Byggahus.se

ID-kapning

1. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 383 inlägg

Ymer

Medlem
    Jag fick också ett Microsoftsamtal för 3-4 år sedan. De berättade vart jag skulle klicka för att se alla dessa fel. Jag stämde in i klagosången och bad dem hjälpa mig, dock så hade jag inte riktigt tid. Det blev en del samtal och jag gav dem tillgång till en dator till slut. Oftast bara korta samtal och jag ursäktade mig att jag hade möten etc.
    Denna dans höll på i nästan tre dagar och när jag väl räknade ihop alla samtal de ringt så blev summan 61.
    Jag måste medge att de var ihärdiga. :cool:

• Laddar…
  2. G
    Medlem · Stockholm · 54 inlägg

globaljuggler

Medlem
    Det påståendet är ren och skär lögn.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 454 inlägg

harry73

bra på allt
    Nej inget lögn. De troligtvis slogan ditt personnummer innan de ringde upp dig. :rofl:

• Laddar…
  4. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 823 inlägg

Snailman

Medlem
    Jo, det finns nog många olika sätt att jobba på, jag fick en gång en lapp i brevlådan som var typ underskivet av 'en granne' ej namngiven, där det stod att en mystisk man i huva setts i området, ett par dagar senare ringde det på en person från nåt av larmbolagen och undrade om man var intresserad av att installera larm ;) Jag tror inte det berodde på slumpen!

5. T
    Medlem · 2 261 inlägg

Takläggare

Medlem
    Man behöver inte ringa skatteverket för att få ditt personnummer , och ja dom flesta ligger ute på nätet redan med fulla personnummer gå in på Mr koll klicka på ditt personnummer så får du även dina 4:a sista , enda dom frågar efter är = För att visa personens fullständiga personnummer accepterar du vår insamling av din IP-adress , klicka godkänn så har du alla siffror på den du söker efter. tar ca 1 sec att få fram.

Gör denna sökning när nästa säljare försöker sälja på dig id kapning , be om hans namn så kan du ge han sitt fulla personnummer direkt via mobilen.

Betala för något sådant är ett bedrägeri , dom kan inte hjälpa med något, man har bättre skydd via sin bank.
    Vad man får är ett sms att någon använt ens pr nummer , vad ska du göra åt saken? dessa uppgifter är redan offentliga via just mr koll. det krävs mer för att utföra ett bedrägeri än med redan offentliga uppgifter:crysmile:

Redigerat 27 jan 02:18
    • Laddar…
  6. B
    Medlem · Uppsala · 271 inlägg

Bassrunner

Medlem
    Lite OT men på en tidigare arbetsplats inom IT verkade "Microsoft-supporten" ringa nummerserier, eller gå på våra offentliga telefonlistor. Man hörde hur telefon efter telefon på kontoret ringde och folk som svor och suckade en efter en.

7. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 654 inlägg

mikethebik

Medlem
    Lite OT här också, för några år sedan då en kvinnlig "Windows Support" ringde upp med indisk brytning. Jag blev själaglad när hon presenterade sig och jag började direkt med en lång utläggning om hur jag väntat på dem då mina windows var väldigt skitiga pga jag bor i landskapsmiljö med åkrar runtomkring som dammar.
    När kommer ni och tvättar? Efter att hon försökt få fram sitt ärende några gånger och jag fortsatte dilla vidare om mina skitiga fönster blev jag kopplad till annan person, jag fortsatte som jag börjat och till slut sade mannen i andra änden att jag skulle få prata med deras supervisor.

Han körde en annan taktik och kallade mig fula ord på vilket jag svarade att "är du säker på att Bill Gates tycker att det är ok att du använder sådana uttryck till deras kunder?"
    Då kom en till harang med fula ord som avslutades med "what country? aha Sweden", sedan sade han "kanulla din mamma" vilket jag tolkade som knulla din mamma:rofl:

Jag tänkte svara med "hellre henne än din mamma som fött dig " men samtalet tog slut, och jag skrattade nåt så in i helvete länge efteråt.

Sedan dess har ingen ringt från Windows support...:rofl::rofl::rofl::rofl:

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 178 inlägg

prototypen

Medlem
  9. L
    Medlem · Stockholm · 169 inlägg

Lilllen

Medlem
    Tipset om Kivra är bra. Men, tror man bör ha rejält med is i magen.
    Känner en som fick sitt personnummer kapat för några år sedan. Han blev inte av med några pengar i slutänden, men lång tid efter, så hade han problem. Behövde han tex ta in någon för att renovera så fick det företaget upp en anmärkning att personnumret var kapat och så blev det en massa strul. Så, det var systemet som finns för att skydda honom som ställde till med mest. Frågan är hur man skyddar sig mot sådant? Själv köper jag grejer lite här och var på nätet. Ibland via faktura. Ibland kollar de mig automatiskt direkt, men ofta kan det ta någon dag eller flera. Ofta har ju e-handelsbolag ett helt annat juridiskt namn också, så för mig plingar det i Kivra ganska ofta från företag jag inte känner till.
    Skulle jag då larma att jag är rädd att mitt ID är på vift gissar jag att jag skulle råka ut för samma som ovan? Kan man ta tillbaka om man anmält att någon kapat ens ID? Man ska väl göra det både hos kreditupplysningsföretagen och polisen.
    Så, hur gör man för att skydda sig?
    Gissar att jag borde göra följande:
    1. Köpa via faktura så sällan som möjligt.
    2. Om jag behöver köpa via faktura, fråga företaget vad det kommer stå på kreditupplysningen.
    3. Kontakta företag direkt om det är något namn jag ändå inte känner till som vill ha upplysning - men om jag inte får tag på dem - vad gör jag då? Jag tänker att avvakta ändå är bäst pga ovan.
    Ovan nämnda försäkring kan väl knappast heller hjälpa. Gör väl snarast folk nojigare och ställer till med mer?

10. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 310 inlägg

pacman42

Medlem
    Larm, ID-kapningsskydd, antivirus osv, det finns många saker man kan skrämma folk till att köpa abonnemang för...

11. elle10
    Besserwisser · Jönköpings län · 50 inlägg

elle10

Besserwisser
    Hej!
    Gå inte på detta säljtrick!
    En sak du kan göra som är helt gratis är att spärra "obehörig adressändring" på skatteverkets hemsida. Det finns ju även "id skydd" hos ex vis UC som kostar ca 800 kr år. Då ingår bla försäkring.

12. G
    Medlem · Stockholm · 54 inlägg

globaljuggler

Medlem
    Dessutom kan man med bank-id aktivera adresslåset på https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset för att hindra andra från att bl.a. eftersända din post. Dessa två spärrar räcker ganska långt.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 2 065 inlägg

tergo

Medlem
    skydd mot ID-kapning ingår i många hemförsäkringar

14. M
    Medlem · Västra Götaland · 7 inlägg

Mikael Broberg

Medlem
    Du kan sitta lugnt, de flesta personuppgifter ligger offentligt på nätet. Ge mig regnumret på din bil så kan jag återkomma med din adress, ditt 12-siffriga personnummer ev telefonnummer samt namn & personnummer på alla som bor på din adress om de är äldre än 15 år. Allt finns gratis och helt lagligt på nätet www.merinfo.se & www.biluppgifter.se

De vill bara sälja på dig en massa skit för dyra pengar.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 7 inlägg

tefteulf

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.