H Harald Blåtumme skrev:
Ett problem är bristen på samordning mellan aktörer och att tillämpa litet vanlig hederlig smidighet. I ”vår lilla bygd” ute på landet så grävde elnätsägaren äntligen ner elen i marken från att tidigare varit luftledningar. Jag och några grannar försökte få entreprenören att även gräva ner tomrör för fiber men det blev inget av med det trots att merkostnaden borde vara marginell. Enligt det kommunala nätverksbolagets tjänsteman så är det ingen planerad utbyggnad på gång i våra trakter och det var därför inte aktuellt med tomrör. Vi kunde inte hitta någon som ville ta tag i frågan och man står sig ganska slätt som privatperson mot ett kompakt ointresse från de som bör veta hur man kan gå tillväga.

Känns inget vidare att man avlönar dylikt folk via skattsedeln.
I min förra hemkommun tänkte lokala energibolaget till och la ner tomrör när de grävde in fjärrvärme. Dessa skulle användas till fiber i framtiden. När framtiden väl kom fick fastighetsägarna rabatt på anslutningen om man hade fjärrvärme då grävarbetet redan var gjort. Problemet var bara att rören inte gick att använda så man grävde ändå ner nytt för fibern. Rabatten kvarstod. Summa summarum subventionerades en del fiberanslutning genom att andra fick betala för det genom höjda avgifter på annat håll. Pengarna skall ju in på något vis.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett problem är bristen på samordning mellan aktörer och att tillämpa litet vanlig hederlig smidighet. I ”vår lilla bygd” ute på landet så grävde elnätsägaren äntligen ner elen i marken från att tidigare varit luftledningar. Jag och några grannar försökte få entreprenören att även gräva ner tomrör för fiber men det blev inget av med det trots att merkostnaden borde vara marginell. Enligt det kommunala nätverksbolagets tjänsteman så är det ingen planerad utbyggnad på gång i våra trakter och det var därför inte aktuellt med tomrör. Vi kunde inte hitta någon som ville ta tag i frågan och man står sig ganska slätt som privatperson mot ett kompakt ointresse från de som bör veta hur man kan gå tillväga.

Känns inget vidare att man avlönar dylikt folk via skattsedeln.
Intressant, vårt energibolag lägger ned tomrör varje gång de lägger ned el. Inte för att det behövs utan för att det i praktiken är gratis och de sparar så enormt mycket pengar om så bara 10% av rören skulle behövas i framtiden...
 
Jonas Persson
Vi har luftledningar... Fiber är först ner i marken.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi har luftledningar... Fiber är först ner i marken.
Så var det hos mig också, har fortfarande el och telefon (vila i frid) i luften. Tyvärr är stolparna från 90-talet så de är inte riktigt redo för byte än. Elbolaget vill knappast lägga ned dem på våra nakna berg heller.
 
Jonas Persson
Det lär nog dröja hos oss också. Vår önskan är att de rensar kraftledningsgatorna bättre så att vi slipper otaliga strömavbrott varje år.

Men vi pratar fiber i denna tråd. En granne fick fiber shaktat till sig idag. Jag fick i maj, men då de arbetar där de kan så försvann de fram tills nu för att avsluta de sista två fastigheterna.

Måste säga att de gör ett snyggt jobb.

Nygrävd kabelsträcka för fiber längs en grusväg med omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Så ditt argument för att trådlöst är bättre är för att Finland inte grävt ner fiber? Svagt :)

Det verkar som det finns en grupp som är helt oförmögen att ta till sig fakta (du tillhör tydligen den). Detta är liksom inte uppe för diskussion. Fiber är en överlägsen anslutning i överskådlig framtid. Där är debatten över helt enkelt.

Varför tror du att alla vi som jobbar med datakommunikation är helt överens om detta, medans vi på sidan som tror att trådlösa tekniker ska ta över hittar bl.a. grävmaskinister? Vad har du själv för utbildning/yrkeserfarenhet som gör din åsikt trovärdig?[/QUOTE


Låter som att vi har motsvarande bakgrund. Ingenjör i grunden och arbetat inom telekom i 15år. Det är i teorin bättre med en kabel men helt onödigt för 99% av befolkningen. Men ett självklart val för en serverhall. Tror inte du kommer förstå men gör ett försök.
 
R
T thadanne skrev:
Låter som att vi har motsvarande bakgrund. Ingenjör i grunden och arbetat inom telekom i 15år. Det är i teorin bättre med en kabel men helt onödigt för 99% av befolkningen. Men ett självklart val för en serverhall. Tror inte du kommer förstå men gör ett försök.
Vet inte vad jag ska förstå. Du gör påstående som helt enkelt är fel.

Fiber är bättre än trådlöst även i praktiken och det är inte "helt onödigt" med fiber för 99% av befolkningen.

Du verkar dessutom göra samma fel som många andra i dessa trådar gör ideligen. Du ser till vad man kan klara sig med idag men tänker inte på framtiden.
 
  • Gilla
Huggabuggaa och 5 till
  • Laddar…
Som många säger så har denna disskusion vart från å till hela tiden, förut var det 3G sedan blev det 4G, trådlöst är ett jätte bra komplement till fiber när det gäller mobila enheter och många personer klarar sig utmärkt med bara mobila lösningar.

Men i takt med att samhället växer så ändras och ökar våra behov av internet, å den mobila lösningen är alltid beroende av "radiomaster" och hyr många som använder tjänsterna.

Jag skulle rekommendera alla att har man bara pengarna att dra in fiber vid första tillfället för det blir inte billigare att komma till i efterhand även om man idag inte har behov av den så kan man låta den ligga vilandes tills dess att man behöver den.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Och som jag tidigare noterat så har redan ca 70 % av enfamiljfastigheterna installerat fiber idag. Tycker det är svaret på frågan.
Och det fortsätter med efteranslutningar i områden med fibernät, speciellt vid nybyggnation där det är mera eller mindre standard.
 
Många klarar sig med en-fas el och enskilt vatten och avlopp, med gammaldags tåg, med landsväg istället för motorväg men det betyder väl inte att man på lång sikt ska bygga en bättre infrastruktur?
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och som jag tidigare noterat så har redan ca 70 % av enfamiljfastigheterna installerat fiber idag. Tycker det är svaret på frågan.
Och det fortsätter med efteranslutningar i områden med fibernät, speciellt vid nybyggnation där det är mera eller mindre standard.
När fibernätet byggdes i mitt område så anslöt sig 160 fastigheter, några år senare så var siffran uppe i 230 fastigheter. Idag ytterligare några år senare så är siffran uppe i 300 fastigheter. Detta utgör ca 75% av alla fastigheter, men då skall man också vara medveten om att ca 15% av fastigheterna inte har gått att nå pga konflikt med en markägare och de höga kostnader som skulle bli konsekvensen, vilket gjorde att det området inte har kunnat nås. Så i praktiken så har vi runt 86-87% täckning i området som kunnat anslutas.

För två år sedan så gav nästan alla "motståndare" upp och efteranslöt sig (det var då siffran steg från 230 till 300 fastigheter, men ett antal nya fastigheter anslöts också då). "Motståndarna" hade då hankat sig fram med olika lösningar (4G och ADSL framförallt, någon hade faktiskt en lösning med radiolänk också), men då man gjorde en ny drive om efteranslutningar så fick man med de flesta fastigheterna.

Vilka är det då som inte är anslutna idag? Jo, det är ett fåtal pensionärer som tycker sig klara sig med 4G. Jag pratade dock häromdagen med en av dessa som undrade hur hon skulle göra för att kunna titta på SVT-play och jag konstaterade att det kan hon inte göra då hon har för dålig mobiltäckning inomhus, hon skulle behöva sätta upp en extern antenn vilket för hennes del skulle komma att kosta runt 3000kr att beställa från ett företag.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Vi väntar på fiberanslutning fortfarande och är fast med 4G.
Innan folk började jobba hemifrån pga corona var det inga problem, men nu är masterna så belastade att vi bara får 7-20mbit/s trots antenn och bara drygt 400m till närmsta masten.
Vi har inga stora behov precis, men hastigheten är numera så pass dålig att vi valt bort netflix.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R
B Byggmarodören skrev:
Vi väntar på fiberanslutning fortfarande och är fast med 4G.
Innan folk började jobba hemifrån pga corona var det inga problem, men nu är masterna så belastade att vi bara får 7-20mbit/s trots antenn och bara drygt 400m till närmsta masten.
Vi har inga stora behov precis, men hastigheten är numera så pass dålig att vi valt bort netflix.
Bra exempel. Jag hoppas att de som hävdar att trådlösa alternativ är tillräckligt bra tar till sig informationen.

Hur länge har du väntat på fiberanslutningen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
När fibernätet byggdes i mitt område så anslöt sig 160 fastigheter, några år senare så var siffran uppe i 230 fastigheter. Idag ytterligare några år senare så är siffran uppe i 300 fastigheter. Detta utgör ca 75% av alla fastigheter, men då skall man också vara medveten om att ca 15% av fastigheterna inte har gått att nå pga konflikt med en markägare och de höga kostnader som skulle bli konsekvensen, vilket gjorde att det området inte har kunnat nås. Så i praktiken så har vi runt 86-87% täckning i området som kunnat anslutas.

För två år sedan så gav nästan alla "motståndare" upp och efteranslöt sig (det var då siffran steg från 230 till 300 fastigheter, men ett antal nya fastigheter anslöts också då). "Motståndarna" hade då hankat sig fram med olika lösningar (4G och ADSL framförallt, någon hade faktiskt en lösning med radiolänk också), men då man gjorde en ny drive om efteranslutningar så fick man med de flesta fastigheterna.

Vilka är det då som inte är anslutna idag? Jo, det är ett fåtal pensionärer som tycker sig klara sig med 4G. Jag pratade dock häromdagen med en av dessa som undrade hur hon skulle göra för att kunna titta på SVT-play och jag konstaterade att det kan hon inte göra då hon har för dålig mobiltäckning inomhus, hon skulle behöva sätta upp en extern antenn vilket för hennes del skulle komma att kosta runt 3000kr att beställa från ett företag.
Svärföräldrarna har ADSL och tycker fiber är helt onödigt, då de använder dator kanske 1 gång i veckan för att betala räkningar, skickar nåt meddelande på mobilen men tittar på TV via ADSL. Men Telia kommer nog klippa ADSL. Ett "fritt" 4G abonnemang (eller för all del ADSL) är inte speciellt billigt, så jag tror att de hade tjänat på att ansluta sig. Men jag tror många äldre resonerar att de är så gamla så de ska klara sig med det som de har. Det som de inte tar med i beräknandet är att tjänsterna ändrar sig, man prishöjer och klipper ADSL, man ökar upplösning på TV. Det enda som faktiskt blivit bättre för fibermotståndarna är att det nu faktiskt går att få tag på rimligt prisat fritt mobilt bredband. Det fanns för kanske 10 år sen, sen försvann det för vad jag förstår privatpersoner att nyteckna. Nu verkar det vara tillbaka men till ett ganska högt pris.
 
B Byggmarodören skrev:
Vi väntar på fiberanslutning fortfarande och är fast med 4G.
Innan folk började jobba hemifrån pga corona var det inga problem, men nu är masterna så belastade att vi bara får 7-20mbit/s trots antenn och bara drygt 400m till närmsta masten.
Vi har inga stora behov precis, men hastigheten är numera så pass dålig att vi valt bort netflix.
Jag arbetar hemifrån och när det var som värst så räckte inte bandbredden på fibern ens till videosamtal utan hack. Jag tror att Bahnhof inte hade hunnit skala upp kapaciteten i sitt backbone. Nu fungerar det bättre. Det är ännu jobbigare/dyrare att skala upp kapaciteten på mobilnäten.

En sak jag noterat är att väldigt många kollegor som jobbar via arbetets 4G-abonnemang har stora problem med anslutningarna till och från. I andra delar av världen så har man lika stora problem med sina fasta anslutningar (DSL, koax mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.