58 761 läst ·
178 svar
59k läst
178 svar
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen
Varför då? 2000kwh/år är inte helt orimligt med pelletsbrännare.M mojjen skrev:Men om TS kalkyl skulle stämma så har det dragit totalt 6KW på ett dygn, inte per timme., dvs 250W/h.
Det känns ju dock väldigt lågt. skulle innebära ca 2000KWh/år.
Samtidigt är 60KW för ett hem med pellets värmare ganska mycket också. Hälften hade varit mer normalt.
men det beror ju på hur mycket elförbrukare han ahr i övrigt. hur stort är det etc.
Ett dygn är lite kort tid att dra slutsats på. Men jag utesluter inte att värden har rätt. Blir intressant att se efter 14 dagar
Sant, förbrukningen för hela veckan var 671kW i den monterade mätaren... (då sista siffran är hela kW, och strecken på den 10-del). Så 95,8kW/Dygn.L Leif i Skåne skrev:
Mot den kontrollmätta förbrukningen på 23 kW/dygn
Lätt hänt i mobilen
Kan inte @schaktakonsulten sätta på en stor gryta vatten på spisen på högsta effekt,
Läsa av elmätaren(bild),
Räkna varv på skivan i 6 minuter,
Läsa av igen (bild).
Kaffevattnet är klart...
Skivan borde väl snurra drygt 10 varv på 6 minuter.
Läsa av elmätaren(bild),
Räkna varv på skivan i 6 minuter,
Läsa av igen (bild).
Kaffevattnet är klart...
Skivan borde väl snurra drygt 10 varv på 6 minuter.
Fast man ska vara medveten om att olika hushåll kan ha extremt olika elförbrukning. Jag tittade nyss på på verklig förbrukning i ett flerfamiljshus och vid senaste debiteringen hade de med högst förbrukning mer än tio gånger så hög förbrukning som de med lägst. Det är inga extremvärden som ställer till det typ byggtorkar eller tomma lägenheter utan förbrukningssiffrorna var rätt jämt spridda från extremt låg till över tio gånger så mycket.K Krille4 skrev:
Jag har ingen aning om storförbrukarna bryter kryptovaluta eller kokar skogsstjärna men el gör de av med...
Jag inser efter att läst att han inte har så mycket utrustning att 2000kwh nog ligger närmre till hands än 20000kwh. Samtidigt låter 2000kwh extremt lite. En äldre kyl/frys får man räkna 4-500kwh, Pelletsbränanren uppgav han till ca 2000W dygn, det ger runt 600kwh/år. TV Diskmaskin etc drar mer än man tror. Men visst är han extremt energimedveten. inte diskar/tvättar särskilt ofta. Inte har Energikräavnde, bor själv etc så kanske det kan gå. Den normala för hushållsel är väl ca 5000kwh för villa och 2500kwh för lägenhet. Plus kostnad för värme och varmvatten, mao drift av pelletsbrännare, etc skall läggas till det. Klarar panna all förbrukning på pellets så det bara är cirkulation som drar strö, eller har den tillsatsvärme. I så fall drar det sannolikt betydligt mer vinter än sommar. Nu är ju inte ett dygns mätning tillräckligt för att dra någon slutsats. En extra tvätt, eller dubbelt så mycket kaffe som vanligt räcker för att snedvrida snittet. En rimlig elkostnad utan att veta något av hans beteende, men utifrån hans beskrivning och för ett någorlunda normalt boende borde sannolikt med elnäts kostnader etc hamna på i snitt 5-600:-/månaden, med kanske lite toppar om pannan använder tillsats på 1000-2000:- för de allra kallaste månaderna jan/feb.
Får han räkningar på 3-5000:- i månaden då är det sannolikt något som inte står rätt till. Är räkningen under 2000:-/mån så kan man nog vara tämligen säker på att han inte debiterar 10ggr verkligt. Att någon skulle klara att ha ett hus för 200:- månaden är nog osannolikt. Så om TS kan tala om vad han blir debiterad så tror jag vi kan dra en ganska trolig slutsats här.
Får han räkningar på 3-5000:- i månaden då är det sannolikt något som inte står rätt till. Är räkningen under 2000:-/mån så kan man nog vara tämligen säker på att han inte debiterar 10ggr verkligt. Att någon skulle klara att ha ett hus för 200:- månaden är nog osannolikt. Så om TS kan tala om vad han blir debiterad så tror jag vi kan dra en ganska trolig slutsats här.
Absolut - det är svårt att bedöma rimlig förbrukning för olika hushåll. Det jag menar är bara att om mätningen stämmer och är representativ har fastighetsägaren antagligen debiterat sina hyresgäster ett högre totalbelopp för el än han fått faktura från elleverantören på. Det har jag mycket svårt att tro att en fastighetsägare gör utan att upptäcka.Alfredo skrev:
Fast man ska vara medveten om att olika hushåll kan ha extremt olika elförbrukning. Jag tittade nyss på på verklig förbrukning i ett flerfamiljshus och vid senaste debiteringen hade de med högst förbrukning mer än tio gånger så hög förbrukning som de med lägst. Det är inga extremvärden som ställer till det typ byggtorkar eller tomma lägenheter utan förbrukningssiffrorna var rätt jämt spridda från extremt låg till över tio gånger så mycket.
Jag har ingen aning om storförbrukarna bryter kryptovaluta eller kokar skogsstjärna men el gör de av med...
/Krille
Det är tillåtet.H Husqvarna220Ac skrev:
Billigare än vad? Kontrollmätningen som vi gör är bara stickprov så det är inte förknippad med någon stor kostnad. Anledningen till kontrollmätning är för att titta om det föreligger incitament att byta dom i än snabbare takt än vad vi gör.useless skrev:
Och ofta är de felaktiga? Vad jag hört är det sällsynt att de gamla visar fel och att de ofta ligger på 0.2% felvisning, medan moderna, beroende på modell och typ av last ibland kan visa flera procent fel.H huggan skrev:
Vi har precis börjat så jag har bara sett en mätning och där var det under 30 kWh diff under 1 år.blackarrow skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Konstigt att använda gammalt skit, när för några år sedan alla elbolag slängde alla mätare som var från 2000 talet eller nyare.
Tycker ändå det låter konstigt att som fastighetsägare håller på med elförsäljning...
Tycker ändå det låter konstigt att som fastighetsägare håller på med elförsäljning...