19 359 läst ·
101 svar
19k läst
101 svar
Icke-bärande vägg, styrelse säger nej, expertiskostnader
Jag läste om TS inledande inlägg och det var TS som kom till styrelsen med en fråga och de svarade vad de behövde för att fatta ett beslut... Styrelsen verkar inte bry sig om det är en bärande vägg eller inte utan vill ha samma underlag oavsett för att ta ett beslut.TRJBerg skrev:
Vill TS ha ett beslut får han lämna in dokumenten som efterfrågas klarar han sig utan får han knipa ihop och bara göra det som han borde gjort från början men TS verkar sugan på att starta en konflikt utan anledning.
/ATW
Det låter skumt. Stadgarna ändras inte av styrelsen utan av stämman. Betyder det att dessa framtida skrivelser gäller ett förslag som styrelsen utarbetar för en framtida stadgeändring på kommande stämma eller att stadgarna ändrades på senaste stämman (kanske i våras?) och det ännu inte har sammanställts för alla att läsa?L Lappkattfot skrev:Jag vill ha öppningen och att styrelsen ska lämna mig ifred. Från början har jag inte ens tänkt att be dem om godkännande men ordförande skrev till mig i en kommentar på Facebook att jag måste tänkta på att alla arbeten ska gå igenom styrelsen (då har de inte ens frågat vad det var jag skulle göra). Sen skrev de i ett mail att jag måste ansöka om deras tillstånd och att det står om det i de nya stadgarna som de snart skickar ut till alla. Detta har dock fortfarande inte skett och i de gamla stadgarna står inget om det.
Oavsett så kan inte styrelsen eller föreningen inte inskränka medlemmarnas inre underhållsansvar som ges av bostadsrättslagen. Det enda man kan reglera i stadgarna är var den exakta gränsen går mellan det yttre (föreningens) och det inre (bostadrättshavaren) ansvar. Detta är det utrymme som lagstiftaren har gett föreningen.
Kommunicerar du med Styrelsen via kommentarer på Facebook?L Lappkattfot skrev:Jag vill ha öppningen och att styrelsen ska lämna mig ifred. Från början har jag inte ens tänkt att be dem om godkännande men ordförande skrev till mig i en kommentar på Facebook att jag måste tänkta på att alla arbeten ska gå igenom styrelsen (då har de inte ens frågat vad det var jag skulle göra). Sen skrev de i ett mail att jag måste ansöka om deras tillstånd och att det står om det i de nya stadgarna som de snart skickar ut till alla. Detta har dock fortfarande inte skett och i de gamla stadgarna står inget om det.
Hur fick styrelsen ens reda på dina planer?
"alla arbeten"?
/ATW
Jag är nyinflyttad så vet inte riktigt hur det kom sig att stadgarna har ändrats men går inte att få tag på just nu. Hur som helst så vet jag (står i ABC-dokumentet som skapades av styrelsen) att att innerväggarna/tak är mitt ansvar. Fasaden, fönster och ytterdörren är föreningens ansvar.Claes Sörmland skrev:
Det låter skumt. Stadgarna ändras inte av styrelsen utan av stämman. Betyder det att dessa framtida skrivelser gäller ett förslag som styrelsen utarbetar för en framtida stadgeändring på kommande stämma eller att stadgarna ändrades på senaste stämman (kanske i våras?) och det ännu inte har sammanställts för alla att läsa?
Oavsett så kan inte styrelsen eller föreningen inte inskränka medlemmarnas inre underhållsansvar som ges av bostadsrättslagen. Det enda man kan reglera i stadgarna är var den exakta gränsen går mellan det yttre (föreningens) och det inre (bostadrättshavaren) ansvar. Detta är det utrymme som lagstiftaren har gett föreningen.
Låter som väldigt standard. Strunta då i att prata med styrelsen om väggen framgent eftersom att den ligger under ditt underhållsansvar. Jag antar att det inte handlar om att bygga om hela layouten på lägenheten för det lär kräva ett antal tillstånd från styrelsen. Inte minst ventilations- och rörfrågor.L Lappkattfot skrev:
Jag flyttade in och renoverade hela lägenheten (bland annat så har vi byggt platsbyggda sängar och sånt). Skrev mitt nummer på Facebook (i föreningens medlemsgrupp) och bad de andra att meddela mig om de har vissa tider som inte går bra med störande ljud. Ställde också några frågor om lägenheten. Då kom ordförande och kommenterade mitt inlägg.A ArneTW skrev:
Har inte rört i de befintliga väggar men byggt en mellanvägg (som är helt öppen på ena sidan och skapar inga nya stänga utrymmen, just på grund av ventilationen).Claes Sörmland skrev:
Låter som väldigt standard. Strunta då i att prata med styrelsen om väggen framgent eftersom att den ligger under ditt underhållsansvar. Jag antar att det inte handlar om att bygga om hela layouten på lägenheten för det lär kräva ett antal tillstånd från styrelsen. Inte minst ventilations- och rörfrågor.
Jag har först ansökt om att bygga ett par mellanväggar men det ville de att jag skulle söka bygglov för (fast jag skulle inte skapa några stängda utrymmen eller röra i ledningar och sånt) och jag orkade inte och fick ändra mina planer. Har inte tänkt att röra i något som redan finns där förutom den där öppningen då.Claes Sörmland skrev:
Låter som väldigt standard. Strunta då i att prata med styrelsen om väggen framgent eftersom att den ligger under ditt underhållsansvar. Jag antar att det inte handlar om att bygga om hela layouten på lägenheten för det lär kräva ett antal tillstånd från styrelsen. Inte minst ventilations- och rörfrågor.
De verkar vara väldigt okunniga. Bygglov behövs inte för att ändra innerväggar.L Lappkattfot skrev:Jag har först ansökt om att bygga ett par mellanväggar men det ville de att jag skulle söka bygglov för (fast jag skulle inte skapa några stängda utrymmen eller röra i ledningar och sånt) och jag orkade inte och fick ändra mina planer. Har inte tänkt att röra i något som redan finns där förutom den där öppningen då.
Jag har nog uttryckt mig fel kom jag på. De ville alltså ha expertis (underlag) som visar att det jag vill göra inte är sånt som kräver bygglov. Jag sa då att det är ju en tunn mellanvägg som dessutom är öppen och jag kan ta bort det när som helst men de sa att även det kan kräva bygglov.Claes Sörmland skrev:
Precis, felet var att TS frågade (i sociala medier av alla ställen........) och nu väntar på ett svar han inte kan fåT topmount skrev:Problemet här om jag ser det ur styrelsens synvinkel är att TS vill ha välsignelse att riva en vägg. Får ha det och det sen visar sig vara något problem så kan medlemmen hävda att det är styrelsens fel eftersom de gav tillåtelse till ingreppet, därför skyfflar styrelsen tillbaka ansvaret i medlemmens knä. Att medlemmar vill att styrelsen skall plocka fram underlag och agera kontrollansvarig är inte i föreningens intresse
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som att föreningen har en Facebookgrupp där TS varit vänlig att meddela grannar om ombyggnation så att de kan höra av sig om de blir störda. I Facebookgruppen finns då även ordförande som verkar missuppfatta sin roll och som reagerar. Det är inte samma sak som att TS kontaktat styrelsen. Med reservation för att jag missuppfattat.S Sir Duke skrev: