Jag tror att mattiasp kan dela med sig om hur man bygger en synnerligen styv bordsskiva med cellplast i mitten.

Jag får återkomma om detta. Det är en bra lösning. Styvt som tusan.

mattiasp skrev:
Jag får återkomma om detta. Det är en bra lösning. Styvt som tusan.

Ja men kan man tvinga fast ett arbetsstycke eller kommer det svikta förmycket.
Nu fördelas ju trycket ut över en större yta.. Vanliga vägar där lägger man ibland frigolit som bärande skickt men man har ju ett ganska så tjockt skickt uppe på sen.
Måste man lägga en trälist ytterst så man kan tvinga intill kanten.

Om man använder 50 mm markskivor som tål belastning på 300 kP per dm2 bör det räcka med 10 eller 12 mm MDF på båda sidor. Jag byggde min skiva med en ram av 40x50 mm ribbor som jag tillverkade av reglar som jag hade vändlimmat och störtat. Som ytskikt hade jag 3,2 mm oljehärdad masonit. Det är för klent om man vill använda tvingar. Båda ytskikten hellimmades med polymite-lim som jag hade köpt på Axminster

mattiasp skrev:
Om man använder 50 mm markskivor som tål belastning på 300 kP per dm2 bör det räcka med 10 eller 12 mm MDF på båda sidor.
Tror du den blir så stabil att man kan ha den som referens när man limmar?
Jag tänkte klyva en skiva så den blir 60cm bred och full längd, man kanske skall gå upp i tjocklek på markskivan ta 2 st i tjocklek finns det inte en som är 40mm det skulle då bli ca 100mm med skivan.

Jag höll på och donade med cellplast och masonite och ett ramverk, eftersom det var viktigt att skivan skulle vara styv och lätt. Om bara styvheten är viktig skulle jag hellre satsa på en torsionbox. Min cellplast var mellan 49 och 50 mm tjock. Det varierar lite på skivorna. Det är egentligen inte så lyckat när man håller på med ramar och grejer. Det blev någon slags medelväg. Min skiva böjde sig lite tills den hade torkat ordentligt. Nu är den plan. Tror jag. Det är inte så viktigt för mitt användningsområde.

Lite ett problem som jag har är att det saknas två viktiga verktyg i min maskinpark... rikt/plan-hyvel och ett sågbord.. skall man göra en bra torsionbox så bör man nog rikta bitarna först o se till att allt är samma tjocklek.
Men är inte cellplasten samma tjocklek så har man ju inte så mycket val.
Jag får köpa list kvallite, limma o lägga i press så skall det väl vara rakt när det torkar. hittar man bitar från samma sågning så brukar dom vara ganska så lika. Jag brukar bära in några järnballkar o lägga på köksgolvet när jag behöver bra referens, men familjen blir inte så glada då.

Om du behöver ett sågbord kanske det är så att du redan har en cirkelsåg med skena? I så fall kan du ju använda den till att såga upp MDF-remsor för att tillverka en bra torsionslåda.

• Gilla
Sister ray
  • Laddar…
phl skrev:
Om du behöver ett sågbord kanske det är så att du redan har en cirkelsåg med skena? I så fall kan du ju använda den till att såga upp MDF-remsor för att tillverka en bra torsionslåda.
Jo länken jag la in tidigare där använder han mdf till bitarna inne i boxen.
Det måste ju vara det bästa eftersom mdf är väldigt formstabilt.

Men jag tycker det är svårt att få bitarna så pass lika som det krävs för att det skall bli bra när man "bara" kör med linjal. Nu har jag en Hitachi klinga från slutet av 80-talet
och bara en U-balk i aluminium inköpt på Metalllagret i hammarbyhamnen 2,6m lång för att klara fullängdsskivor. Det finns väl lite av varje i maskinparken som behöver uppdateras..:( Tyvärr så även om man köper kvallite så måste man byta förr eller senare.

Krillew skrev:
Jo länken jag la in tidigare där använder han mdf till bitarna inne i boxen.
Det måste ju vara det bästa eftersom mdf är väldigt formstabilt.

Men jag tycker det är svårt att få bitarna så pass lika som det krävs för att det skall bli bra när man "bara" kör med linjal. Nu har jag en Hitachi klinga från slutet av 80-talet
och bara en U-balk i aluminium inköpt på Metalllagret i hammarbyhamnen 2,6m lång för att klara fullängdsskivor. Det finns väl lite av varje i maskinparken som behöver uppdateras..:( Tyvärr så även om man köper kvallite så måste man byta förr eller senare.
MDF är inte direkt formstabilt om man tänker på under belastning. Det är tvärtom väldigtr klent och benäget att böja sig, i förhållande till sin vikt, om det belastas. Så riktiga brädor är bättre för en torsionsbox, dokc inget osm säger man måste gå på det bästa.

Ta alla bitar du har, tejpa ihop med dubbelsidig tejp, spänn med snabbtving, lägg linjalen på tvärsen och kapa. Du kanske missar med någon millimeter eller två, men alla bitar blir lika långa, vilket är det viktiga. I värsta fall får du upprepa, gå då från 2 till 4 till 8 bitar, hellre än att försöka åstadkomma samma mått i mer än en sågning. Det viktiga är inte att få rätt avstånd, det viktiga är att alla bitar får samma avstånd.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det viktiga är inte att få rätt avstånd, det viktiga är att alla bitar får samma avstånd.
Ja jag har en hyffsad sänksåg så där kan man nog få till längden på bitarna.
Så får man hoppas att man kan få fram bitar som håller samma tjocklek..
Jag får prova. Tack!

Jo jag hadde ett pingisbord när jag var liten den var byggd med masonite och med fodralet till tendsticksaskar, askarna var ju i trä förr i tiden... otroligt stabbil...:)

Pingisbordet låter som en oldschool-variant av en torsionslådda ;)

Eller så gör man som min farsa, bygg en massiv sandwich av korsande virke, cirka en decimeter tjock. En bra skiva ovanpå, lister runt kanterna för utseendet och ett par stadiga ben och du har en arbetsbänk som du kan gömma dig under om det blir jordbävning.

Vi fick vara fyra personer för att lyfta den när jag flyttade...

Troberg skrev:
Vi fick vara fyra personer för att lyfta den när jag flyttade...
:).... Jag har flera H-balkar i järn 100x100x5 mm tänkte först bygga en bänk på dom
men insåg senare att jag behöver kunna flytta runt lite. Utan att kalla in hela byn för hjälp. Det är ju nackdelen stabilt= tungt Nej en lite lättare skiva som man kan lägga på två bockar skulle vara perfekt.. Kanske inte helt perfekt men nästan... Just nu så samsas både min Triumph Spitfire (under renovering) och snickeri grejor i samma utrymme. Håller på med ombyggnad av boningshuset så snickeriet används som föråd.
Och i atiljen där huserar ungarna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.