Hej

Vi har hittat ett nytt hus som vi vill köpa. Tyvärr så har vi i dagsläget ingen köpare på vårt hus, men det har varit några på visningarna. Nu har vi dock bara haft huset ute tre veckor via mäklare, men det andra huset som vi vill köpa ligger steget före. Där finns ju bla vi med som ev köpare.

Jag är medveten om att det är en risk att sitta med två hus och vi vill ju helst sälja vårt hus, men man kan ju även hyra ut huset så får man in lite pengar i alla fall.

Nu till mina funderingar. Vad är en skälig kallhyra för ett hus. Har läst 4% av marknadsvärdet. Det skulle då bli 7500 kr/månad. Vi betalar idag 9500 i lånekostnad inkl billån och amortering (Bruttoränta).
Sedan ska ju intäkten beskattas och det blir ju 800 kr/månad i skatt om hyran hamnar på 7500kr/månad beräknat på 12 månader.

Gällande el, värme, sopor dvs kostnader som tillkommer husägande kan ju antingen vi eller hyresgästen betala. Vad jag har förstått från skatteverket så får man göra avdrag för detta om man kan visa den faktiska kostnaden för detta. Vad är bäst att göra? Att vi betalar detta och lägger på detta på hyran eller att hyresgästen faktureras direkt för el, värme osv.

//JED

Försök sälja huset istället så att ni kommer ifrån ansvaret. Får ni inte sålt huset på ett tre-fyra månader så kanske det är värt att fundera på uthyrning.

Jag tycker att en rimlig kallhyra är räntekostnaden på husets värde + underhållskostnaden + 10%.
Säg att huset är värt 2 milj, då blir det (2000000 kr * 0,04 + 30000 kr ) * 1,10 = 10000 kr/månad.

Räknat på 4% ränta utan ränteavdrag och 30000 kr/år för underhåll och renoveringar.

Lägg allt på hyran, annars kan det bli struligt efteråt. Alltid enklast med bara en räkning. Elen får de skaffa eget abonnemang, alt att du står på det och läser av varje månad och ger dem en räkning på det.

K
JED skrev:
Hej

Vi har hittat ett nytt hus som vi vill köpa. Tyvärr så har vi i dagsläget ingen köpare på vårt hus, men det har varit några på visningarna. Nu har vi dock bara haft huset ute tre veckor via mäklare, men det andra huset som vi vill köpa ligger steget före. Där finns ju bla vi med som ev köpare.

Jag är medveten om att det är en risk att sitta med två hus och vi vill ju helst sälja vårt hus, men man kan ju även hyra ut huset så får man in lite pengar i alla fall.

Nu till mina funderingar. Vad är en skälig kallhyra för ett hus. Har läst 4% av marknadsvärdet. Det skulle då bli 7500 kr/månad. Vi betalar idag 9500 i lånekostnad inkl billån och amortering (Bruttoränta).
Sedan ska ju intäkten beskattas och det blir ju 800 kr/månad i skatt om hyran hamnar på 7500kr/månad beräknat på 12 månader.

Gällande el, värme, sopor dvs kostnader som tillkommer husägande kan ju antingen vi eller hyresgästen betala. Vad jag har förstått från skatteverket så får man göra avdrag för detta om man kan visa den faktiska kostnaden för detta. Vad är bäst att göra? Att vi betalar detta och lägger på detta på hyran eller att hyresgästen faktureras direkt för el, värme osv.

//JED
Tänk bara på att kontrollera med banken om de verkligen beviljar er ett lån på det nya huset innan ni sålt det gamla.

Även om ni får in en hyra som mer än väl täcker kostnaderna för det gamla huset är risken stor att banken helt bortser från denna hyra när de gör sin kreditbedömning.

Lycka till!

/Krille

Tack för era synpunkter.

Självklart vill vi sälja huset.

Gällande om vi ska betala el, värme osv så ser jag ju helst att hyresgästen står på abonnemanget, men jag har läst att vissa kostnader, tror det var sophantering, som fastighetsägaren är betalningsskyldig på. Man vill ju inte få problem om de skulle missköta sina betalningar. Likaså gäller väl försäkringen. Självklart kommer det att stå i kontraktet att huset ska vara fullvärdesförsäkrat, men om de sköter dessa saker själva så vet man ju inte vilket försäkringsskydd de har tecknat.

Självklart ska man lita på sina hyresgäster, men om huset står tomt så har vi ju ändå en större del av kostnaden. Det jag menar är om de hyr kanske vi får in 10000 + drift 4000 /månad. Skulle huset vara tomt kanske vi har halva kostnaden. Vår nettokostnad idag är ca 10000 inkl drift. Det jag menar är att om det skulle missköta betalningarna till oss så är ju inte den faktiska förlusten 14000 i månaden utan den ksotnad vi har för ett tomt hus samt deras förbrukning av el, vatten osv under förutsättning att de inte har förstört något.

Det är mycket som rör sig i huvudet hur man ska göra och vad som kan hända.

Självklart ska vi kolla med banken. Har bara gjort en egen kalkyl och då skulle vi ha 15000 kvar per månad för mat, kläder, bensin, nöjen. Då har jag inte tagit hänsyn till ev inkomster för uthyrning av gamla huset. Då räknade jag på en ränta på 5% på nya huslånet.

Dessa poster hade jag med i min kalkyl som fasta kostnader. Saknas något?
[TABLE="width: 241"]
[TR]
[TD]Utgifter[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ränta (Netto)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Amortering[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]El, Vatten, Värme[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Sopor[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bredband[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hemförsäkring[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bilförsäkring[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bilskatt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barnförsäkring[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Larm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Stuga (utan el & vatten ej belånad)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fastighetsavgift[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barnomsorg[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Telefon[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TV[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Försäkringen av fastigheten betalar självklart du som fastighetsägare och ingen annan.

Precis, det finns särskilda försäkringar för detta. Prata med ditt försäkringsbolag. Hyresgästen tecknar bara en vanlig hemförsäkring.

Om huset är lätt att hyra, ligger i ett område med bra priser och det inte ställer till problem med ny finansering för ert nya hus så är det sannolikt en bra affär att hyra ut det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.