Har ett antal riktade brädor i gran. Det finns 24 stycken 27 millimeters som skall ner till 21. Runt 430 mm långa. Och det finns 4 stycken 44 millimeters som skall ner till 21, 1600 långa.

Bortsett från att bestämma sig för att 27 är ett bra mått, eller att köpa en bandsåg (får inte plats), så är frågan vad Ni anser är bästa vägen.

Har en planhyvel, så absolut lättaste vägen är nog att hyvla. Men det är gran, och de har några kvistar hår och där, så lite utslag kommer jag att få. Dessa blir mindre illa på sågen.

Men 30 brädor på sågen som är 21 mm tjocka (eller 22 för att kunna planhyvla sista biten), det är tunna brädor, inget kul att såga (har dock push stick, så jag kan göra det). Faktum är att jag har en fjäderbräda fästad på CMSens vinkelarm, sedan en tråd för några veckor sedan som slutade med att montera en sådan på CMSen.

Vad är bästa vägen? (fräs är uteslutet, de är mellan 44 till 51 millimeter höga).

--- Mats ---

Vad ska det bli av dem sen?

Generellt sett hade jag nog sågat. Speciellt om det redan är tillsågade i längd, då det är surt att få snipe. Naturligtvis såga försiktigt med pushstick och featherboard. Möjligtvis med en mycket tunn planhyvling på slutet om det är något viktigt, men då återkommer ju risken med urslag.

Hade börjat med sågning och sen planat, men visst risken finns för urslag.

Jag hade gjort precis som Daniel föreslår, först såga och sedan planhyvla tunnt. Med tunnt menar jag kanske 0,5mm. För att safa hade jag nog klyvt till 22 för att sedan hyvla 0,5mm i två omgångar. Att klyva tunnt på klyvsågen tycker jag inte är så där vansinnigt illa så länge man har monterat någon form av riktigt lågt klyvanhåll. Festool-sågen har väl en vändbar aluprofil på anhållet så att man kan få distans till det riktiga höga anhållet och därmed komma åt bra med tryckstickor? Om inte är det ju bara att fästa en 50mm remsa MDF/plywood/whatever på klyvanhållet.

phl skrev:
Jag hade gjort precis som Daniel föreslår, först såga och sedan planhyvla tunnt. Med tunnt menar jag kanske 0,5mm. För att safa hade jag nog klyvt till 22 för att sedan hyvla 0,5mm i två omgångar. Att klyva tunnt på klyvsågen tycker jag inte är så där vansinnigt illa så länge man har monterat någon form av riktigt lågt klyvanhåll. Festool-sågen har väl en vändbar aluprofil på anhållet så att man kan få distans till det riktiga höga anhållet och därmed komma åt bra med tryckstickor? Om inte är det ju bara att fästa en 50mm remsa MDF/plywood/whatever på klyvanhållet.
Tack allesammans, då är det såga som gäller, och sedan plana. Festool har mycket riktigt en vändbar aluprofil, men i det här fallet låter jag den nog vara kvar i det höga läget (som är rätt lågt, typ 50 mm).

Det är bara ett ramverk jag bygger, inget stort krav på finish. På grund av pris satsade jag på billig gran, men kvistarna var värre i hyveln än jag väntat.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.