Nej, idag tycker jag att det har synts i alla skorstenar att det eldas.

stedevil skrev:
Låter ju inte som du har underförbränning... Du har inte halvstopp i skorstenen (fågelbo eller tegelsten som fallit ner), fel på fläkten eller dyligt?

PS 40min tändbrasa är sjukt långt på en modern panna, men såklart, när man felsöker så kan det ju vara bra att ta till med råge.

Hade faktiskt brandskyddskontroll i dag, dagen till ära. Så nåt stopp i skorstenen tvivlar jag starkt på :)

Rök i alla skorstenar.. Ja det är kanske möjligt, men jag tyckte den var lite "grådassig" och på många inlägg har jag förstått att röken (om det nu är vattenånga) ska försvinna bara någon meter efter skorstenen, jag har ju 5 -10m röksträng...

gillis018 skrev:
Att det ryker ur skorstenen är väl inget konstigt så här års. Eller?
I en modern panna så ska röken vara helt vit "såhär års" eller rättare sagt om det är kallt ute (tempen varierar ju var i landet man bor, så årstider är ju ett dåligt mått)

Albin, tar du ner primärluften ytterligare när pannan är igång? Som AP sa, den ska vara nästan stängd under normaldrift.

Redigerat:
stedevil skrev:
Albin, tar du ner primärluften ytterligare när pannan är igång? Som AP sa, den ska vara nästan stängd under normaldrift.
Nja. Primären ska nog inte vara nästan stängd. I alla fall inte på calmarpannan som det handlade om här.
På min panna brukar det fungera bra med prim på typ runt trean (precis som det står i bruksanvisningen)
Det brukar fungera bra med sek runt typ 1,5 (precis som det står i bruksanvisningen)

Däremot kan jag ju tycka att det är jäligt märkligt att ts panna inte hade spjällmarkeringsklisterlappen på plats på pannan? Helt obegripligt.
Vad fan, kollar de inte sånt innan pannan levereras?

(Min panna är typ 6 år gammal, så något kan ju ha ändrats till dagens pannor?)

Redigerat:
_ap_
roke skrev:
Nja. Primären ska nog inte vara nästan stängd. I alla fall inte på calmarpannan som det handlade om här.
På min panna brukar det fungera bra med prim på typ runt trean (precis som det står i bruksanvisningen)
Det brukar fungera bra med sek runt typ 1,5 (precis som det står i bruksanvisningen)

Däremot kan jag ju tycka att det är jäligt märkligt att ts panna inte hade spjällmarkeringsklisterlappen på plats på pannan? Helt obegripligt.
Vad fan, kollar de inte sånt innan pannan levereras?

(Min panna är typ 6 år gammal, så något kan ju ha ändrats till dagens pannor?)
Brinner det i hela ditt förråd efter 1,5tim? ex startbrasa i 40min!

ETA:n och Effecta Lambda är dom första pannor jag sett som verkligen INTE får övertändning det enda jag kan tänka mig är att primären nästan stängs när "bädden"
är nog stor.

Sen är det inte säkert att det bara är att dra ner primären risken då är ju att "bädden" blir för liten, det är där hela vitsen med lambda kommer in i bilden.
Rätt hela tiden.

Denna tråd gör mig ännu mer tveksam till att byta min gamla vedpanna till en ny. Det är ju precis samma problem som jag har med mitt gamla "monster" och jag trodde man skulle slippa sånt strul med en ny panna... får kanske bli bergvärme istället ;)

_ap_ skrev:
Brinner det i hela ditt förråd efter 1,5tim?
Njae, brinner och brinner, inte alltid, och inte alltid efter bara 1,5 timme, det kanske kolar mer eller mindre. Min erfarenhet är att det inte blir övertändning lika lätt om veden är rak och fin och ganska grov, och om ilägget blir lyckat. Ibland, vid riktigt lyckade ilägg så är veden fortfarande obränd på översidan ända till slutet av eldningen. Men ofta är veden krokig och vriden och då är det svårt att undvika att elden får fäste uppåt i ilägget. Då är det extra viktigt att inte hela tiden öppna luckan.

Till TS
Det är viktigt att spjället i vedutrymmets ovansida sluter tätt när luckan är stängd.

_ap_
BiFuel skrev:
Denna tråd gör mig ännu mer tveksam till att byta min gamla vedpanna till en ny. Det är ju precis samma problem som jag har med mitt gamla "monster" och jag trodde man skulle slippa sånt strul med en ny panna... får kanske bli bergvärme istället ;)
Satsa på ved men även på en bra panna, skillnaden på "bra" och dåligt är väl
100-150: - / mån.

BiFuel skrev:
Denna tråd gör mig ännu mer tveksam till att byta min gamla vedpanna till en ny. Det är ju precis samma problem som jag har med mitt gamla "monster" och jag trodde man skulle slippa sånt strul med en ny panna...
Det slipper du om du har en panna med lambda/automatisk spjällreglering.

Vilka har lambda/automatik förutom Effecta Woody?

Effecta Woody har inte lambda, Effecta Woody lambda har lambda :)
Effectas 60kW panna har också lambda
Samtliga (?) ETAs pannor
Sen finns de som tillbehör till tex BAXI

ETA:s pannor kostar ju nästan som en bergvärmeanläggning och tillbehöret till BAXI var väl så dyrt att inte ens de själva rekommenderar det?

Hej igen

Dagens skämt kommer här.

Ringde till Ahlsell idag och frågade efter dragbegränsaren, och yes! Den hade kommit. Snabbt iväg och hämtade den innan det var dags att elda så jag kunde provköra!
Tyckte den såg lite liten men visste att rörisen hade beställt en "dragbegränsare till en calmar v33" så det måsta ju bara vara rätt.
Satte dit den på medföljande adapterplåt där sotluckan suttit, ställde in motvikten på 20 i undertryck, och gjorde en tändbrasa......

Dragbegränsaren stod öppen precis hela tiden, med följd att det även letade sig ut lite gnistor som kom med rökgaserna. Dessa vill man ju inte ha dansandes i pannrummet så efter att jag förstått att dragbegränsaren var på tok för liten ringde jag till trebema och kollade.
Mycket riktigt, det skulle ju inte vara en Tigex 25, den är ju för 25kw och 6-8m skorsten. Måsta upp på tigex 50. Jag undrade hur det kunnat bli så här, när jag visste att rörisen beställt till en "v33". Trebema sa att hans grossist måste ha valt fel.
Men, är det bara jag eller tycker ni också att på följande produktblad från trebema, så ser det ut som en tigex 25??
http://www.trebema.se/tbm_v33.pdf (sista sidan)
Vi får väl åtminstone hoppas att angivet artikelnr. hos trebema leder till tigrex 50.

Länk till hur en tigex 25 ser ut ---> http://www.tigerholm.com/SE/HVAC/Draught-stabiliser-Tigex25.htm.

Hursomhelst. Blev skitless och ringde till Ruben på Transtemper och resonerade. Slutade med en beställning på en "Dragbegränsare Sid 05" artikelnr 3010. Med en adapter för att såga in den i sidan på rökröret (för att minska risken att glöd/gnistor ska slå ut,

Dagens eldning blev förståss som tidigare, för rökig och ojämn förbränning.
Jag har spännt alla luckor och tätat, kontrollerat med cigarett. Och det inre spjället verkar sluta tätt.
Så jag är fortfarande på ruta noll, men mitt hopp står ju den nya dragbegränsaren

mvh Albinsson

_ap_
BiFuel skrev:
ETA:s pannor kostar ju nästan som en bergvärmeanläggning och tillbehöret till BAXI var väl så dyrt att inte ens de själva rekommenderar det?
Ska man elda med ved på ett enkelt sätt kostar det.
Tycker denna tråd beskriver just det.

Billigt bränsle dyr anläggning, dyrt bränsle (el) billig anläggning (elpatron)

_ap_ skrev:
Ska man elda med ved på ett enkelt sätt kostar det.
Tycker denna tråd beskriver just det.

Billigt bränsle dyr anläggning, dyrt bränsle (el) billig anläggning (elpatron)
Sa säljaren. Som för fjärde gången jiddrar i en tråd som berör annat.

Från det ena till det andra:
Vilken spjällinställning tycker du att trådskaparen ska ha på sin calmarpanna?
Har du något övrigt att tillföra som skulle kunna hjälpa trådskaparen i hans jakt att försöka förstå hur han ska hantera sin calmarpanna?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.