Byggahus.se

I teorin är jag emot solpaneler

1. M
    Medlem · göteborg · 176 inlägg

mtmmtm

Medlem
    Du kanska borde se på vad som faktiskt händer (att det sker stora investeringar i vindkraft). Källa: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2021/ny-statistik-over-installerad-vindkraft-2020/

"Enligt färsk statistik från Svensk Vindenergi togs det 2019 beslut om vindkraftsinvesteringar med en sammanlagd effekt på 2 506 megawatt. Den höga investeringstakten gör att produktionen av vindkraftsel fördubblas inom tre år och förväntas då stå för över 30 procent av elen som används i Sverige. " Källa: https://www.vindkraftsnyheter.se/20...tik-visar-fordubblad-vindkraftsel-inom-tre-ar
    Du borde inse att ALLA investerar i vindkraft just nu. Du har ju helt fel i dina antaganden att ingen vill göra detta.

2. M

mtmmtm

Medlem
    Du bör visa fakta för det du påstår händer i Östeuropa.

Problemet med överetablerad vindkraft bör lösa sig självt (ingen investerar i negativ avkastning).

Har du någon fakta som styrker ditt påstående om att vindkraft + lagring skulle vara mångdubbelt dyrare än alternativen ? Varför finns det ingen som investerar i kärnkraft eller fossilkraft ?
    Vattenkraft kan användas för lagring om det blir ekonomiskt försvarbart.

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 204 inlägg

pacman42

Medlem
    Nu var ju påståendet att ingen vill bygga på en över etablerad marknad. 30% är inte överetablerat.

4. pacman42

pacman42

Medlem
    Rörande Östeuropa:
    - https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/forbud-mot-ny-sol-och-vindkraft/
    - https://www.nyteknik.se/energi/tysk-elexport-slar-rekord-6405614

5. M

mtmmtm

Medlem
    Jag har aldrig förespråkat planekonomi eller liknande. Investeringar sker enbart för att skapa vinst. Att skapa ett monopol skulle kunna vara en anledning (att slå ut andra energislag). Vindkraft klarar sig bra utan subventioner (idag). Som tidigare skrivits så kan man vinkla bort bladen för att minska överproduktion. Rörligt elpris sätter ju inte marknadspriserna ur spel (det gäller ju enbart solkraft som inte får betalt enligt spotpriset). Fast pris är ju något som en market-maker ordnar genom att köpa/sälja optioner och terminer (antar jag). Det innebär en kostnad att säkra elpriset.
    Jag har aldrig tänkt på att förändra mitt privatliv pga. elpriset. Jag håller med dig om att det hänt för en bolag (ej bra). Kul att du i alla fall kikat på videon jag länka till. Det är främst vindkraft som skulle fungera här. Jag har inte räknat exakt på detta, men problematiken minskar ju mer man installerar samt fler kablar till närområden. Vattenkraften har en väldig kapacitet att lagra energi (som går att utnyttja om det blir ekonomiskt lönsamt). Några fakta för att vindkraft skulle ge 0 i tillskott under flera veckor ? Det behövs ingen fancy examen för att räkna på detta (enbart lite vilja och tid).

6. M

mtmmtm

Medlem
    Här kan du kika på min ChalmersRing... Det är knappast olagligt att ha olika uppfattningar. Frågor inom energi verkar trigga en del människor lite extra (kanske för att sanningar har förändrats de senaste 10 åren)...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PXL_20210609_182510430.jpg

• Laddar…
  7. M

mtmmtm

Medlem
    Var kommer det påståendet ifrån ?
    Du inser väl att om man bygger ut med 50% så stämmer det inte 'att ingen vill investera'.

8. M

mtmmtm

Medlem
  9. G
    Medlem · 1 230 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Med solkraft ja, men inte med kärnkraft

10. pacman42

pacman42

Medlem
    Du tar ju (precis hela tiden) saker ur sitt sammanhang.

Självklart finns det folk som vill investera om kostnaderna understiger intäkterna. Detta fungerar så länge som det finns ett dyrare energislag att konkurrera ut.

Ta nu solenergin. Den genererar bra med pengar på sommarhalvåret (grovt förenklat) och nästan inget på andra halvan. Den genererar billigare energi än kärnkraften. Om vi nu antar att kärnkraften kunde tjäna in sina fasta kostnader under nio månader förr så kan den när man installerat solenergi tjäna in sina fasta kostnader under kanske 4,5 månader (notera att detta är grova förenklingar för att visa poängen).

Detta leder då till att kärnkraften måste bli mycket dyrare under vintern. Visserligen ökar då rationaliteten för att bygga solenergi för vintern, men samtidigt så försämrar man lönsamheten på sommaren. Detta gör att man inte kommer att bygga mer solenergi än vad som är lönsamt på sommaren ändå.

Konsekvensen är nu att vindkraften blir lönsam tidvis på vintern. Detta gör att den tidvis konkurrerar ut kärnkraften. Nu får vi riktigt stora problem. Dels så gör den solenergin på sommaren mindre lönsam, dels så gör den kärnkraften på vintern mindre lönsam. Nu får vi priser på kärnkraftsel (när den behövs) som blir extremt höga (men troligen läggs kärnkraften ned) och solenergin kommer inte att löna sig heller. Vi får bara förlorare av detta. De dyra elpriserna när det inte blåser kommer att göra batterilagring lönsamt. Men slutsumman är att elektricitet kommer att bli gratis (förutom skatterna) på sommaren och svindyr på vintern (tidvis ännu dyrare, men i snitt svindyr). I praktiken blir det billigare att värma huset med gas, ved och andra sämre lösningar.

Redigerat 9 jun 21:05
  11. B
    Medlem · Skåne · 277 inlägg

Byggmarodören

Medlem
    Vad jag vet så blåser fortfarande vinden olika mycket från dag till dag...

Som nämns i länkarna Pacman skickade så räknade dom med lägga 200 miljarder för bygga bort instabiliteten som vind/sol orsakat. Det är kostnader som är direkt kopplade till dessa energislag och rimligen borde belastat produktionskostnaderna för dessa. Tyvärr görs inte så utan kostnaderna lastas istället över på stater och oss konsumenter.

Vi fick brev från Eon för ett par månader sen att de skulla höja nätavgifterna kraftigt pga anpassning till förnyelsebara energikällor, så det är ett fortgående arbete med onödiga ombyggnationer av nätet. Det var lite floskler om framtiden och sånt, men kontentan var att de kommer lasta över vindkraftens faktiska kostnader på oss konsumenter.
    Med nyttiga idioter som Ygeman i beslutsposition, kan de tyvärr hålla på bäst de vill också trots det är skadligt för landet:
    https://www.dn.se/ekonomi/tung-kritik-mot-ygemans-elforslag-svenskar-riskerar-hojda-elnatsavgifter/

Redigerat 9 jun 22:32
  12. F
    Medlem · Västra götaland · 6 464 inlägg

fsn

Medlem
    Oj, tom en Chalmersring.... Det hade den skäggiga överkursaren hos oss också till slut efter 11 år på Chalmers, jag tror tom att sängvätaren som aldrig skulle ha flyttat hemifrån hade en sån med.

Förstår att det är svårt för dig att förstå sambanden och konsekvensen av dessa. Men kämpa på.

13. M
    Medlem · frankrike · 988 inlägg

maria01

Medlem
    Är ju svenska företag som äger dom tyska kolkraftverken

14. S
    Medlem · västra götaland · 462 inlägg

STB

Medlem
    Mitt argument var att det krävs subventioner eller planekonomi för att få till det som din video beskriver. Du har alltså att välja på att:
    1. Beskriva hur marknadskrafterna skulle kunna få fram en överproduktion av vindkraft på 4 till 6 gånger årsbehovet.
    2. Förorda subventioner eller planekonomi.
    3. Ta avstånd från det som din video beskriver.

Eftersom vindkraft till största delen kapitalkostnader så ger en överproduktion på 4 till 6 gånger också ett totalpris som är 4 till 6 gånger högre. Det räcker inte ens i sig utan måste ändå backas upp av lagring som inte heller är gratis.

15. F
    Medlem · Västra götaland · 6 464 inlägg

fsn

Medlem
    Lagring av på den nivån är inte bara "inte gratis" utan helt orealiserbar med dagens teknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.