19 576 läst ·
41 svar
20k läst
41 svar
Ica bankens bolån
Det lite "irriterande" med SBAB är att har man amorterat ner lånet till en viss brytpunkt så stiger räntan. Ska man optimera räntan i procent så ska man ha en viss belåningsgrad; i kronor är det ju dock annorlunda.
Lägsta ränta tror jag annars Avanza ger men det kräver en större pott pengar investerade på ett konto hos dem.
Lägsta ränta tror jag annars Avanza ger men det kräver en större pott pengar investerade på ett konto hos dem.
De har flera brytpunkter. Vi har 4 lån. Ett är väldigt litet och när vi har amorterar av det kommer vi under en brytpunkt. Sbab sa att om vi amorterar av det lilla låna skulle ej räntan höjas på de andra. Men fotfolk är ju kända för att gissa lite när dom inte vet, så vi får väl se om ett par år.G gustavk skrev:Det lite "irriterande" med SBAB är att har man amorterat ner lånet till en viss brytpunkt så stiger räntan. Ska man optimera räntan i procent så ska man ha en viss belåningsgrad; i kronor är det ju dock annorlunda.
(Avanza slog i taket, de kan inte erbjuda det lånet längre (om inte massor amorterar av sina lån))
Det kan löna sig att ringa SBAB och be dom uppskatta nytt värde på huset, vi fick ner räntan några punkter bara med ett samtal då huset ökat i värde sen sist, i vårt fall 1,5år sen vi bytte bank.
Hade nog fått ännu bättre med en riktig värdering av en mäklare så det rekommenderade dom att vi skulle ta in.
Att amortera ner ger nog inte lägre ränta hos någon bank om du redan ligger under 60% belåningsgrad där sweetspoten verkar ligga.
Hade nog fått ännu bättre med en riktig värdering av en mäklare så det rekommenderade dom att vi skulle ta in.
Att amortera ner ger nog inte lägre ränta hos någon bank om du redan ligger under 60% belåningsgrad där sweetspoten verkar ligga.
För min egen del köpte jag nyss i Göteborgstrakten. När man vunnit budgivning måste man göra om lånelöftet till ett faktiskt lån, och det behöver ske innan man skriver på köpekontraktet. I storstäderna sker detta ofta inom en dag eller två, så då gäller det att inte ha en såsig bank.
I mitt exempel bad jag både SBAB och Skandiabanken att ge mig ett bindande låneerbjudande efter vunnen budgivning. Jag hade en vecka på mig till kontraktsskrivning och meddelade båda banker om detta. Skandiabanken som jag varit kund hos i 15 år, återkom två dagar efter kontraktsskrivning. Så hos dem blev det inget bolån.
Personligen hade jag sett till att ha lånelöften hos flera banker och sedan jobbar man med de som levererar i tid. När man väl har köpt så kan man byta bank när man känner för det, efter vilka som har lägst ränta, så länge man inte binder lånen.
I mitt exempel bad jag både SBAB och Skandiabanken att ge mig ett bindande låneerbjudande efter vunnen budgivning. Jag hade en vecka på mig till kontraktsskrivning och meddelade båda banker om detta. Skandiabanken som jag varit kund hos i 15 år, återkom två dagar efter kontraktsskrivning. Så hos dem blev det inget bolån.
Personligen hade jag sett till att ha lånelöften hos flera banker och sedan jobbar man med de som levererar i tid. När man väl har köpt så kan man byta bank när man känner för det, efter vilka som har lägst ränta, så länge man inte binder lånen.
Ica-banken ger rabatt åt alla som jobbar på ICA (alla, t.ex. om man sitter i kassan). Tror det är 0,25 procentenheter. Så snitträntan på ICA betyder inte nödvändigtvis att kunderna har förhandlat ränta, det kan vara många anställda som har lån där.
NEJ! Du behöver inte skarpt lån innan påskrift. Då behöver du bara handpenningen (10%), antingen kontant eller via lån. Det är vid tillträdet som du måste ha lånet klart.E Edvuld skrev:För min egen del köpte jag nyss i Göteborgstrakten. När man vunnit budgivning måste man göra om lånelöftet till ett faktiskt lån, och det behöver ske innan man skriver på köpekontraktet. I storstäderna sker detta ofta inom en dag eller två, så då gäller det att inte ha en såsig bank.
Han måste mena att lånet muntligt eller skriftligt skall ha godkänts av banken.N nmeden skrev:
Man skriver aldrig kontrakt med ett lånelöfte som banken inte kontrollerat innan budgivning.
Ett lånelöfte är ju som sagt ingen garanti förrän du hittat ett objekt och banken har godkänt det.
Vi "förlorade" 50 000 för någon månad sedan då köparna inte fick ta lånet fast de hade lånelöfte.
Vid slutgiltiga kontrollen ( som de gjorde efter vunnen budgivning ) så kom det tydligen fram vissa saker som gjorde att de var tvungna att sälja sitt hus först.
Det var inte speciell trevlig stämning när det kom fram när alla parter var samlade vid kontraktsskrivningen.
Det ledde till att vi fick gå ned till budgivare nr 2 som tur var inte hade hittat annat objekt.
Alla banker har personalvillkor, de anställda på swedbank har under ganska lång tid nu betalat 0.02% i ränta tex.
Icabanken är bara en förmedlare av lån, kreditgivare är SBAB, samma gäller ikano banks bolån, det är SBABs pengar som lånas ut.
Icabanken är bara en förmedlare av lån, kreditgivare är SBAB, samma gäller ikano banks bolån, det är SBABs pengar som lånas ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Det finns inga sådana formkrav för kontraktsskrivning, @Kirderf85. Däremot kanske säljaren väljer att kräva det (säljaren har ju fri prövningsrätt och kan sälja till den hen önskar).
Och ska man vara petig förlorade ni ingenting (vilket dina citattecken kring ordet iofs visar att du vet), däremot hade den presumtiva köparen kunnat förlora mellanskillnaden mellan vad denne skrev kontrakt på och vad ni senare hade fått ut av någon annan om hen varit tvungen att bryta avtalet pga. utebliven finansiering.
Och ska man vara petig förlorade ni ingenting (vilket dina citattecken kring ordet iofs visar att du vet), däremot hade den presumtiva köparen kunnat förlora mellanskillnaden mellan vad denne skrev kontrakt på och vad ni senare hade fått ut av någon annan om hen varit tvungen att bryta avtalet pga. utebliven finansiering.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
När du har skrivit på frågar du några banker vad de har att erbjuda för att få dig som kund. Sen tar du det lägsta och frågar dubde andra vad de har att erbjuda. Sen när du får ett nytt lägre erbjudande ringer du tillbaka till första banken och ber de matcha. När du fått lägre igen så är det bara att fortsätta att köra samma sväng tills du inte kommer längre.
En del banker har helhetserbjudande med försäkringar och liknande och så får man räkna på helheten och se vad som blir billigast för hushållsekonomin och inte bara gå på lägsta rabattsatsen.
Eftersom ränterabatten är tidsbegränsad får man bevaka det innan det löper ut och om banken då ger sämre erbjudande är det bäst att fråga en annan bank igen. Får man då lägre är det bara att byta så att det förstår att man inte är en trogen bankkund.
Det gäller dock inte om man har bundna lån kvar för då blir det dyrt att byta i förtid.
Tyvärr är det värsta kohandlarbranschen.
Det finns en tråd med en massa folks boräntor på Byggahus att se och jämföra med.
En del banker har helhetserbjudande med försäkringar och liknande och så får man räkna på helheten och se vad som blir billigast för hushållsekonomin och inte bara gå på lägsta rabattsatsen.
Eftersom ränterabatten är tidsbegränsad får man bevaka det innan det löper ut och om banken då ger sämre erbjudande är det bäst att fråga en annan bank igen. Får man då lägre är det bara att byta så att det förstår att man inte är en trogen bankkund.
Det gäller dock inte om man har bundna lån kvar för då blir det dyrt att byta i förtid.
Tyvärr är det värsta kohandlarbranschen.
Det finns en tråd med en massa folks boräntor på Byggahus att se och jämföra med.
En sak är att beakta är hur mycket man litar på långivaren, det kan uppkomma situationer som gör att man sitter fast hos den långivaren (ändrad livssituation, ändrad ekonomi, ändrat husvärde, ändrad lagstiftning), vad är då risken att långivaren utnyttjar situationen för att skruva räntan?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Det där känns som om det delvis är på väg bort. Som jag nämnde tidigt i tråden erbjuder Skandia automatiskt framräknade rabatter utifrån belåningsgrad, inkomst osv. Och andra har skrivit samma sak om SBAB (en bank jag själv upplevt verkade äta ränterabatter till frukost så fort de gått ut, men sånt kan ju ändra sig).S sinuslinus skrev:
Vill man inte själv bevaka sina rabatter finns det alltså alternativ som ger bättre ränta än listräntorna, men inte lika bra som för den som dels är bra på att förhandla, dels kan tänka sig att årligen hålla efter banken.