6 627 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
I.KEA - måttbeställd bänkskiva FELTILLVERKAD. HJÄLP
Efter flera veckors väntan på min måttbeställda bänkskiva kom den äntligen, MEN den är feltillverkad.
Vad gör jag och vad har jag rätt till?
så fort dom ringde och bekräftad leverans så rev vi ut de gamla köket och satte upp stommarna. Nu när bänkskivan kom så har de monterat fel kantlist, jag har dubbeltkollat ordern. Det ska vara en laminatskiva med aluminiumfärgad kantlist i PP men istället fick jag valnötsfärgad kantlist.
bänkskivan gick på ca 8000kr med underlimmad HO. Jag har kollat med i.kea förut och de har ej kantlister att beställa. De är endast 70cm långa och min bänkskiva är 3,81m
Jag har ingen lust att vänta 4-6v ytterliggare för en ny bänkskiva då jag har inte har något brukbart kök och blir väldigt kostsamt att äta ute varje dag. Frågan är om de går att av annan leverantör montera en i efterhand? Skulle vara ifall I.KEA krediterar femsiffrigt belopp möjligtvis.
Vad tycker ni jag bör göra i det här fallet?
Vad gör jag och vad har jag rätt till?
så fort dom ringde och bekräftad leverans så rev vi ut de gamla köket och satte upp stommarna. Nu när bänkskivan kom så har de monterat fel kantlist, jag har dubbeltkollat ordern. Det ska vara en laminatskiva med aluminiumfärgad kantlist i PP men istället fick jag valnötsfärgad kantlist.
bänkskivan gick på ca 8000kr med underlimmad HO. Jag har kollat med i.kea förut och de har ej kantlister att beställa. De är endast 70cm långa och min bänkskiva är 3,81m
Jag har ingen lust att vänta 4-6v ytterliggare för en ny bänkskiva då jag har inte har något brukbart kök och blir väldigt kostsamt att äta ute varje dag. Frågan är om de går att av annan leverantör montera en i efterhand? Skulle vara ifall I.KEA krediterar femsiffrigt belopp möjligtvis.
Vad tycker ni jag bör göra i det här fallet?
Vänd dig till ikea och hör efter med dem. Problemet är nog inte unikt och finns vedertagna rutiner med all sannolikhet..
Jag vet om två fall då IKEA snabbt skickat en rörmokare, för att fixa felande VVS-produkt på plats. De verkar vara extremt måna om att på ett bra sätt sköta reklamerade produkter som är monterade. Hör med dem hur de tycker att de ska lösa ditt problem. Om du monterar skivan temporärt, så fixar de säkert montering av rätt skiva utan ytterligare kostnad för hantverkare.
Jag fick en dålig valnötsskiva av deskform... Den kostade runt 12 eller 13 tusen. Vad ska man göra... Det är beställningstid! Tog 4 veckor innan besked. Efter det 1 månad till leverans. Den gamla skivan fick givetvis användas sålänge.
Pratade precis med dom. De var inga konstigheter att använda den felaktiga bänkskivan trots att diskhon som är underlimmad också kommer att nyttjas. De ordnar en ny bänkskiva och står för alla kostnader för att installera denna.
Tummen upp för dom
Tummen upp för dom
Du kommer säkert få behålla den felaktiga. Den är specialtillverkad för dig. Efter vårat köksbygge hade jag flera lindrigt transportskadade stommar, luckor med färgskiftningar, en diskbänk som var 1 cm för lång och en specialsågad ekskiva med fel mått.Robinnnn skrev:
Klicka här för att svara