Försöker sätta upp en hylla från Ikea i gipsvägg. Har använt universalplugg som skall fungera på gipsvägg men skruven kommer ej tillräckligt långt in mot väggen och hyllan lutar nedåt. Vad är ett snyggt sätt att lösa detta på? Har redan gjort fem hål och vill inte gärna göra fler.
Uppdatering: det verkar som om det är hyllan i sig som skapar den största lutningen och inte fästet. Bifogar ytterligare bilder. Kanske är så att vi köpt en dålig hylla?
Uppdatering: det verkar som om det är hyllan i sig som skapar den största lutningen och inte fästet. Bifogar ytterligare bilder. Kanske är så att vi köpt en dålig hylla?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Sitter det med mollyplugg och sitter stabilt hade jag testat att släppa dem lite och schimsa i nederkant på fästet och sedan dra åt skruvarna. Inte optimalt (med gipsvägg) men samtidigt kanske det är bättre än att plocka ner den och ha 5st halvstora hål i väggen.
Är det universalplugg från t ex Clas Ohlson? Den fungerar helt enkelt inte.
Skaffa gipsexpander så kommer det hålla, dessa kan fungera. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...xpanders/gipsexpanders/metallexpander-025466/ Samt tillhörande tång
Men var försiktig med hur mycket vikt du har på hyllan.
Skaffa gipsexpander så kommer det hålla, dessa kan fungera. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...xpanders/gipsexpanders/metallexpander-025466/ Samt tillhörande tång
Men var försiktig med hur mycket vikt du har på hyllan.
Produkter som diskuteras: "metallexpander tång"
Metallexpandertänger
Metallexpandertänger är specialverktyg som är avsedda för montering av metallexpander. Dessa verktyg är utformade för att erbjuda en effektiv och enkel montering, vilket bidrar till att hålla nere kostnaderna på plats.
Läs mer
Försök om möjligt att placera hyllans fäste så att minst en skruv kan skruvas in i en regel.K Krille24 skrev:Försöker sätta upp en hylla från Ikea i gipsvägg. Har använt universalplugg som skall fungera på gipsvägg men skruven kommer ej tillräckligt långt in mot väggen och hyllan lutar nedåt. Vad är ett snyggt sätt att lösa detta på? Har redan gjort fem hål och vill inte gärna göra fler.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Fel plugg, fel skruv, fel hylla.
Jag har gett upp. Hur fixar jag denna härva? De två yttersta var där från början, därför jag ville ha hyllan precis där för att "dölja". Men nu när ni fått mig att inse att det inte går vill jag bara snygga till det så det inte syns längre. Såg IKEA har ett kitt för att täta hål, någon som vet om det är något att ha? Jag har aldrig gjort det tidigare.
Köp rätt plugg och montera hyllan. Det är det enklaste sättet att dölja hålen.
Vill du inte göra det köper du en liten tub väggspackel och en liten stålspackel. Sen spacklar du i hålen. Eftersom spacklet sjunker ihop när det torkar spacklar du två, eller fler gånger varje gång det torkat. Sen slipar du av och målar över.
Montera hyllan, absolut enklast. Med rätt plugg tar 10 minuter.
Vill du inte göra det köper du en liten tub väggspackel och en liten stålspackel. Sen spacklar du i hålen. Eftersom spacklet sjunker ihop när det torkar spacklar du två, eller fler gånger varje gång det torkat. Sen slipar du av och målar över.
Montera hyllan, absolut enklast. Med rätt plugg tar 10 minuter.
Hej, jag har faktiskt misslyckats med en gipsankare, men inte med metallexpander och tillhörande montage tång, det funkar att dra expandern med skruven direkt utan tång, men en liten risk om gängan kärvar att expandern går runt i gipsskivan innan den är fastklämd, montage tång rekommenderas och metall expander av bättre kvalitet.Oskick skrev:
Mollytång och en stadig expander är i särklass bäst både för enkel och dubbelgips.T teuvo tainio skrev:Hej, jag har faktiskt misslyckats med en gipsankare, men inte med metallexpander och tillhörande montage tång, det funkar att dra expandern med skruven direkt utan tång, men en liten risk om gängan kärvar att expandern går runt i gipsskivan innan den är fastklämd, montage tång rekommenderas och metall expander av bättre kvalitet.
Håller helt med, mitt tips var mer baserat utifrån den icke kraftiga hyllan som TS visade.
Det är nog inga 50kg’s hantlar som åker upp där, då sticker nog gipset också 😅