Hej

Efter att vårt nuvarande larmlösning strulat i 2 månader har vi nu tröttnat och letar efter en ny lösning.
Vi känner att bolaget vi är kunder hos inte är intresserade av att lösa problemet, de är ex. inte villiga att prova byta till sitt nya system utan verkar hellre förlora en kund och riskera vad det innebär i goodwill, men men..... q(;^;)p

Krav på larmet vi letar efter:

Huvudenhet och MAP i 2 delar
3-4 magnetkontakter
2 detektorer (husdjursanpassade)
1-2 fjärrkontroller
GSM
Möjlighet att ställa in larmet i sektioner

Vi vill äga anläggningen och inte "hyra" som nu. Tips på en seriös återförsäljare i Sverige skulle också vara bra (PM!?), marknaden verkar späckad med mindre seriösa företag har jag märkt efter en dags googlande.

Jag ha kollat på visonic (som vi har nu men tvekar trots att det verkar vara bra grejer), även DSC och lite på gripenguard (inte längre aktuellt).

Så, vad ska vi ha? :)

Redigerat:
Vill du ha trådat eller trådlöst till att börja med?

DSC gör onekligen bra prylar men de är tyvärr lite väl dyra på sina trådlösa deckare i jämförelse med tex visonics trådlösa deckare.
De kompenderar de då genom att liga rejält före på trådsidan istället

mats_o skrev:
Vill du ha trådat eller trådlöst till att börja med?

DSC gör onekligen bra prylar men de är tyvärr lite väl dyra på sina trådlösa deckare i jämförelse med tex visonics trådlösa deckare.
De kompenderar de då genom att liga rejält före på trådsidan istället
Missade den lilla detaljen... vill ha trådlöst!

Har visonic Powermax complete nu som strular och företaget som tillhandahåller tjänsten och "hyr ut" reklamerar hellre köpet (dec förra året) än att lösa problemet, som som sagt. De har försökt med att byta central, 1deckare och flyttat denna. Men det har inte hjälpt, så vet inte om det är grejerna som inte är kompatibla med något i huset eller vad??

Med det vill jag ha sagt att jag inte är så säker på att jag vill ha Visonic igen.

Nu tror jag att det blir ett DSC 1832, kollade först på 1616 men det blir nog för litet (och dyrt med expansion).
Lutar åt att beställa från alarmsystemstore.com verkar som om många här är nöjda med dem....!

Frågan är nu, kit eller plocka själv? Knappsats med programmering eller inte? (PK5501 eller PK5500?)

Om jag ska ha en GSM-modul till detta, vad ska jag ha då? Kan man beställa sådan från USA, eller funkar det inte pga banden, 900/1800 - 1900 MHz?

Tacksam för hjälp! - I tråden, via PM eller telefon :)

Du vill ha PK5500 ("full message" alltså).

f91jsw skrev:
Du vill ha PK5500 ("full message" alltså).
Ok, tack! Ett frågetecken mindre att reda ut.

Räknade precis på pris mellan USA och Sverige. 7400kr från svensk butik respektive $430 från alarmsystemstore + frakt på båda. (och + tull och moms från usa då).

Finns det något som starkt talar emot att köpa från USA?
USA-systemet går väl på 433MHz, vilket är en negativt aspekt. Men annars?

Du får inte svenska menyer. Grejerna är inte CE-märkta (men det är samma saker så det spelar ingen roll i praktiken). Du måste skaffa en trafo för 230V. Du får inte svensk manual.

Inget av det är väl direkt avgörande.

Tänk bara på att deras 433 system och vårt inte pratar samma språk så ska du köpa trådlösa prylar så får du köpa alla på samma sida stora pölen

Tack för alla svar hittills. Jag har idag gjort en liten sväng, eller ja. Ändrat mig angående USA-köp i alla fall.

Det blev en beställning av ett Teletec PC1616 kit från en lokal återförsäljare. Visst blir det dyrare, men jag kände att jag ville ha 868MHz och de fördelar som det ger med att man snabbt och enkelt kan köpa tillbehör mm. Och dessutom finns många fördelar med att ha 10 min till ÅF.

Jag skulle ju ha ett 1832 men nu fick det bli 1616, eftersom det stod mellan 1616 och 1864. Och det senare blir onödigt stort för mina behov.

Om någon har ork, vilken GSM-modul skulle du rekommendera? GS3100 verkar rätt OK, men BGSM-120 har jag fastnat för. För- och nackdelar med den någon?

RilleRock
lego skrev:
Tack för alla svar hittills. Jag har idag gjort en liten sväng, eller ja. Ändrat mig angående USA-köp i alla fall.

Det blev en beställning av ett Teletec PC1616 kit från en lokal återförsäljare. Visst blir det dyrare, men jag kände att jag ville ha 868MHz och de fördelar som det ger med att man snabbt och enkelt kan köpa tillbehör mm. Och dessutom finns många fördelar med att ha 10 min till ÅF.

Jag skulle ju ha ett 1832 men nu fick det bli 1616, eftersom det stod mellan 1616 och 1864. Och det senare blir onödigt stort för mina behov.

Om någon har ork, vilken GSM-modul skulle du rekommendera? GS3100 verkar rätt OK, men BGSM-120 har jag fastnat för. För- och nackdelar med den någon?
BGSM-120 kommer ersätta GS3100 då den utgått.
Vad var det du fastnade för?

RilleRock skrev:
BGSM-120 kommer ersätta GS3100 då den utgått.
Vad var det du fastnade för?
Hade läst slarvigt, BGSM-120 är det jag ska ha. SMS, möjlighet till egna röstmeddelanden och kommunikationsmöjligheterna i övrigt passar mina behov!

Vi sitter och kollar på vår nya deckare, en Paradox DG75. Tänker vi rätt med kopplingen enl bild? Tacksam för hjälp! :)

• paradoxDG75.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm vad jag skrev.
Tänkte "lite" snett

Redigerat:
lego skrev:
Hade läst slarvigt, BGSM-120 är det jag ska ha. SMS, möjlighet till egna röstmeddelanden och kommunikationsmöjligheterna i övrigt passar mina behov!

Vi sitter och kollar på vår nya deckare, en Paradox DG75. Tänker vi rätt med kopplingen enl bild? Tacksam för hjälp! :)
rätt kopplat på bilden, men det har ingen betydelse om "com" liggef på nc istället. det blir bättre och enklare att få till det med motstånden utan att du riskerar att de kortsluter varandra

mats_o skrev:
Glöm vad jag skrev.
Tänkte "lite" snett
OK :)

frohike skrev:
rätt kopplat på bilden, men det har ingen betydelse om "com" liggef på nc istället. det blir bättre och enklare att få till det med motstånden utan att du riskerar att de kortsluter varandra
Skönt att det blev rätt. Gäller det alltid att 'com' kan kopplas på 'nc' istället? Får se vilket som blir enklast när allt ska upp på väggen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.