Vill med denna tråd två saker, få hjälp/tips och varna andra.

Hyrde ut en möblerad komplementbostad till AB OmsorgsCompagniet i Norden som i sin tur hjälper olika människor med boende och dylikt.
Vi, som privatpersoner, var mycket tveksamma till att göra det men kontaktpersonen som hörde av sig till oss var väldigt trevlig och var själv uppvuxen i våran fastighet(!) och bedyrade att personen som skulle bo där var skötsam mm.
Sagt och gjort personen flyttade in och vi märkte knappt av hen. Ett par månader senare kändes det som att ingen bodde där längre men nån månad senare upptäckte vi att en annan person flyttat in som dessutom hade katter (husdjur var ej tillåtet). Vi försökte kontakta den trevliga kontaktpersonen men hörde inget utan fick kontakt med en annan person.
Vi påpekade problemet med att vi inte hade någon kontroll på vem eller vilka som bor i huset samt att husdjur inte är tillåtet och att vi ville höja hyran med ca 10% för sannolikt framtida merarbete samt mer slitage med täta in och utflyttningar och att det kan tillkomma kostnader för sanering. Alternativt kände vi oss tvungna att säga upp hyresavtalet. Företaget gick med på hyreshöjningen.

Efter ytterligare ett par månader kom det till vår kännedom att det nu också fanns massor av kattungar i huset. Vi kontaktade företaget igen och påpekade detta, sade också att vi inte vill ha någon kattuppfödning i huset samt påpekade ytterligare en gång att det kan tillkomma kostnader för sanering.

Efter några veckor såg vi att personen med katterna flyttade. Jag slank in och kikade i huset och det såg inte trevligt ut och det stank katturin i princip överallt. Efter ytterligare någon vecka sade företaget upp hyresavtalet.
Vi såg att det kom ett gäng städerskor och vi noterade att de hivade ut en massa saker från huset till tomten och sen borta.
Vi fick besked att ingen mer skulle bo där resterande 3 månader.

Jag och min fru gick in i huset och upptäckte lite nya fula inventarier men att det saknades massor av inventarier som tillhörde bostaden som tex alla mattor, alla madrasser, alla gardiner, alla kuddar mm (sedan tidigare var tex en ny Mocca Master försvunnen och istället fanns det en ful 200 kr kaffemaskin). Det var även utplacerat massor av doftoljor. Trots det kändes det tydligt med katturin.

Vi kontaktade företaget och påpekade att det saknades massor av inventarier (vi hade gjort en förteckning) samt att soffan, en sängstomme och ev andra saker behövdes ersättas. Vi påpekade också att vi nu kommer ta bort alla doftoljor för att få en rättvis uppfattning om odören från katturinen. Vi undrade också om de kunde anlita en saneringsfirma så kanske allt kunde åtgärdas under uppsägningstiden så de inte skulle behöva betala mer för utebliven hyra. Kontaktpersonen skulle på semester och svarade att vi får ta tag i det i början av augusti.

Under juni och juli så städade och målade/lackade vi lite här och var för att försöka få bort så mycket odör som möjligt. Vi kom fram till att flera av möblerna behövde slängas pga katturin samt att i ett av sovrummen troligtvis behövdes byta ut ett laminatgolv samt fotlister. Vi misstänkte att kattungarna främst hölls i tvättstugan och sen i det sovrummet. I de andra rummen som har gamla trägolv luktade det tack o lov inte lika mycket även om stanken fortfarande fanns där.

Nu börjar det närma sig mitten av augusti och helt plötsligt låter den relativt trevliga kontaktpersonen (nr 2) inte alls så trevlig längre utan säger att de gjort allt som behövs och att det inte luktar katturin längre. Hen säger också att de ersatt en del av inventarierna.

Vi skriver ett långt mejl där vi i punktform lägger fram allt så tydligt som möjligt om, varför och hur. Vi föreslår två olika lösningar:
1. De ersätter för alla försvunna och förstörda inventarier (ca 28000 kr inkl.1 mån deposition) samt står för kostnaden att byta ut laminatgolvet i sovrummet till en totalkostnad om 6000 kr. Ersättningprylarna de skaffat har vi ingen önskan om att behålla.
2. De ersätter för alla försvunna och förstörda inventarier (ca 28000 kr inkl.1 mån deposition). Vi anlitar en oberoende saneringsfirma som kommer med ett utlåtande om huruvida det stinker katturin och ev kommer med förslag om åtgärder och sen tar vi det från där.

Vi fick kort och gott svaret: "Vi har gjort allt vi ska göra enligt avtalet. Ni kan behålla depositionen. I annat fall får ert juridiska ombud kontakta vårt."

Så nu är ju den stora frågan vad man ska göra...? Det enklaste är givetvis att knyta näven i fickan och se det som en tråkig livsläxa. Jag är iofs sugen på att dra igång en rättslig process om inte annat så för principen (företag som försöker smita undan för att det är bökigt och ev kostsamt med rättslig process för privatpersoner) och att vi vet att moraliskt har vi rätt. Min tanke är att Kronofogden är meningslöst utan istället gå direkt på en stämningsansökan via Tingsrätten och Tvist om pengar(?) och skippa ersättning för golvet så att beloppet ligger under halvt prisbasbelopp...

Vad hade du gjort?

• Haha
returen
  • Laddar…
C
A Avenger skrev:
Vad hade du gjort?
#1 Kolla företagets ekonomiska ställning. Ingen idé att lägga ner en massa pengar på att försöka få ut pengar från någon som inga pengar har.
#2 Räkna ut vilka summor som står på spel, räkna med att det kanske slutar med att ni får ut hälften av begärd summa i en förlikning och väg det mot kostnaden/risken/besväret att stämma.
#3 Kolla vilket eventuellt försäkringsskydd som kan träda in här.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
#1 Kolla företagets ekonomiska ställning. Ingen idé att lägga ner en massa pengar på att försöka få ut pengar från någon som inga pengar har.
#2 Räkna ut vilka summor som står på spel, räkna med att det kanske slutar med att ni får ut hälften av begärd summa i en förlikning och väg det mot kostnaden/risken/besväret att stämma.
Finns pengar i bolaget ivf 2023.

Ja jo det är ju det, hade det enbart handlat om pengarna så hade det troligtvis inte varit värt det (vilket företaget vet om). För min del handlar det mer om principen så frågan är hur mycket mina principer är värda... en svårare fråga :)

• Gilla
  • Haha
redep och 3 till
  • Laddar…
C
A Avenger skrev:
För min del handlar det mer om principen så frågan är hur mycket mina principer är värda... en svårare fråga :)
Ja, det är ju individuellt, men tänk på att "den som gräver en grop åt andra"-risken till synes är överhängande. En rättsprocess tenderar att dra iväg långt bortom vad man tänkt sig i både arbetsinsats, kostnad och tid så det är nog väldigt många som ångrar sig med tiden, men då är det för mycket som står på spel för att avbryta.

C cpalm skrev:
#3 Kolla vilket eventuellt försäkringsskydd som kan träda in här.
OC-koncernen omsätter flera hundra miljoner med en för branschen god lönsamhet så pengar finns. Men storleken gör också att dom garanterat har bolagsjurister som i första hand kommer göra allt dom kan för att förhala allt och på så sätt trötta ut motparten.

Jag har enbart dåliga erfarenheter av dom då "människor i min närhet" har varit brukare av deras tjänster. Företaget är rörigt, oproffsigt och verkar göra allt ad hoc. Därför är jag inte jätteförvånad att dom försöker smita från ansvar även i detta fall.

I övrigt håller jag med om att TS måste göra någon slags helhetsbedömning om det ens är värt att jaga OC.

• Gilla
safecracker och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är ju individuellt, men tänk på att "den som gräver en grop åt andra"-risken till synes är överhängande. En rättsprocess tenderar att dra iväg långt bortom vad man tänkt sig i både arbetsinsats, kostnad och tid så det är nog väldigt många som ångrar sig med tiden, men då är det för mycket som står på spel för att avbryta.
Tycker det var en dålig liknelse... jag försöker inte gräva en grop, jag vill ha rätt.
Det är ju därför som jag vill hålla det till ett Förenklat Tvistemål... tänker att Tingsrätten inte vill lägga alltför mycket möda på det och eventuella kostnader dras ner till ett minimum...

• Gilla
Fredrik-G och 6 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
OC-koncernen omsätter flera hundra miljoner med en för branschen god lönsamhet så pengar finns. Men storleken gör också att dom garanterat har bolagsjurister som i första hand kommer göra allt dom kan för att förhala allt och på så sätt trötta ut motparten.

Jag har enbart dåliga erfarenheter av dom då "människor i min närhet" har varit brukare av deras tjänster. Företaget är rörigt, oproffsigt och verkar göra allt ad hoc. Därför är jag inte jätteförvånad att dom försöker smita från ansvar även i detta fall.

I övrigt håller jag med om att TS måste göra någon slags helhetsbedömning om det ens är värt att jaga OC.
Samtidigt vore de ju korkade om de överklagar en ev fällande dom om det rör sig om <28k...

Det är väl sånt här som verkligen är baksidan med att hyra ut bostäder på det här viset. Man ska nog ha med i kalkylen att det kan gå väldigt snett.......Kontrakt måste nog vara vattentätt där allt är stipulerat in i minsta detalj. Saknade inventarier lär man nog ha bevis på att de funnits där också. En förteckning är inget bevis

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är väl sånt här som verkligen är baksidan med att hyra ut bostäder på det här viset. Man ska nog ha med i kalkylen att det kan gå väldigt snett.......Kontrakt måste nog vara vattentätt där allt är stipulerat in i minsta detalj. Saknade inventarier lär man nog ha bevis på att de funnits där också. En förteckning är inget bevis
Såklart det är svårt att bevisa att inventarierna verkligen fanns där även om man som vi har massor med bilder och videofilm på det mesta...

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
C
A Avenger skrev:
Tycker det var en dålig liknelse... jag försöker inte gräva en grop, jag vill ha rätt.
Det är ju därför som jag vill hålla det till ett Förenklat Tvistemål... tänker att Tingsrätten inte vill lägga alltför mycket möda på det och eventuella kostnader dras ner till ett minimum...
Ja, jag menar inte att du har ont uppsåt, utan att din plan för att få rätt lätt kan sluta i att du själv försätter dig i en oönskad situation som inte går att ta sig ur. Det är inte tingsrätten som kostar pengar i detta fall, utan advokaterna.

• Gilla
returen
  • Laddar…
A Avenger skrev:
Samtidigt vore de ju korkade om de överklagar en ev fällande dom om det rör sig om <28k...
Mjo, men om vi antar att det handlar om så stora belopp så det inte kan räknas som ett småmål får du räkna med att det bara för att komma till en fällande dom kan ta upp till ett par år. Och på den tiden har ni dragit på er minst femsiffriga (sannolikt sexsiffriga) advokatkostnader.

EDIT: ser nu att det handlar om ca. 28.000 kr och då är mitt spontana råd att släpp detta. För lite pengar för att det ska vara värt huvudvärken att ta det vidare. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men min bild är att i småmål så slutar det nästan alltid med förlikning och vid en sån kommer era advokatkostnader att överstiga ev. ersättning från motparten.

Alt. att testa ett par skrämskott i form av hot om stämning etc. bara för att det är enkelt och förhållandevis billigt. Om det inte ger effekt så lägg ner p.g.a. det ovan.

Surt att bara släppa detta jag vet, men ännu surare att i bästa fall få delvis rätt men ändå förlora i slutändan.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mjo, men om vi antar att det handlar om så stora belopp så det inte kan räknas som ett småmål får du räkna med att det bara för att komma till en fällande dom kan ta upp till ett par år. Och på den tiden har ni dragit på er minst femsiffriga (sannolikt sexsiffriga) advokatkostnader.

EDIT: ser nu att det handlar om ca. 28.000 kr och då är mitt spontana råd att släpp detta. För lite pengar för att det ska vara värt huvudvärken att ta det vidare. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men min bild är att i småmål så slutar det nästan alltid med förlikning och vid en sån kommer era advokatkostnader att överstiga ev. ersättning från motparten.

Alt. att testa ett par skrämskott i form av hot om stämning etc. bara för att det är enkelt och förhållandevis billigt. Om det inte ger effekt så lägg ner p.g.a. det ovan.

Surt att bara släppa detta jag vet, men ännu surare att i bästa fall få delvis rätt men ändå förlora i slutändan.
https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/

"Rör tvisten ett värde på högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) räknas det som ett ”förenklat tvistemål”. Då begränsas ersättningen som den vinnande parten kan få. Det gäller till exempel ersättning för kostnader för ombud, eftersom det inte är tänkt att ombud ska behövas i mål om så låga värden."

• Gilla
LadyS
  • Laddar…
A Avenger skrev:
[länk]

"Rör tvisten ett värde på högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) räknas det som ett ”förenklat tvistemål”. Då begränsas ersättningen som den vinnande parten kan få. Det gäller till exempel ersättning för kostnader för ombud, eftersom det inte är tänkt att ombud ska behövas i mål om så låga värden."
Nä, det kanske är tänkt att det inte ska behövas ombud men ..... Ni vill förmodligen minst ha någon slags rådgivning inför förhandling etc. och då blir det genast flera tusen kronor bara där.

Men som jag förstår det är era uppskattning exkl. kostnad för ev. sanering och det kan ju bli dyrt. Men men, du har fått flera bra råd i tråden så .....

B Bästerortarn skrev:
Nä, det kanske är tänkt att det inte ska behövas ombud men ..... Ni vill förmodligen minst ha någon slags rådgivning inför förhandling etc. och då blir det genast flera tusen kronor bara där.

Men som jag förstår det är era uppskattning exkl. kostnad för ev. sanering och det kan ju bli dyrt. Men men, du har fått flera bra råd i tråden så .....
Nä, jag känner inget större behov av rådgivning inför en eventuell förhandling. Jag tror chansen är stor att jag skulle vinna, typ 80% men man vet ju aldrig.

Råden jag fått hittills är att väga för och nackdelar och att det kanske kostar mer än det smakar...
Skulle gärna få råd från någon som är kunnig om "förenklat tvistemål"... :)

• Gilla
  • Haha
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Låter som det är skattepengar som betalar hyran tillslut, gräv i vart pengarna kommer ifrån och testa klaga där. Gjorde en liknade sak när ett visst hemtjänstebolag inte ville göra något åt att deras anställda körde som idoter efter lite påtryckning från kommunen lät det annorlunda.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.