6 662 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Hyra snickeri per timme, minns någon?
Hej
Har lite ek som jag sågar upp i plankor med motorsåg, men de blir inte riktigt plana.
Minns att jag såg en annons någonstans för några år sedan om ett snickeri man kunde hyra per timme. Jag har för mig att det låg i Huddinge vilket inte är så långt från mig. Men nu när jag söker så hittar jag inget.
Det enda jag hittar är föreningen Gyllenespiken, men om jag förstår det rätt är det en förening snarare.
Jag skulle behöva tillgång till en planhyvel någon timme då och då.
Är det någon som känner igen beskrivning på dylika snickeri. Minns att det var väldigt bra utrustat med maskiner. Ganska säker på att de hade en planhyvel.
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Har lite ek som jag sågar upp i plankor med motorsåg, men de blir inte riktigt plana.
Minns att jag såg en annons någonstans för några år sedan om ett snickeri man kunde hyra per timme. Jag har för mig att det låg i Huddinge vilket inte är så långt från mig. Men nu när jag söker så hittar jag inget.
Det enda jag hittar är föreningen Gyllenespiken, men om jag förstår det rätt är det en förening snarare.
Jag skulle behöva tillgång till en planhyvel någon timme då och då.
Är det någon som känner igen beskrivning på dylika snickeri. Minns att det var väldigt bra utrustat med maskiner. Ganska säker på att de hade en planhyvel.
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Många är nog tveksamma att hyra ut till sågning av timmer pga risken för spik. Lycka till!
Det är sant, har hört att "sågar" aldrig tar emot timmer från villaträdgårdar just av denna anledning.
I mitt fall är det redan sågat, så man ser rätt bra om det skulle sitta en spik. Jag behöver alltså plana dessa plankor.
I mitt fall är det redan sågat, så man ser rätt bra om det skulle sitta en spik. Jag behöver alltså plana dessa plankor.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
HejFrustrator skrev:
Det stämmer, det ska både riktas och planas. Jag tänkte faktiskt att det går att göra med samma maskin. Men jag kanske har fel?
Rikta kan man väl göra med en planhyvel om man kilar upp ämnet mot en annan planka som r rät och plan inunder då man kör den genom planhyveln, rätta mig om jag har fel.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jo det går, men annars om du får låna/hyra både rikt och planhyvel så går det enklare än att stå och kila upp.F fredand44 skrev:Hej
Det stämmer, det ska både riktas och planas. Jag tänkte faktiskt att det går att göra med samma maskin. Men jag kanske har fel?
Rikta kan man väl göra med en planhyvel om man kilar upp ämnet mot en annan planka som r rät och plan inunder då man kör den genom planhyveln, rätta mig om jag har fel.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Rikt gör första sidan plan, nästa sida plan och i vinkel (oftast vill man ha 90grader).F fredand44 skrev:
Planhyvel gör tredje och fjärde sidan parallella med motstående sidor.
Ja om du tänkt låna/hyra/köpa en maskin för att hyvla bör du läsa på ordentligt hur du gör
Hej,
Jag har en sådan här hyvel själv
https://www.amazon.se/dp/B00BD01B3Q/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_2E38STHZTKF4VBQ2J160?_encoding=UTF8&psc=1
Men bräderna jag sågat ur eken är ca 2 meter långa och 25 cm breda. Så jag upplever att denna är lite liten för jobbet.
Men så att rikta är alltså att uppnå 90 grader mellan två sidor?
Mvh Fredrik
Jag har en sådan här hyvel själv
https://www.amazon.se/dp/B00BD01B3Q/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_2E38STHZTKF4VBQ2J160?_encoding=UTF8&psc=1
Men bräderna jag sågat ur eken är ca 2 meter långa och 25 cm breda. Så jag upplever att denna är lite liten för jobbet.
Men så att rikta är alltså att uppnå 90 grader mellan två sidor?
Mvh Fredrik
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Om du vill testa att rikta och plana ett par ekplankor på min maskin och få en snabbkurs i maskinhyvling av en glad amatör är du välkommen till norra sidan av stan. Hyveln ser väl i princip ut som din, men väger 27 gånger mer och är klart mer lämpad för ekplankor. Säg bara till.
Hej,Hep skrev:
Låter oerhört intressant. Jag hör gärna av mig framöver någon gång och kollar läget om du har tid och så. Jag ska se till att lägga upp ett par bilder på bräderna så du vet vad vi talar om.
Mvh
Fredrik
Väcker tråden då jag oxå letar efter rikt/planhyvel. Problemet med ställen som Makerspace är att folk våldför sig på maskinerna vilket påverkar precision. Ämnen blir därför inte så bra i misshandlade rikt/planhyvel. Var medlem ett år på sånt ställe och den maskinen var alltid slö med hack i knivarna vilket resulterade i att det syntes på ämnet samtidigt som det aldrig var 90grader 
Klicka här för att svara