• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
4774
B berteriksson skrev:
Hej!

En väldigt klok hyresgäst har satt en självhäftande krok i badrummet utan lov. Hur tar man egentligen bort detta?

Är det fiskelina som gäller? Det finns inget enklare smartare sätt som någon kommit på?

Värme? Bensin :)?

Ser ut att vara denna: [länk]

Tack för tips.
Pröva att blöta ner med diskmedel och ta sedan ett rakblad och arbeta försiktigt så att du får klistret att släppa. Ha diskmedlet till hands då du kan behöva använda mer allteftersom. Så har jag fått bort sådana krokar.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Börja med tandtråd och såga loss den. Om det inte funkar så kan du använda en tunn spackelspade i rostfritt stål och skära los den själhäftande tejpen.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Har inte provat, men jag skulle prova med en brytbladskniv, man kan fälla ut en längre sträcka kniv och böja den mot kaklet.

För det är väl på kakel? Om det är på plastmatta blir det värre.

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
Tunn ståltråd fungerade för mig.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
utan lov? Man ska väl kunna sätta upp krokar i ett badrum ? Vore väl skillnad om personen ifråga hade borrat hål och förstört tätskikt eller gjort det felaktigt på nåt vis. Annars skulle man ju behöva be om lov för varenda tavelkrok typ.........

• Gilla
Tjrex och 5 till
  • Laddar…
Z
Biltemas label off funkade för mej

• Älska
berteriksson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
utan lov? Man ska väl kunna sätta upp krokar i ett badrum ? Vore väl skillnad om personen ifråga hade borrat hål och förstört tätskikt eller gjort det felaktigt på nåt vis. Annars skulle man ju behöva be om lov för varenda tavelkrok typ.........
Haha, man ska nog plocka bort den innan man flyttar ut i så fall?

Annars kan ju du hyra ut din lägenhet till mig så kan jag sätta sånna här krokar på en massa olämpliga ställen här och där så har du lite att göra sen.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Hade jag varit hyresgäst hade jag nog hellre lämnat en krok (som uppenbarligen fyllt ett syfte för någon, även om du tycker den verkar olämpligt placerad) än att riskera en ful fläck av tejp som jag inte hade tillräckligt med verktyg i lådan för att ta bort.... 🤷

• Gilla
Dublin och 10 till
  • Laddar…
B berteriksson skrev:
Haha, man ska nog plocka bort den innan man flyttar ut i så fall?

Annars kan ju du hyra ut din lägenhet till mig så kan jag sätta sånna här krokar på en massa olämpliga ställen här och där så har du lite att göra sen.
nja du verkar ha en lite märklig bild av vad det innebär att ha en hyresgäst. Sånt här ingår i normalt leverne och det är som sagt mer normalt att lämna kroken till nästa hyresgäst.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nja du verkar ha en lite märklig bild av vad det innebär att ha en hyresgäst. Sånt här ingår i normalt leverne och det är som sagt mer normalt att lämna kroken till nästa hyresgäst.
Vi hade ett avtal där det tydligt står att detta inte får sättas upp.

Sen får ju du ha en hyresgäst hur du vill, men jag tänker inte låta någon bo i princip gratis i mitt nybyggda attefallshus (2milj) och borra en massa hål i väggarna samt sätta krokar på helt olämpliga ställen.

Bara för att du får göra det hos en hyresvärd med miljardbudget betyder det inte att du får göra det hos en privatperson.

För i så fall skulle det kosta mer än det smakar.

• Haha
TheGame
  • Laddar…
Fast det blir ju lite konstigt att fylla på med värdefull info efteråt...........ingen här vet nånting om saken annat än att du är gramse över en självhäftande krok i en hyresrätt.

B berteriksson skrev:
Vi hade ett avtal där det tydligt står att detta inte får sättas upp.

Sen får ju du ha en hyresgäst hur du vill, men jag tänker inte låta någon bo i princip gratis i mitt nybyggda attefallshus (2milj) och borra en massa hål i väggarna samt sätta krokar på helt olämpliga ställen.

Bara för att du får göra det hos en hyresvärd med miljardbudget betyder det inte att du får göra det hos en privatperson.

För i så fall skulle det kosta mer än det smakar.
Det är inte helt säkert att ett sånt avtal skulle räknas som skäligt ...

B berteriksson skrev:
Det är väl en viss skillnad på "krokar på en massa olämpliga ställen" och en krok för handdukar i badrummet?

Men vi vet ju inte vart kroken sitter. Är det på golvet innanför dörren så är det ett klart olämpligt ställe.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
C
B berteriksson skrev:
Det där är problemet med att hyra ut något som är tipp-topp, en hyresgäst kommer aldrig att ha samma känslomässiga anknytning och respekt för skicket som man själv har.

Med all respekt hamnar en självhäftande krok i avdelningen petitesser som inte är värt att bli upprörd över, oavsett vad man avtalat.

Undvik metallverktyg om det är kaklat. Det kan lämna märken som är svåra/omöjliga att få bort. Tandtråd och en trasa med lämpligt lösningsmedel är ett utmärkt förslag.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.