5 909 läst ·
48 svar
6k läst
48 svar
Idag börjar amorteringskravet gälla
Men man måste inte bo i sthlm, götlaborgpeternicklas skrev:
Eller liknande, finns gott om boende i andra städer där ett skjul inklämd mellan motorvägen och järnvägen int kostar 4 miljoner.
Sen behöver man inte en ny bil på gården och renovera tills sheriffstjärnan hänger ut o blöder.
Stämmer väl men inte alla som kan välja. Ny bil har inget med kravet att göra. Men, visst har samhället blivit mer statusfixerat. Varför ska man t.ex. behöva byta till den absolut senaste modellen av mobil varje eller vart annat år?Lutte skrev:
Anser att bankerna skulle sköta detta med huslån, de är trots allt de som tar risken.
Nej, det är de inte. Om det visar sig att banken tagit för stor risk är det skattebetalarna som bailar ut banken.peternicklas skrev:Stämmer väl men inte alla som kan välja. Ny bil har inget med kravet att göra. Men, visst har samhället blivit mer statusfixerat. Varför ska man t.ex. behöva byta till den absolut senaste modellen av mobil varje eller vart annat år?
Anser att bankerna skulle sköta detta med huslån, de är trots allt de som tar risken.
Jo det stämmer, har vi bevis för i USA. Men de vinster som bankerna gör just nu så är nog inte risken så stor.stefancrs skrev:
Byggsektorn är en drivande motor för vår industri och det kan slå tillbaka om den bromsas för mycket. Sen kan man ju undra hur mycket luft det är inom bostadsmarknaden.
Nyckelorden här är nog "just nu". Givetvis är det inte när det går bra för bankerna som staten behöver gå in och baila ut, och du behöver inte gå till USA för att hitta exempel på detta. 1992-93 pumpade staten in pengar i konkursmässiga banker, och ett snillrikt (som nog inte kostade staten något) stödsystem infördes under senaste finanskrisen.peternicklas skrev:
92-93 har jag glömt. Sedan kan man undra vad som händer nu med kravet, kan bostadsmarknaden sjunka så mycket så att belåningen på husen överstiger husets värde. och vad kan detta medföra.stefancrs skrev:Nyckelorden här är nog "just nu". Givetvis är det inte när det går bra för bankerna som staten behöver gå in och baila ut, och du behöver inte gå till USA för att hitta exempel på detta. 1992-93 pumpade staten in pengar i konkursmässiga banker, och ett snillrikt (som nog inte kostade staten något) stödsystem infördes under senaste finanskrisen.
För nytecknade lån på 85% så behövs en nergång på > 15% helt enkelt, men problem uppstår egentligen redan innan det. Även vid en nedgång på 10% så kan du inte flytta till ett likvärdigt hus längre, för då blir din belåningsgrad för hög. Där uppstår kanske en inlåsningseffekt? Folk kan som har råd med räntan har inte råd att sälja, så att säga.peternicklas skrev:
Var väl det som hände i USA eller jag kommer ihåg fel? Restskuld vill man inte ha.stefancrs skrev:För nytecknade lån på 85% så behövs en nergång på > 15% helt enkelt, men problem uppstår egentligen redan innan det. Även vid en nedgång på 10% så kan du inte flytta till ett likvärdigt hus längre, för då blir din belåningsgrad för hög. Där uppstår kanske en inlåsningseffekt? Folk kan som har råd med räntan har inte råd att sälja, så att säga.
Nej det måste man inte men det spelar ju inte så stor roll om bostaden kostar 1 miljon istället för 4 miljoner, när det inte finns några jobb på orten.Lutte skrev:
Amorteringskravet kommer inte göra någon större skillnad på priserna då de flesta har råd att amortera, många har gjort bostadskarriär och har pengar att pumpa in, det kommer hålla priserna uppe.
Det kommer inte heller leda till att minska skuldbördan så länge det inte införs ett system för att minska spekulation med bostäder.
Marknaden där nyproducerade lägenheter bokas och säljs på ritning innan de ens har betalts eller tillträtts är stor och bidrar till att trissa upp priserna.
Detta kommer knappast minska skuldbördan så länge tillgången att låna pengar är god.
Blir intressant den dagen räntan går upp några procent, en del kommer få en rätt hög månadskostnad.
Man ser redan nu kvadratmeterpriser på upp emot 100 000 i en del förorter i sthlm, man undrar hur länge det kommer bestå.
Det kommer inte heller leda till att minska skuldbördan så länge det inte införs ett system för att minska spekulation med bostäder.
Marknaden där nyproducerade lägenheter bokas och säljs på ritning innan de ens har betalts eller tillträtts är stor och bidrar till att trissa upp priserna.
Detta kommer knappast minska skuldbördan så länge tillgången att låna pengar är god.
Blir intressant den dagen räntan går upp några procent, en del kommer få en rätt hög månadskostnad.
Man ser redan nu kvadratmeterpriser på upp emot 100 000 i en del förorter i sthlm, man undrar hur länge det kommer bestå.
Det hände väl i Sverige också för inte allt för många år sen då bland annat Nordea var nära att konka.. Tycker gott dom kunde sponsra staten med extra pengar nu när dom går med miljardvinster varje år.peternicklas skrev:
Varför är det ett problem att man inte amorterar bort sitt lån innan man dör? Det där är någon föreställning om att vara en god medborgare och "göra rätt för sig" som känns som den tillhör en svunnen tid. Varför ska jag dö skuldfri och lämna ett arv till mina pensionerade barn? Jag ser framförmig att det kan vara en smart idé att dö +-0 och ge mina barn möjlighet under de (normalt) ekonomiskt tyngsta åren i deras liv. (alltså när de är i början av att bygga sitt vuxenliv med HUSKÖP, och barn m.m)
Inte så att du har fel i resonemanget kring att räntan kommer stiga, men jag kikade på Swedbanks lista över historiska räntor. Det är 24 år sedan de senast 15%. (november 1992)
För att sätta det lite i perspektiv var det i samma veva som Sovjetunionen föll..
Därmed absolut inte sagt att det inte händer igen. Men jag har svårt att ta de argumenten man ibland hör om 5-10 år seriöst..
Gällande ränteavdraget hoppas jag, som så många andra, att det träder fram en pollitiker som är redo för offentlig avrättning och lägger ett skarpt förslag snart. Tyvärr handlar politik om karriär och jag har svårt att tro att någon vågar..
Inte så att du har fel i resonemanget kring att räntan kommer stiga, men jag kikade på Swedbanks lista över historiska räntor. Det är 24 år sedan de senast 15%. (november 1992)
För att sätta det lite i perspektiv var det i samma veva som Sovjetunionen föll..
Därmed absolut inte sagt att det inte händer igen. Men jag har svårt att ta de argumenten man ibland hör om 5-10 år seriöst..
Gällande ränteavdraget hoppas jag, som så många andra, att det träder fram en pollitiker som är redo för offentlig avrättning och lägger ett skarpt förslag snart. Tyvärr handlar politik om karriär och jag har svårt att tro att någon vågar..
SnickareHobb skrev:Det stora problemet är att folk inte planerar att betala bort sina lån. Det är ju det som gör att totala lånen i landet växer. Bankerna lever gott, vanligt folk blir mer och mer skuldsatta och bankerna hjälper rikfolk att skattesmita.
Den dan räntan går upp några procent är det tyvärr många som inte klarar av att bo kvar. Jag menar, har man inte råd att amortera 2% nu när räntan är historiskt låg, så kommer man aldrig att klara en "normal" ränta på 5-6% (och än mindre räntor på 15% eller liknande som vi hade för något tiotal år sedan).
LAnsgar:
Precis så som jag känner! Varför ska jag dö med bundet kapital, för att mina barn ska lägga pengarna på hög i sin tur.
Bättre enligt mig att kunna hjälpa lite extra när mina barn drar sina hundår. Jag är själv där nu. Med småbarn och renoveringar. Och jag vet precis hur glad man blir när man kommer hem och morsan och farsan varit och köpt en ny bilbarnstol. Eller bytt bromsarna på bilen.
Sådan hjälp är mer värd för mig än få pengar på kontot. Framförallt när jag vet att mina föräldrar absolut inte är rika - men ändå prioriterar att hjälpa sina barn, så som jag vill göra.
Sen är de väl så att man även skall utföra stora renoveringar som ibland inte bara är för nöjets skull. Då är de ju så att ju mer man amorterat - desto mindre har man sparat. Då får man ju låna upp allt man amorterat igen. Känns konstigt.
Precis så som jag känner! Varför ska jag dö med bundet kapital, för att mina barn ska lägga pengarna på hög i sin tur.
Bättre enligt mig att kunna hjälpa lite extra när mina barn drar sina hundår. Jag är själv där nu. Med småbarn och renoveringar. Och jag vet precis hur glad man blir när man kommer hem och morsan och farsan varit och köpt en ny bilbarnstol. Eller bytt bromsarna på bilen.
Sådan hjälp är mer värd för mig än få pengar på kontot. Framförallt när jag vet att mina föräldrar absolut inte är rika - men ändå prioriterar att hjälpa sina barn, så som jag vill göra.
Sen är de väl så att man även skall utföra stora renoveringar som ibland inte bara är för nöjets skull. Då är de ju så att ju mer man amorterat - desto mindre har man sparat. Då får man ju låna upp allt man amorterat igen. Känns konstigt.
Det där med att nyproduktionen driver upp priserna har jag tydligt sett i mitt område där jag bor. Fram till för ett år sen låg prisökningarna stadigt som resten av omgivande områden. Sen släpptes priserna och bokningarna för ett mindre område med nyproduktion och direkt stack priserna på befintliga objekt till nivåerna som nyproduktionen. Bara det att nyproduktionspriserna ju är ett gissat marknadsvärde för bostaden när den väl är klar, dvs 1-2 år efter bokning och försäljning.