S
fsn skrev:
Väcker liv i tråden. Tänkte svetsa B-järnen som skall vinklas upp genom plattan till poolbygget. Thermopool helt ovan mark så jag är lite petig med armeringen. Det är runt 200st 12mm järn som med ca 1-2cm toleranskrav skall svetsas fast i 8mm matta (8150).

Fråga 1: kommer frigoliten att brinna upp? Lite brännkratrar efter svetsloppor lever jag med och jag får väl ha med mig en hink vatten.

Fråga 2: jag har produktivitetskrav, vill inte stå för länge med detta. Det blir nog drygt ändå med tanke på precisionskraven. Har både möjlighet att svetsa MIG/MAG (det blir i sådana fall FCAW utan gas) eller pinne. Vilken skall jag köra på?

Fråga 3: nån som kan rekommendera en fungerande gaslös flusstråd som funkar acceptabelt? Nån som provat den från Biltema?

Fråga 4: om jag går på pinne... Nån rekommenation på pinne som är bra till den typ av stål som det är i armering och är lättänd och inte nappar hela tiden? Det blir ju i princip punkter som skall svetsas och jag har vissa svårigheter att inte få tex OK48 att nappa om jag inte stryker igång den.

Fråga 5: nån som vet nåt om Cellulosic-pinnar? Har ett paket sådana 3,2mm liggande. Svårtända? Lämpliga för armeringsjärn?
behöver ju bara sätta några punkter. du kommer ju gjuta med betong sen.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
SBH skrev:
behöver ju bara sätta några punkter. du kommer ju gjuta med betong sen.
Japp, men några punkter/järn blir det så det inte vrider eller flyttar på sig vid gjutning och det är mer än 200 järn.

Och det är än jävligare att inte få fet-napp med pinne när man inte skrapar igång den.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
1. Ja
2. Mig

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
fsn skrev:
Japp, men några punkter/järn blir det så det inte vrider eller flyttar på sig vid gjutning och det är mer än 200 järn.

Och det är än jävligare att inte få fet-napp med pinne när man inte skrapar igång den.
2-3 punkter. så på en dag borde du ha gjort alla

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
mexitegel skrev:
1. Ja
Egen erfarenhet av det, säkerhetstänk, misstanke eller vet du att den kommer att gå upp i rök?

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
fsn skrev:
Egen erfarenhet av det, säkerhetstänk, misstanke eller vet du att den kommer att gå upp i rök?
säkert blandning av alla tre där

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
F
SBH skrev:
2-3 punkter. så på en dag borde du ha gjort alla
Kanske men skulle inte tro det. Läget och att järnet är i lod och frågan är om jag kan svetsa dit det utan att fästa det innan. Med pinne behöver jag garanterat fästa det och då är det troligtvis ett par najpunkter (snacka om kaka på kaka). Med mig så kan jag troligtvis handhålla och nästa upp det om jag har ett mothåll och nån markering för läget.

Nån som vet nåt om Biltemas "svetsa utan gas" tråd resp. cellulosic pinnar?

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
du skall bara armera. inget vanligt svettsjobb.
att järnet är i lod fixar du sen.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
fixa bara längd och breddmässigt först

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
harry73
Varför svetsa? Kan man intebinda fast drt med lite stålstråd?

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
S
harry73 skrev:
Varför svetsa? Kan man intebinda fast drt med lite stålstråd?
håller bättre när du gjuter. sen blir gärna najad armering vinglig

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
fsn skrev:
Fråga 1: kommer frigoliten att brinna upp? Lite brännkratrar efter svetsloppor lever jag med och jag får väl ha med mig en hink vatten.
http://nwt.se/karlstad/2013/08/29/brand-vid-centralsjukhuset

Skolexempel 1A; Varför man inte svetsar i närhet av cellplast.
När du väl inser att det tagit sig kommer din vattenspann vara till nytta som törstsläckare som bäst.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
fsn skrev:
Bara gnistregnet från en vinkelslip gör kratrar i cellplast. Men för din del beror resultatet på avståndet till cellplasten och hur mycket det spottar. Om du kan ha en bit plywood under som du flyttar med dig så tror jag det funkar rätt bra :).

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Jag skulle ha kört med mig/mag om det är många punkter som ska göras, mest för att jag tycker pinne är lite svårt.
Jag skulle ha nöjt mig med en masonitbit med ett spår i armeringsjärnstjocklek som skydd för cellplasten.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Skriv gärna MIG när det gäller svetsning. Att ha mig mitt i en mening kan orsaka förbryllning el. glada skratt. :D

• Gilla
ProLeif och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.