Hej!

Jag ska lägga nytt golv (stavparkett) i en gammal lägenhet, ovanpå nuvarande brädgolv (undergolv). Enligt golvläggaren blir resultatet bäst om jag plockar bort trösklarna, och jag tänkte följa hans råd i så stor utsträckning som möjligt.

En av trösklarna verkar lite klurig -- den sticker bara upp ca en centimeter ovanför golvet, men täcker ett ca 30cm djupt dörrhål och är nedsänkt -- själva tröskelplankorna är rejält mycket tjockare än vad som syns, kanske 3-4cm. Jag tänkte inte ta bort den tröskeln, men jag skulle helst vilja få dem i liv med övriga golvet.

Har någon tips på hur jag smidigast gör detta? Ska jag hyvla eller kanske fräsa bort biten som sticker upp? Eller klarar rentav golvsliparnas maskiner av att slipa ner den? Ju mindre specialverktyg jag behöver köpa desto bättre.

Jag är ny på formumet, så ursäkta om jag hamnat i fel forumdel eller inte håller mig till formatet.

• Ett gammalt brädgolv med en låg tröskel som leder till ett dörrhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tröskelplank integrerat med brädgolv i en dörröppning med synlig höjdskillnad och en vit dörrkarm.
    Skapa konto
  • Person står framför dörröppning med nedsänkt tröskel på gammalt brädgolv.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.