1 546 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Hyresgäst tömmer inte sitt boende
Sida 1 av 2
Jag har en gäststuga som jag hyrt ut i nästan 6år till en person. Hans kontrakt löpte ut sista maj men han var på annan ort och kunde inte tömma sitt boende så han fick vara kvar och betalade hyra tom juli. Augusti och september har han alltså inte betalat för trots tillsägelse och han tömde det mesta i mitten av september. Han fick tillstånd att bygga upp ett litet förråd mot att han tog ned det vid flytt. Nu är förrådet låst med hans hänglås och han har inte lämnat tillbaka några nycklar.
Han svarar inte när jag ringer och ringer inte upp trots att jag lämnat meddelanden till honom.
Vad kan jag göra nu?
Kan jag lägga beslag på det han lämnat kvar, bildäck, tavlor?
Kan jag bryta upp förrådet så att jag kan montera ned det?
Vad har man rätt?
Han svarar inte när jag ringer och ringer inte upp trots att jag lämnat meddelanden till honom.
Vad kan jag göra nu?
Vad har man rätt?
Jag tror du har rätt till ganska lite. Men om du bara gör saker så är en person som inte gör rätt för sig kanske inte en person som tar dig till tinget.
Om du bara öppnar dörrar och demonterar lås, skickar bilder till personen och säger att den får en viss tid innan du bara kör iväg det till tippen så kanske den vaknar och hämtar sina tillhörigheter.
Vad för sorts människa är det här? Du har ju ändå hyrt ut i 6 år till honom.
Om du bara öppnar dörrar och demonterar lås, skickar bilder till personen och säger att den får en viss tid innan du bara kör iväg det till tippen så kanske den vaknar och hämtar sina tillhörigheter.
Vad för sorts människa är det här? Du har ju ändå hyrt ut i 6 år till honom.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Inte riktigt med, är det "bara" förrådet som är problem, eller är det även saker i själva stugan?
Jag tror tyvärr att du måste gå via kronofogden. Kommer att ta tid.
Jag tror tyvärr att du måste gå via kronofogden. Kommer att ta tid.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ring Konsumentverket och Kronofogden och fråga hur du skall gå tillväga. Dels hur du gör med hyran när personen inte har tömt och vilka rättigheter du har för att slänga grejorna. Ersättning av rivning, osv.L Limalison skrev:Jag har en gäststuga som jag hyrt ut i nästan 6år till en person. Hans kontrakt löpte ut sista maj men han var på annan ort och kunde inte tömma sitt boende så han fick vara kvar och betalade hyra tom juli. Augusti och september har han alltså inte betalat för trots tillsägelse och han tömde det mesta i mitten av september. Han fick tillstånd att bygga upp ett litet förråd mot att han tog ned det vid flytt. Nu är förrådet låst med hans hänglås och han har inte lämnat tillbaka några nycklar.
Vad kan jag göra nu?
Vad har man rätt?
https://kronofogden.se/e-tjanster-o...-ansokan-om-sarskild-handrackning-avlagsnandeL Limalison skrev:Jag har en gäststuga som jag hyrt ut i nästan 6år till en person. Hans kontrakt löpte ut sista maj men han var på annan ort och kunde inte tömma sitt boende så han fick vara kvar och betalade hyra tom juli. Augusti och september har han alltså inte betalat för trots tillsägelse och han tömde det mesta i mitten av september. Han fick tillstånd att bygga upp ett litet förråd mot att han tog ned det vid flytt. Nu är förrådet låst med hans hänglås och han har inte lämnat tillbaka några nycklar.
Vad kan jag göra nu?
Vad har man rätt?
Släng inte hyresgästens saker - det kan ses som egenmäktigt förfarande.
Stugan är grovt ostädad samt att han lämnat några tavlor och hyllor som han satt upp.H hempularen skrev:
Det känns som om han har ockuperat stugan och därmed hindrar mig från att använda den. Men jag tror att han bara struntar i det och räknar med att jag ska ta hand om skiten efter honom.
Han har ju fortfarande nycklarna så jag kommer inte in i förrådet, stugan har han låst en grind till, men om jag klättrar över ett räcke så kan jag gå in i stugan med extranyckel.
Hans saker, bl a vinterdäck, har jag tänkt konfiskera, men jag vet inte om man får göra så
😓
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Du kan ju alltid lämna det till polisen som hittegods (jag skämtar).
För väldigt många år sedan var min morfar ordf. i fastighetsägaröreningen (alltså privata hyresvärdar) i en större svensk stad. En av föreningens medlemmar fick bekymmer, en brandsäkerhetskontroll hade anmärkt på bråte i gångarna mellan vindsförråd. Hyresgäster "lagrade" saker och skräp utanför sina förråd. Ett klassiskt problem. Han hade efter "sedvanlig" avisering på anslagstavlor eller något tagit hand om och slängt allt som stod i gångarna, och blivit anmäld för egenmäktigt förfarande.
Nåväl morfar tog kontakt med den utredande polisen och undrade hur medlemmen borde ha agerat, han var ju ålagd att röja gångarna. Polisen säger då "han borde lämnat in det som hittegods". Helgen efter arrangerade fastighetsägarföreningen en "röjningskampanj" med ett antal inhyrda lastbilar som åkte runt till medlemmarna och packades med allt skräp som fanns i källargångar och vindar. Och sedan dumpade det hos polisens hittegodsavdelning.
Efter första omgången avlastning ringde en desperat kommisarie "snälla sluta", vi har lagt ned förundersökningen om egenmäktigt förfarande.
För väldigt många år sedan var min morfar ordf. i fastighetsägaröreningen (alltså privata hyresvärdar) i en större svensk stad. En av föreningens medlemmar fick bekymmer, en brandsäkerhetskontroll hade anmärkt på bråte i gångarna mellan vindsförråd. Hyresgäster "lagrade" saker och skräp utanför sina förråd. Ett klassiskt problem. Han hade efter "sedvanlig" avisering på anslagstavlor eller något tagit hand om och slängt allt som stod i gångarna, och blivit anmäld för egenmäktigt förfarande.
Nåväl morfar tog kontakt med den utredande polisen och undrade hur medlemmen borde ha agerat, han var ju ålagd att röja gångarna. Polisen säger då "han borde lämnat in det som hittegods". Helgen efter arrangerade fastighetsägarföreningen en "röjningskampanj" med ett antal inhyrda lastbilar som åkte runt till medlemmarna och packades med allt skräp som fanns i källargångar och vindar. Och sedan dumpade det hos polisens hittegodsavdelning.
Efter första omgången avlastning ringde en desperat kommisarie "snälla sluta", vi har lagt ned förundersökningen om egenmäktigt förfarande.
Om det som finns kvar kan bedömas ha lite värde hade jag slängt det, risken är liten att det görs en anmälan och den risken hade jag tagit. Men den är inte juridiskt riktig utifrån trådens placering.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Även om det är litet värde så kan man få problem. En kollega som satt i styrelsen för en brf. hade en mindre källarlokal som hyrdes ut till en företagare (mindre second hand butik i kvarteret) , som använde det som förråd. Efter ett tag slutade hyran komma in. Och efter fruktlösa försök att få företagaren att lämna igen nycklar osv. Så hade styrelsen (innan kollegan kom in) på eget bevåg tagitt sig in med låsmed. Det fanns då lite skräp i lokalen, ett par trasiga butikshyllor, och något tiotal gamla ölbackar, tomma. Detta slängdes, och lokalen hyrdes ut igen.A AndersS skrev:
Företagaren som nu hade överlåtit sin butik på en dotter, och var själv sjukpensionär stämde föreningen på 50 000 (detta var på 80 talet). De hade "förstört" butiksinredningen som lagrades i förrådet.
Hon fick allmän rättshjälp som betalade hennes advokatkostnad, eftersom hon var sjukpensionär. Föreningens advokat rådde dem att förlikas på 10 000. Eftersom även om föreningen vann målet så skulle de aldrig får tillbaka sin egen advokatkostnad, allmän rättshjälp tar inte kostnaden om man förlorar målet. Och tanten skulle aldrig kunna betala advokatkostnaden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 909 inlägg
Byt lås, städa bostaden, magasinera skiten. Sen kontakta fogden. Finns inget skäl att visa utomstående bevis på om det funnits enstaka tecken på om hyresgästen var helt utflyttad eller ej.
Varför krångla till det. Skulle gjort det enkelt om det var min hyresgäst: plockat alla hans saker, klippt låset till skjulet och ställt in det där, på med nytt hänglås. Sedan dragit av detta och städningen på Depositionen/handpenningen/ förskottshyran.
Skicka brev att enligt Ö.K står hans saker i skjulet t.om XXX datum och körs efter XXX datum enligt ÖK på tippen på hans bekostnad.
Frågar ngn har du inte varit i huset utan det var överenskommet att han fick ställa sakerna tillfälligt i skjulet efter uppsägningsdatum.
Skicka brev att enligt Ö.K står hans saker i skjulet t.om XXX datum och körs efter XXX datum enligt ÖK på tippen på hans bekostnad.
Frågar ngn har du inte varit i huset utan det var överenskommet att han fick ställa sakerna tillfälligt i skjulet efter uppsägningsdatum.
Redigerat:
Tja, för 10 000 kr skulle jag inte tvekat att bli av med problemet och kunna använda fastigheten som jag själv vill t.ex. hyra ut på nytt som ts vill. Men det får ts avgöra vilken risk som man är villig att ta utav värdet på det kvarlämnade.H hempularen skrev:Även om det är litet värde så kan man få problem. En kollega som satt i styrelsen för en brf. hade en mindre källarlokal som hyrdes ut till en företagare (mindre second hand butik i kvarteret) , som använde det som förråd. Efter ett tag slutade hyran komma in. Och efter fruktlösa försök att få företagaren att lämna igen nycklar osv. Så hade styrelsen (innan kollegan kom in) på eget bevåg tagitt sig in med låsmed. Det fanns då lite skräp i lokalen, ett par trasiga butikshyllor, och något tiotal gamla ölbackar, tomma. Detta slängdes, och lokalen hyrdes ut igen.
Företagaren som nu hade överlåtit sin butik på en dotter, och var själv sjukpensionär stämde föreningen på 50 000 (detta var på 80 talet). De hade "förstört" butiksinredningen som lagrades i förrådet.
Hon fick allmän rättshjälp som betalade hennes advokatkostnad, eftersom hon var sjukpensionär. Föreningens advokat rådde dem att förlikas på 10 000. Eftersom även om föreningen vann målet så skulle de aldrig får tillbaka sin egen advokatkostnad, allmän rättshjälp tar inte kostnaden om man förlorar målet. Och tanten skulle aldrig kunna betala advokatkostnaden.