Vi har ett fritidshus som vi har tänkt att hyra ut, på årsbasis. Vi har hittat en hyresgäst som känns bra, men jag skulle behöva lite mer kött på benen när det gäller det praktiska och hoppas att det finns folk här med lite erfarenhet.
Till att börja med, avtalet, hur får man till ett sådant som är bra? Finns det mallar att hämta/köpa någonstans, är det någon som har några rekommendationer? Vad bör man se till att ha med i avtalet, förutom det uppenbara som hyrestid och hyresavgift?
Vad ska man tänka på när det gäller el och övriga abbonemang (sophämtning, tele etc)? Bör man flytta över abbonemangen på hyresgästen, eller finns det anledning att behålla dem själv och ta betalt för kostnaden? Påverkar det i så fall skatten på något sätt?
Försäkring, hur gör man med det? Vi har idag en fritidshusförsäkring, behöver den ändras/kompletteras på något vis?
Kort sagt, det skulle vara kul med lite input från någon som har erfarenhet på området, gällande saker som kan vara bra att tänka på.
(Jag hoppas att det här är rätt delforum, jag funderade på juridik, men det kändes inte helt rätt).