Innan ni säger att det var ju XXXX dumt att välja enbart vacuumimpregnerade fönster och dörrar då när vi byggde för 30 år sedan, så kan vi väl enas om att fokusera på konkreta förslag. Och ja, idag skulle jag kanske välja annorlunda - men inte målat virke nu heller. Målat om fönster har jag gjort nog mycket.
I många år var vi rätt duktiga på att underhålla, rengöra och olja in bågar och karmar. Med linolja i början - vilket bakterier älskar. Senare med Kina-olja. Men algerna har sakta men säkert ackumulerats.
Virkets skick i sig är bra, och ingen röta etc. Men det är svart och fult. Det är på husets norr- och södersida (gavlarna) som det är illa. På öster och väster ser det bra ut. Så det handlar om 4 dörrar som på bilden samt 4 fönster.
Nu är det nästan omöjligt att få bort de svarta algerna ens med Klorin.Så, som alternativ till den dyrbara - och onödiga - lösningen att byta dörrar och fönster funderar jag på att:
* Byta ut dörrspegel, inkl. lister som håller spegeln, och hyvla ned bågen med elhyvel till friskt virke. Tänker mig att en halv mm bör räcka. Sedan olja in ordentligt med lämplig olja. Och vara noga med underhållet. Betänk att det tog 30 år innan virket blev så här svart.
Samma metod för fönsterbågarna.
Karmarna är marigare. Svårt att komma in i hörn med elhyvel.
Vad tror ni? Risker? Andra förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder