Försöker sätta upp en hylla från Ikea i gipsvägg. Har använt universalplugg som skall fungera på gipsvägg men skruven kommer ej tillräckligt långt in mot väggen och hyllan lutar nedåt. Vad är ett snyggt sätt att lösa detta på? Har redan gjort fem hål och vill inte gärna göra fler.

Uppdatering: det verkar som om det är hyllan i sig som skapar den största lutningen och inte fästet. Bifogar ytterligare bilder. Kanske är så att vi köpt en dålig hylla?

• Svart hyllkonsol monterad på en gipsvägg med universalplugg, skruven ser ut att inte vara helt inskruvad i väggen vilket orsakar att hyllan lutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterad hyllkonsol med synlig universalplugg i en gipsvägg, där skruven sitter för löst vilket får hyllan att luta nedåt.
    Skapa konto
  • Hyllan från Ikea monterad i en gipsvägg lutar nedåt, vilket antyder att monteringen eller hyllans konstruktion kan vara orsaken.
    Skapa konto
  • En person försöker justera en lutande vit hylla fastsatt på en gipsvägg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Har du bara gips i väggen går det inte med den hyllan du kommer att knäcka sönder väggen. Köp annan hylla

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Sitter det med mollyplugg och sitter stabilt hade jag testat att släppa dem lite och schimsa i nederkant på fästet och sedan dra åt skruvarna. Inte optimalt (med gipsvägg) men samtidigt kanske det är bättre än att plocka ner den och ha 5st halvstora hål i väggen.

• Gilla
  • Wow
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Du använder även fel skruv för den typen av infästning. Närbild av en skruv som inte är korrekt använd i en svart metallinfästning på en vägg.
Skapa konto

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Krille24 skrev:
Försöker sätta upp en hylla från Ikea i gipsvägg. Har använt universalplugg som skall fungera på gipsvägg men skruven kommer ej tillräckligt långt in mot väggen och hyllan lutar nedåt. Vad är ett snyggt sätt att lösa detta på? Har redan gjort fem hål och vill inte gärna göra fler.

Uppdatering: det verkar som om det är hyllan i sig som skapar den största lutningen och inte fästet. Bifogar ytterligare bilder. Kanske är så att vi köpt en dålig hylla?
Försök om möjligt att placera hyllans fäste så att minst en skruv kan skruvas in i en regel.

• Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Fel plugg, fel skruv, fel hylla.

• Gilla
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
Jag har en sån hylla men den är skruvad i en vägg med spånplatta den har suttit i många år men gips är skörare

Jag har gett upp. Hur fixar jag denna härva? De två yttersta var där från början, därför jag ville ha hyllan precis där för att "dölja". Men nu när ni fått mig att inse att det inte går vill jag bara snygga till det så det inte syns längre. Såg IKEA har ett kitt för att täta hål, någon som vet om det är något att ha? Jag har aldrig gjort det tidigare.

• Vägg med flera borrhål i rad, fotograferad snett underifrån.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Köp rätt plugg och montera hyllan. Det är det enklaste sättet att dölja hålen.

Vill du inte göra det köper du en liten tub väggspackel och en liten stålspackel. Sen spacklar du i hålen. Eftersom spacklet sjunker ihop när det torkar spacklar du två, eller fler gånger varje gång det torkat. Sen slipar du av och målar över.

Montera hyllan, absolut enklast. Med rätt plugg tar 10 minuter.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Gipsankare från Classe är nog mitt bästa tips.
Sitter stadigt med dessa

• Gipsankare med skruv från Clas Ohlson, lämpligt för montering i gipsskivor utan förborrning, artikelnummer 40-9228.
    Skapa konto
kolla länken i inlägg 4

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Gipsankare från Classe är nog mitt bästa tips.
Sitter stadigt med dessa
Hej, jag har faktiskt misslyckats med en gipsankare, men inte med metallexpander och tillhörande montage tång, det funkar att dra expandern med skruven direkt utan tång, men en liten risk om gängan kärvar att expandern går runt i gipsskivan innan den är fastklämd, montage tång rekommenderas och metall expander av bättre kvalitet.

T tergo skrev:
kolla länken i inlägg 4
Missade den, tack

T teuvo tainio skrev:
Hej, jag har faktiskt misslyckats med en gipsankare, men inte med metallexpander och tillhörande montage tång, det funkar att dra expandern med skruven direkt utan tång, men en liten risk om gängan kärvar att expandern går runt i gipsskivan innan den är fastklämd, montage tång rekommenderas och metall expander av bättre kvalitet.
Mollytång och en stadig expander är i särklass bäst både för enkel och dubbelgips.
Håller helt med, mitt tips var mer baserat utifrån den icke kraftiga hyllan som TS visade.
Det är nog inga 50kg’s hantlar som åker upp där, då sticker nog gipset också 😅

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.