Hur hade ni gjort för att få till vinkel på bräda som är till ett staket?, går att köpa färdigt 150dkk st, behöver 80 st så kanske kan spara på att göra själv (?)

• Träregel med snett avslut, för staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket sektion med vågräta plankor och betongstolpe, omgiven av höstlöv och grönska.
    Skapa konto
Den där profilen är nog tidsödande att göra själv utan specialmaskiner.

Men visst. Man kanske kan fräsa spåret och sedan hyvla vinkeln i en planhyvel om man först gör en jigg som låser den sidan man hyvlar i rätt vinkel i förhållande till ovansidan.

Om man ska göra det med handhållna verktyg så ska man nog ha väldigt gott om tid och väldigt ont om pengar.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
E Eld skrev:
Den där profilen är nog tidsödande att göra själv utan specialmaskiner.

Men visst. Man kanske kan fräsa spåret och sedan hyvla vinkeln i en planhyvel om man först gör en jigg som låser den sidan man hyvlar i rätt vinkel i förhållande till ovansidan.

Om man ska göra det med handhållna verktyg så ska man nog ha väldigt gott om tid och väldigt ont om pengar.
Fan också! Tack för idé!

Så köpa färdiga är kanske ”billigare” trots allt

Jag hade rimligt enkelt fixat det med bandsågen och vertikalfräsen, men hade nog ändå valt att köpa färdiga om jag ville ha. Att köra kletigt tryckt barrträ i maskiner kräver en del rengöring som jag helst undviker.

• Gilla
chali405 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag hade rimligt enkelt fixat det med bandsågen och vertikalfräsen, men hade nog ändå valt att köpa färdiga om jag ville ha. Att köra kletigt tryckt barrträ i maskiner kräver en del rengöring som jag helst undviker.
Ok! Kanske en ”träverkstad” kan hjälpa mig hyvla till

Vad söker jag efter då för företag tro?

Du sparar nog inte några pengar om du låter en snickerivetkstsd göra det åt dig.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fjällpanel kanske?
22x120 fjällpanel av finsågad gran, Byggmax.
Skapa konto

SC Aero SC Aero skrev:
Fjällpanel kanske?
[bild]
Det var som fan! 🙂Ser väldigt intressant ut! Tack för tipset!!

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Ok! Kanske en ”träverkstad” kan hjälpa mig hyvla till

Vad söker jag efter då för företag tro?
Jag tror de är lika ointresserade som jag av att slabba med tryckt, så de lär tyvärr ta mer betalt än att du sparar något.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tror de är lika ointresserade som jag av att slabba med tryckt, så de lär tyvärr ta mer betalt än att du sparar något.
Men obehandlad gran som vi tänker måla borde funka då?

Kommer du se bägge sidor av planket? Annars får du i princip samma utseende på ena sidan och obehandlad gran med fjällpanel som du kan köpa färdig. Betydligt billigare och snabbare

• Gilla
chali405 och 1 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Men obehandlad gran som vi tänker måla borde funka då?
Jag kan inte svara för andra och vad de tar, men om totalpriset för köpebrädorna är 12 000 blir det svårt att spara genom att låta någon forma granplankor åt dig. Gran är kladdigt, så hittar du ingen som brukar jobba med det tillkommer rengöring utöver arbete och virke. De jag vet som jobbar med gran gör golv och liknande och har inte prylar för att ”finforma” virke.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Kommer du se bägge sidor av planket? Annars får du i princip samma utseende på ena sidan och obehandlad gran med fjällpanel som du kan köpa färdig. Betydligt billigare och snabbare
Yes det var ett asbra tips med fjällpanel!
Jo båda sidor kommer synas, funderar på att slå ihop två paneler så passar det i betongstolpens skåra

Hep Hep skrev:
Jag kan inte svara för andra och vad de tar, men om totalpriset för köpebrädorna är 12 000 blir det svårt att spara genom att låta någon forma granplankor åt dig. Gran är kladdigt, så hittar du ingen som brukar jobba med det tillkommer rengöring utöver arbete och virke. De jag vet som jobbar med gran gör golv och liknande och har inte prylar för att ”finforma” virke.
Tack för alla svar! 🙂

Fjällpanel, trälim och alldeles för mycket fritid. Sen är det löst. Om jag absolut ville ha just den profilen och ville spara nån krona. Annars hade jag nog valt något helt annat.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.