68 911 läst ·
154 svar
69k läst
154 svar
I akut hjälp med kunskap om att svetsa i armeringsjärn, har aldrig svetsat!!!
behöver ju bara sätta några punkter. du kommer ju gjuta med betong sen.fsn skrev:Väcker liv i tråden. Tänkte svetsa B-järnen som skall vinklas upp genom plattan till poolbygget. Thermopool helt ovan mark så jag är lite petig med armeringen. Det är runt 200st 12mm järn som med ca 1-2cm toleranskrav skall svetsas fast i 8mm matta (8150).
Fråga 1: kommer frigoliten att brinna upp? Lite brännkratrar efter svetsloppor lever jag med och jag får väl ha med mig en hink vatten.
Fråga 2: jag har produktivitetskrav, vill inte stå för länge med detta. Det blir nog drygt ändå med tanke på precisionskraven. Har både möjlighet att svetsa MIG/MAG (det blir i sådana fall FCAW utan gas) eller pinne. Vilken skall jag köra på?
Fråga 3: nån som kan rekommendera en fungerande gaslös flusstråd som funkar acceptabelt? Nån som provat den från Biltema?
Fråga 4: om jag går på pinne... Nån rekommenation på pinne som är bra till den typ av stål som det är i armering och är lättänd och inte nappar hela tiden? Det blir ju i princip punkter som skall svetsas och jag har vissa svårigheter att inte få tex OK48 att nappa om jag inte stryker igång den.
Fråga 5: nån som vet nåt om Cellulosic-pinnar? Har ett paket sådana 3,2mm liggande. Svårtända? Lämpliga för armeringsjärn?
Kanske men skulle inte tro det. Läget och att järnet är i lod och frågan är om jag kan svetsa dit det utan att fästa det innan. Med pinne behöver jag garanterat fästa det och då är det troligtvis ett par najpunkter (snacka om kaka på kaka). Med mig så kan jag troligtvis handhålla och nästa upp det om jag har ett mothåll och nån markering för läget.SBH skrev:
Nån som vet nåt om Biltemas "svetsa utan gas" tråd resp. cellulosic pinnar?
http://nwt.se/karlstad/2013/08/29/brand-vid-centralsjukhusetfsn skrev:
Skolexempel 1A; Varför man inte svetsar i närhet av cellplast.
När du väl inser att det tagit sig kommer din vattenspann vara till nytta som törstsläckare som bäst.
Bara gnistregnet från en vinkelslip gör kratrar i cellplast. Men för din del beror resultatet på avståndet till cellplasten och hur mycket det spottar. Om du kan ha en bit plywood under som du flyttar med dig så tror jag det funkar rätt brafsn skrev:
Jag skulle ha kört med mig/mag om det är många punkter som ska göras, mest för att jag tycker pinne är lite svårt.
Jag skulle ha nöjt mig med en masonitbit med ett spår i armeringsjärnstjocklek som skydd för cellplasten.
Jag skulle ha nöjt mig med en masonitbit med ett spår i armeringsjärnstjocklek som skydd för cellplasten.