Tja, jag har väl egentligen redan valt väg… Home Assistant och Zigbee 3.0, men har en låda med RF 433 MHz prylar.
Några pluggar, puckar, fjärrar från Nexa, Telldus, Prove, dock ingen Tellstick ZNet.
Har kikat på Tellstick ZNet v2 men beg pris överstiger nypriset jag gav. 😱
En RFXtrx433 USB pryl skulle kosta tusen spänn om den inte vore slutsåld.
Andra alternativ finns som någon RF modul + Arduino eller Rpi men så fick jag syn på detta HW Hack:

Man börjar med en Sonoff RF Bridge R2 som fortfarande säljs.
Vit RF-brygga från Sonoff, smart hem-enhetskontroll, 433MHz, förenklad bakgrund, teknologiprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låda, RF modul och Wi-Fi går att hitta för 249 kr. 😉
Sen börjar det roliga.

Kretskort visar ommärkning av signaler; noter om modell-varianter och kopplingsinstruktioner; varning för inkorrekt märkning.
Skapa konto
R

Elektroniskt kretskort, instruktioner för omlodning, varningar, versioner R1 V2.0 och R2 V1.0, komponentmarkeringar.
Skapa konto

Instruktioner för att inaktivera USB-dataledningar på ett kretskort genom att klippa kopparledningar. (19 ord)
Skapa konto

Jag har letat efter info om olika Protokoll för 433MHz prylar och Nexa/Telldus.
I nån blog skrev man om Nexa protokollet som hade annan längd på meddelandepaketen än de flesta andra vanliga 433MHz prylar och där tror jag hittade denna länk till ett hw hack där man kopplar förbi den lilla 8-bitars processor som har hand om RF protokollet. Det sitter redan en ESP8266 som mycket väl kan läsa seriedata och städa/ta emot event från HA.

Hardware Itead Sonoff RF Bridge Direct Hack​

https://github.com/xoseperez/espurna

ESPurna??
ESPurna ("spark" in Catalan) is a custom firmware for ESP8285/ESP8266 based smart switches, lights and sensors. It uses the Arduino Core for ESP8266 framework and a number of 3rd party libraries.
Readme file @ github
https://github.com/xoseperez/espurna/blob/dev/README.md
Home Assistant integration
  • Support for switches (on/off)
  • Support for lights (color, brightness, on/off state)
  • Supports MQTT auto-discover feature (switches, lights and sensors)
  • Integration via MQTT Discover or copy-pasting configuration code
Sonoff RF Bridgesupport
  • Multiple virtual switches (tested with up to 16)
  • MQTT-to-RF two-way bridge (no need to learn codes)
  • Support for [länk] custom firmware
  • Support for direct control of the encoder/decoder bypassing the EFM8BB1
Sen ska man ju ha tiden också…

• Gilla
  • Älska
Monsoon och 3 till
  • Laddar…
J
Denna landar snart i min brevlåda, tillsammans med en 433 key fob.
Produktbild på en Zigbee Smart Switch, mobilgränssnitt, rabatterad prisinformation och kompatibilitet med smarta hem-plattformar.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Jag vägrar slänga mina 433 MHz pluggar, fjärrar och sensorer. Pluggarna behåller jag för en stor del av belysningen för att vara säker på att kunna tända/släcka även om wifi ligger nere av någon anledning. Även fjärrarna är klart bättre, med flera kanaler per enhet som kan styra enskilt eller grupp.

En av mina fjärrar kan jag styra "allmänbelysning", motorvärmaren samt strömmen till en förstärkare med. En annan bryter strömmen till sovrums-TVn, fruns och min telefonladdare i sovrummet och även den kan slå på och av motorvärmaren. Fixa det med någon Zigbee eller Z-wave fjärr den som kan.

Sensorerna behåller jag för att de är sjukt billiga och har galet lång batteritid på vanliga AA-batterier. Inga dyra specialbatterier med kort drifttid. Det gör också att 433-sensorer uppdaterar OFTA jämfört med andra protokolls sensorer som måste spara batteri.

Med en kompetent controller kan ju alla andra protokolls enheter styras med 433-fjärrar. Det går ju även att starta flows med dem (så länge wifi fungerar).

Jag har två 433-utomhuspluggar och har funderat att byta ut dem till någon "smartare" variant. Men jag kan inte motivera kostnaden eftersom de jag har ändå fungerar så pass bra.

• Gilla
pfb och 2 till
  • Laddar…
Kör på med 433-sensorer för temperatur och luftfuktighet. Hårdvaran har jag redan och de klarar låååång tid på batterier. Att eventuellt tappa ett meddelande här och där gör heller inget. Bra räckvidd också som gör att jag kan ha dom i kringliggande byggnader och krypgrunden m.m. utan att tappa signalen.

Men att hålla på och hacka prylar har jag inte tid med längre. Visserligen kul med digital elektronik, men tiden finns bara inte.

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Sensorerna behåller jag för att de är sjukt billiga och har galet lång batteritid på vanliga AA-batterier.
tensiden tensiden skrev:
Kör på med 433-sensorer för temperatur och luftfuktighet.
Några tips om bra sensorer (om de nu finns i dagsläget)? Vad använder ni för "mottagare" till dessa sensorer?

De flesta sensorer jag har är från Viking termometerfabrik och Telldus. De förstnämnda är inte så lätta att få tag i längre, men man kan alltid hålla utkik på typ Blocket.

"Mottagaren" är en Homey. Jag har även kvar min Tellstick, men det är enbart för en egentillverkad barometer som Homey vägrar hitta av någon anledning.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M
Jag upplever 433MHz som betydligt stabilare än wifi, zigbee och allt vad som finns idag. Jag sätter fortfarande in 433-prylar i mitt hem. I princip enbart Nexa för styrning av belysning.

Alfredo Alfredo skrev:
Några tips om bra sensorer (om de nu finns i dagsläget)? Vad använder ni för "mottagare" till dessa sensorer?
Kör en blandning av Nexa, Telldus och något mer.
Skaffade för länge sedan en RfxTrx433 som jag satte i en Raspberry Pi. Sedan uppgraderade jag med en bättre antenn.

• Gilla
pfb och 1 till
  • Laddar…
Håller med om valet av temperatursensorer med tidigare talare.
Dock har jag upplevt att sensorerna från Oregon har överlägsen räckvidd.
Dessa fanns till deras väderstationer, och jag har tre sådana, som har helt grym räckvidd.
Vet dock inte om man kan hitta dom i Sverige längre, och dom är dyra.

Elektronisk termo-hygrometer, temperatur- och fuktighetsmätare, trådlös, märkt "Oregon Scientific".
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad använder ni för "mottagare" till dessa sensorer?
För mottagning är rtl_433 överlägset i alla avseenden (jag kanske inte är helt objektiv men men...).

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kör med Telldus Znet v2 till mina 433-prylar.
Men börjar allt mer att snegla på nya Homey Pro, den verkar "kunna allt".

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kör med Telldus Znet v2 till mina 433-prylar.
Men börjar allt mer att snegla på nya Homey Pro, den verkar "kunna allt".
Det är den vägen jag gått. Ruttnade på allt strul som är med Telldus servrar och den utlovade (stora) uppdateringen som aldrig kommer, och då hade Athoms Homey Pro 2019 ganska nyligen lanserats. Den är överlägsen Telldus i alla avseenden, utom historik av sensorvärden samt att det inte går att koppla på en extern antenn för just 433.

Den nya Homey Pro (2023) ska dock enligt uppgift ha mycket bättre mottagning på alla protokollen, men vad jag snappat upp så är det en del barnsjukdomar som de jobbar på att lösa. Eftersom min "gamla" Homey fungerar så pass bra så väntar jag med att uppdatera hårdvaran.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Ett annat hyss för 433Mhz är att ta en ESP modult med SoftRF radio för asiatisk LoRa på 433 MHz och lägga på OpenMQTTGateway.

En fördel mot RFXtrx är att den kan placeras fritt från HA.

LILYGO ESP32 med LoRa chipp, 433MHz, antenn, kretskort och komponenter.
Skapa konto

https://automatiserar.se/tag/openmqttgateway/

Med en snabb googling hittade jag en 433MHz LILYGO ESP32 modul med display. 😀

Med en snabb googling hittade jag en 433MHz LILYGO ESP32 modul med display för ca 250kr, kinapris. 😀
(Missade poängen där…)

Någon som har erfarenhet av ”OMG” tillsamman med HA får gärna skriva lite här….

nikasp
P Paxman skrev:
Jag vägrar slänga mina 433 MHz pluggar, fjärrar och sensorer. Pluggarna behåller jag för en stor del av belysningen för att vara säker på att kunna tända/släcka även om wifi ligger nere av någon anledning. Även fjärrarna är klart bättre, med flera kanaler per enhet som kan styra enskilt eller grupp.

En av mina fjärrar kan jag styra "allmänbelysning", motorvärmaren samt strömmen till en förstärkare med. En annan bryter strömmen till sovrums-TVn, fruns och min telefonladdare i sovrummet och även den kan slå på och av motorvärmaren. Fixa det med någon Zigbee eller Z-wave fjärr den som kan.

Sensorerna behåller jag för att de är sjukt billiga och har galet lång batteritid på vanliga AA-batterier. Inga dyra specialbatterier med kort drifttid. Det gör också att 433-sensorer uppdaterar OFTA jämfört med andra protokolls sensorer som måste spara batteri.

Med en kompetent controller kan ju alla andra protokolls enheter styras med 433-fjärrar. Det går ju även att starta flows med dem (så länge wifi fungerar).

Jag har två 433-utomhuspluggar och har funderat att byta ut dem till någon "smartare" variant. Men jag kan inte motivera kostnaden eftersom de jag har ändå fungerar så pass bra.
Det går bra med Philips Hue fjärr att styra belysning och pluggar när internet ligger nere. Kör mest på automatik eller mha rörelsesensorer men har en på kylskåpet där man kan tända och släcka allt inne och utomhus också. Har kommit en mängd nya finesser nu där man kan göra att knappen gör olika saker beroende på tid på dygnet.

Vit fjärrkontroll på bord framför bärbar dator. Knappar för belysning och ström. Modern teknik.
Skapa konto

Skärm med schemalagd belysningskontroll i en app; olika tidsintervall med specifika ljusinställningar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.