Hej!

Jag har köpt ett hus (uppfört 1980) och önskar göra lite förändringar i planlösningen och har lite funderingar kring huruvida innerväggarna jag är sugen på att riva är bärande eller inte. Förstår att jag inte kan få ett definitivt svar men kanske någon eller några kvalificerade gissningar..

Har bett kommunen om ritningar och fått "allt de har". De väggar jag vill göra mig av med är inringade i rött.

Tillägg: Det är ett suterränghus..

Vad tror ni? :)

• Planritning av ett hus med vissa väggar inringade i rött för att markera möjliga förändringar i planlösningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus från 1980 med vissa väggar inringade i rött för att indikera planerade rivningsområden.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus med en innervägg inringad i rött för potentiell rivning.
    Skapa konto
Får inte din ritningar att hänga ihop i den övre bilden skulle jag säga att väggarna inte är bärande, väggen mellan sovrum 1 och 2 och badrum, tvätt, och vardagsrum är bärande.

I den nedre bilden tycker jag inte livar med väggarna i den övre.. eller är det ett rejält tagutsprång utanför fasaden?

J Jorod skrev:
Får inte din ritningar att hänga ihop i den övre bilden skulle jag säga att väggarna inte är bärande, väggen mellan sovrum 1 och 2 och badrum, tvätt, och vardagsrum är bärande.

I den nedre bilden tycker jag inte livar med väggarna i den övre.. eller är det ett rejält tagutsprång utanför fasaden?
Den översta bilden är källarplanet. Jag tolkar det som att de ”tjockare” väggarna i detta plan är bärande(?). Går ju dock inte att dra samma slutsatser om väggarna en trappa upp..

Tillägg: nedersta bilden är huset ”framifrån”. Takstolarna spänner alltså över hela husets bredd (ca 15m)

Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Man kan inte vara säker på att tjockleken i planlösningen är avgörande för om en vägg är bärande eller inte. Däremot de väggar som är utritade på sektionsritningen har en byggkonstruktör varit inblandad i och det är väggar som av en eller annan anledning är viktiga för husets konstruktion. På sektionsritningen är det två väggar i souterrängplanet som är utritade och de vilar dessutom på extra kraftig grund (finns säkert något fint ord för det) så de bär upp mer än sig själva. Kan vara samma sak med de två väggarna på övre plan, men eftersom det är fackverkstakstolar kanske de bara bär upp bjälklagret ovanför och inte taket.

Ibland är det så att de ritningar man får ut när man ber kommunen om dem bara är det ritningar som har digitaliserats och besöker man dem så finns det mer i pappersarkivet. Eftersom huset är så pass nytt borde det finnas mer.

I det här fallet är inga innerväggar i det övre planet bärande eftersom takstolarna är av fackverkstyp. För säkerhets skull bör man kontrollera att fackverken är någorlunda rätt beräknade. I det undre planet är flera väggar bärande av bjälklaget. Vilka, är svårt att säga med detta underlag. Det är lite originellt att takstolarna ligger på "fel" riktning. Sedan är det förvirrande att planritningarna och sektionen är återgivna i olika skalor. Det ska man aldrig göra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I det här fallet är inga innerväggar i det övre planet bärande eftersom takstolarna är av fackverkstyp. För säkerhets skull bör man kontrollera att fackverken är någorlunda rätt beräknade. I det undre planet är flera väggar bärande av bjälklaget. Vilka, är svårt att säga med detta underlag. Det är lite originellt att takstolarna ligger på "fel" riktning. Sedan är det förvirrande att planritningarna och sektionen är återgivna i olika skalor. Det ska man aldrig göra.
Tack för svaret! Ja det är inte helt vanligt med stolarna är det hållet, lite alp-villa-vibbar. Vilken tur att jag tänkte låta väggarna i källaren stå kvar då.

Både planritningar och sektion är angivet i 1:100 :)

Får även höra med tekniker/ingenjör på plats huruvida väggarna fyller någon funktion annan än att bara bära tyngd. Går väl knappast att avgöra på dessa ritningar?

Om skalan hade varit densamma skulle husets längdmått vara detsamma på planritningarna som på sektionen. Något har hänt på vägen. Du kan utgå från att innerväggarna på det övre planet inte är bärande, men du bör stämma av det på plats med en konstruktionskunnig person. Vill du veta mer om källarväggarna behövs uppgifter om hur dessa är byggda liksom hur bjälklaget är utfört.

J justusandersson skrev:
Om skalan hade varit densamma skulle husets längdmått vara detsamma på planritningarna som på sektionen. Något har hänt på vägen. Du kan utgå från att innerväggarna på det övre planet inte är bärande, men du bör stämma av det på plats med en konstruktionskunnig person. Vill du veta mer om källarväggarna behövs uppgifter om hur dessa är byggda liksom hur bjälklaget är utfört.
Feltänk av mig, ritningarna jag mottog var 1:100 men när jag klippte+klistrade ur de så förvrängdes proportionerna på vägen, sorry :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.