B
Häromkring tar det tunt 200kr/ton + moms för bergkross. Lite billigare om det är makadam, lite dyrare om man ska ha smala fraktioner o små fraktioner.

Transport betalade jag sist runt 1000kr/h för bil utan släp (plus moms), så runt 2500kr fick jag betala (inkl moms) för själva transporten, och ca 3700kr för gruset..totalt ca 6300kr. Var något år sedan. Men det beror naturligtvis på hur nära man har det till grustäkten, samt avstånd till åkeriet.

Det hade säkert blivit lite billigare per ton om man köpt bil plus släp, men 15 ton räcker en stund för min del, och svårt att vända med bil plus släp jos mig. Men 15ton räcker nog inte så långt om man ska göra en ny infiltration, i alla fall inte i vår jord.

3000kr för 15 ton singel tror jag knappast är vita priser inkl. Transport.

Tror även man får leta länge innan man hittar nån som gräver för 5000kr. Och hittar man denna person så lär man ju ta referenser. Bara framkörning/etablering av en lite större maskin kostar ju ett par tusen. Det blir liksom inga pengar kvar till själva jobbet. Vinst och marginal för obetalda backjobb under garantiperioden är ju rätt begränsat också om man betalar 5000kr.

Men kostnader för markarbeten är extremt beroende på lokala förutsättningar. Svärfar har fin sandjord. De grävde bort matjorden och började återfylla med makadam, på en dag med en liten bobcat till hela garaget.

Och hos oss är det tonvis med sten, så fort man börjar gräva lite. Helt andra maskiner som krävs, och lite mer återställningsarbeten runtomkring.

H håbbe1961 skrev:
Kolla om de accepterar sluten tank till wc med snålspolande toalett om ni ej skall bo där permanent. Dushh o tvätt går då till ett mindre bdt avlopp.
Typ [länk]
tyvärr godkänner de inget annat med motiveringen att det skulle innebära större miljöpåverkan eftersom dessa mindre tankar eller septisktankar ska tömmas årligen och körningen av dessa stora fordon innebär utsläpp…

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
3000 kr är ett bra pris för 15 ton ink frakt, men en boggibil lär inte räcka långt till en infiltration, hur många lass använde du?
på grund av delvis dålig perkulation fick jag bygga en förstärkt infiltration på 50 kvadrat. Det blev 30 cm sand och 35 cm singel så ungefär 17 m3 (2 last) var.

H husfrid skrev:
tyvärr godkänner de inget annat med motiveringen att det skulle innebära större miljöpåverkan eftersom dessa mindre tankar eller septisktankar ska tömmas årligen och körningen av dessa stora fordon innebär utsläpp…
Nog lär de godkänna ett Alnarp Cleanwater om ni vill ha det, ni slipper årlig slamtömning med deras teknik.

• Gilla
husfrid
  • Laddar…
Ja jag läste lite om det. Ska ringa runt imorgon och se vad det kan kosta.

B BSOD skrev:
Häromkring tar det tunt 200kr/ton + moms för bergkross. Lite billigare om det är makadam, lite dyrare om man ska ha smala fraktioner o små fraktioner.

Transport betalade jag sist runt 1000kr/h för bil utan släp (plus moms), så runt 2500kr fick jag betala (inkl moms) för själva transporten, och ca 3700kr för gruset..totalt ca 6300kr. Var något år sedan. Men det beror naturligtvis på hur nära man har det till grustäkten, samt avstånd till åkeriet.
Vad anser du @BSOD om min killgissning 10000kr för bil och släp med grus, verkar det rimligt?

B BSOD skrev:

Det hade säkert blivit lite billigare per ton om man köpt bil plus släp, men 15 ton räcker en stund för min del, och svårt att vända med bil plus släp jos mig. Men 15ton räcker nog inte så långt om man ska göra en ny infiltration, i alla fall inte i vår jord.

3000kr för 15 ton singel tror jag knappast är vita priser inkl. Transport.

Tror även man får leta länge innan man hittar nån som gräver för 5000kr. Och hittar man denna person så lär man ju ta referenser. Bara framkörning/etablering av en lite större maskin kostar ju ett par tusen. Det blir liksom inga pengar kvar till själva jobbet. Vinst och marginal för obetalda backjobb under garantiperioden är ju rätt begränsat också om man betalar 5000kr.

Men kostnader för markarbeten är extremt beroende på lokala förutsättningar. Svärfar har fin sandjord. De grävde bort matjorden och började återfylla med makadam, på en dag med en liten bobcat till hela garaget.

Och hos oss är det tonvis med sten, så fort man börjar gräva lite. Helt andra maskiner som krävs, och lite mer återställningsarbeten runtomkring.
Lovar att jag betalar vit! Känns som att vi har tur att bo nära bergtäkt om jag jämför med era priser.

N
Jag installerade ett minireningsverk för två år sedan. Det blev ett WSB Clean. Har normal skyddsnivå så det räckte med en makadambädd att släppa det renade vattnet i.
Allt som allt gick det på 140 000:- efter ROT. Då är allt nytt d.v.s. rör från hus till verket, 50 m rör från verket till makadambädden.
Med serviceavtal är det 20 års garanti på verket. Garantin kan sedan förlängas tio år i taget.
Marken här är lerig så infiltration är inget alternativ utan i så fall en markbädd/upphöjd infiltration men jag valde ändå lösningen med minireningsverk även om serviceavtalet kostar en del. Jag behöver överhuvudtaget inte göra något alls utan all skötsel ingår genom serviceavtalet.
Har sett att priset på det reningsverk jag valde tyvärr gått upp en del i pris sedan min installation 2021.
Alnarp som nämnts är svindyrt så jag tar hellre en slamtömning per år.

• Gilla
husfrid
  • Laddar…
H husfrid skrev:
Ja jag läste lite om det. Ska ringa runt imorgon och se vad det kan kosta.
Dyrt, mer än 150tusen för plastburkarna och sen tillkommer ju grävning, växter, elektriker och tillstånd

• Gilla
husfrid och 1 till
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Vad anser du @BSOD om min killgissning 10000kr för bil och släp med grus, verkar det rimligt?
Antar att man får på en 20 ton (??) Minst på släpet (går säkert att få på mer) och det betalar ju i alla fall jag 5000kr bara för materialet på släpet, utan transport. Lägger man till det på de 6300kr som jag fick betala för bil utan släp med själva hemtransporten så är ju jag uppe i en gissat kostnad på 11300kr.

https://sten.ncc.se/material/produkt/bergkross-0-16/

Listpris just nu 191kr/ton. Vet inte om ncc är som ahlsell-prislistan... jag får betala listpris, men jag köper liksom kanske 15 ton vart 5:e år eller så.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har precis anlagt ett minireningsverk Wehoputs 5 med en UV-brunn som efterpolering och utsläpp i ett par dagvattenkassetter. Kostade mig 167 000 och tog drygt tre arbetsdagar (inklusive att grusa upp en väg)

Jag har lite speciella förhållanden på tomten som ligger i en slänt ner mot en sjö så allt tar lite längre tid hos oss men gräver man på plan mark dit det går att köra lastbil hela vägen fram så kan jag tänka mig att man är klar på två dagar.

Dyrt, men det är skönt att bli av med mulltoan!

• Gilla
husfrid
  • Laddar…
Förstår inte varför man motiverar slamtömning till att inte tillåta sluten tank. T ex Fann uppger ca 3000 spolningar med sitt vakuumtoasystem för att fylla en 3 kbm tank.
Om vi säger att i genomsnitt bor 3 personer i ett hus (tror det är snitten i Sverige) och alla går 1 gång/dag, det ger 1100 spolningar.
Reningsverk skapar extra slam eftersom man fäller ut fosforn. Vilket i sin tur ger fler tömningar.

Om ni kollar minireningsverk, kolla så de funkar när man har fritidshus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.