18 975 läst ·
101 svar
19k läst
101 svar
Icke-bärande vägg, styrelse säger nej, expertiskostnader
Hej! Jag har frågat styrelsen om att ta upp en dörröppning i en tom icke-bärande väg (för det står i stadgar att man ska alltid fråga styrelsen om man vill göra sånt). De säger nu att de kan inte godkänna det för de har inget riktigt underlag och att jag måste ta in extern expertis och stå för alla kostnader. Måste jag verkligen det? För enligt lagen så behöver jag ju inte ens deras godkännande för en sån grej? Byggnaden är inte k-märkt och är byggd 2008. I väggen finns inga ledningar, den är tom. Jag har ingen som helst lust att betala för expertisen för att ta upp en liten dörröppning i en tom icke-bärande vägg! Vad är det värsta som kan hända om jag gör det ändå? De kan stämma mig i domstolen men har de någon chans att vinna? I värsta fall ber domstolen mig att ta bort öppningen eller? Tack!
Redigerat:
Det kan väl möjligtvis påverka ventilationen i fastigheten som styrelsen är ansvarig för. De skulle kunna gå vidare och stämma dig när du river väggen utan godkännande, men iom att föreningen inte lider skada är det inte speciellt troligt att de skulle vinna. Det är ju dock begripligt att styrelsen inte kan godkänna detta utan underlag. Det dumma här är väl att stadgarna säger att styrelsen ska tillfrågas. Det är nog vettigt att informera styrelsen om hur du ser på saken och anledningen till att du drog detta med styrelsen, det är ju inte säkert att de har stenkoll på stadgarna.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det är väl inte helt ovanligt att väggen/stommen även i icke-bärande väggar tillhör föreningen. Om det är fallet så är det väl inte konstigt att du inte får bestämma på egen hand om du ska riva i den eller ej.
Vad menar du med detta? Vilken lag menar du det är som skulle ge dig den rättigheten oberoende av vad som står i stadgarna.L Lappkattfot skrev:
.S Svante Svenson skrev:Det kan väl möjligtvis påverka ventilationen i fastigheten som styrelsen är ansvarig för. De skulle kunna gå vidare och stämma dig när du river väggen utan godkännande, men iom att föreningen inte lider skada är det inte speciellt troligt att de skulle vinna. Det är ju dock begripligt att styrelsen inte kan godkänna detta utan underlag. Det dumma här är väl att stadgarna säger att styrelsen ska tillfrågas. Det är nog vettigt att informera styrelsen om hur du ser på saken och anledningen till att du drog detta med styrelsen, det är ju inte säkert att de har stenkoll på stadgarna.
Tack! Men om det finns en dörröppning i den väggen redan så borde inte det påverka ventilationen? Eftersom att det blir ”hål” i samma vägg som det redan finns ”hål” i och det leder till samma hall som den tidigare dörröppningen? Jag meddelade styrelsen just för att vara ”snäll” och inte göra det som en överraskning. Jag skrev till svar (försökte vara trevlig även om ämnet inte är så trevligt i sig) att enligt lagen behöver jag inte något tillstånd från dem och att de får stämma mig i domstolen om de känner att det behövs för jag kommer göra öppningen ändå. Skrev också att jag vill inte stå för en massa expertiskostnader för en sådan grej.
Den vanliga där det står att styrelsen behöver inte ge tillstånd för icke-bärande väggar och bla bla bla (standardformuleringen som jag ej orkar kopiera in här pga sitter med telefonen). Hu menar du med att föreningen ”äger” mina innerväggar? På sätt och vis så gör de det indirekt men inget speciellt i min förening. Och ja, det gäller en icke-bärande innervägg.R Räknenisse skrev:Det är väl inte helt ovanligt att väggen/stommen även i icke-bärande väggar tillhör föreningen. Om det är fallet så är det väl inte konstigt att du inte får bestämma på egen hand om du ska riva i den eller ej.
Vad menar du med detta? Vilken lag menar du det är som skulle ge dig den rättigheten oberoende av vad som står i stadgarna.
Om stadgarna säger att man måste ha föreningens tillstånd för ändringar i en icke-bärande vägg, som inte påverkar ventilation eller dylikt, gäller inte den delen av stadgarna. Stadgar får inte kräva saker somR Räknenisse skrev:Det är väl inte helt ovanligt att väggen/stommen även i icke-bärande väggar tillhör föreningen. Om det är fallet så är det väl inte konstigt att du inte får bestämma på egen hand om du ska riva i den eller ej.
Vad menar du med detta? Vilken lag menar du det är som skulle ge dig den rättigheten oberoende av vad som står i stadgarna.
bostadsrättslagen (se 7 kap) inte stödjer.
Så här står det i paragraf 7 Bostadsrättslagen.
7 § /Upphör att gälla U:2023-01-01/Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket.
Lag (2003:31).
7 § /Träder i kraft I:2023-01-01/Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar
2. installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,
3. installation eller ändring av anordning för ventilation,
4. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet, eller
5. någon annan väsentlig förändring av lägenheten.
För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.
Styrelsen får vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Ett tillstånd får förenas med villkor. Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan. Lag (2022:1026).
Så du kan lugnt göra dina förändringar utan problem.
7 § /Upphör att gälla U:2023-01-01/Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket.
Lag (2003:31).
7 § /Träder i kraft I:2023-01-01/Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar
2. installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,
3. installation eller ändring av anordning för ventilation,
4. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet, eller
5. någon annan väsentlig förändring av lägenheten.
För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.
Styrelsen får vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Ett tillstånd får förenas med villkor. Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan. Lag (2022:1026).
Så du kan lugnt göra dina förändringar utan problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Vi vet väl inte om lägenheten har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden.JONSTE skrev:
Sen så har du ju själv citerat vad TS ska göra, dvs. "Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan." och alltså inte alls bara ignorera vad styrelsen har sagt.
Lägenheten har inga värden är ganska nybyggd och inget speciellt med den byggnaden/lägenheten.BirgitS skrev:
Vi vet väl inte om lägenheten har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden.
Sen så har du ju själv citerat vad TS ska göra, dvs. "Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan." och alltså inte alls bara ignorera vad styrelsen har sagt.
BirgitS skrev:
Vi vet väl inte om lägenheten har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden.
Delarna om kulturhistoriska värden etc. börja inte gälla före 2023-01-01!!
och då det inte gäller något av det som nämns i den nu gällande lagen så är det bara att köra på. Dock är det alltid en god idé att informera styrelsen om vad man tänker göra, men inget krav.
Vad står det exakt i stadgarna?L Lappkattfot skrev:Hej! Jag har frågat styrelsen om att ta upp en dörröppning i en tom icke-bärande väg (för det står i stadgar att man ska alltid fråga styrelsen om man vill göra sånt). De säger nu att de kan inte godkänna det för de har inget riktigt underlag och att jag måste ta in extern expertis och stå för alla kostnader. Måste jag verkligen det? För enligt lagen så behöver jag ju inte ens deras godkännande för en sån grej? Byggnaden är inte k-märkt och är byggd 2008. I väggen finns inga ledningar, den är tom. Jag har ingen som helst lust att betala för expertisen för att ta upp en liten dörröppning i en tom icke-bärande vägg! Vad är det värsta som kan hända om jag gör det ändå? De kan stämma mig i domstolen men har de någon chans att vinna? I värsta fall ber domstolen mig att ta bort öppningen eller? Tack!
Om det bara står att man ska fråga styrelsen så har du ju uppfyllt det.
Hm... gick in och kollade... det står faktiskt ingenting om det i de gamla stadgarna och de nya har jag inte tillgång till. De lovade för en månad sedan att lägga ut de nya stadgarna med underskrift men har inte gjort det än. Ser nu att det är ordförande som har först skrivit det till mig via Facebook (han såg att jag ställde frågor i gruppen) och sen via mail. Alltså att jag måste fråga styrelsen först innan jag får göra någonting. Han sa också de saknar information om de olika väggar/ledningar i huset och kan därför inte ta något beslut.S Sir Duke skrev: