nikasp
Tydligen är min ASUS RTAC-66U router i fara för någon exploit som inte går att blocka via firmware pga för gammal. Har samma fast med tillägg B1 i torpet och den kan uppgraderas.

Ska nu köpa en ny router hem. Gillar ASUS och de verkar vara bra på att komma med uppdateringar. Min befintliga är 6 år gammal så kan köpa att den inte underhålls mer.

Vill köpa en som inte är 2 år gammal modell vid köp och har fastnat på den här pga spec och lagom pris, dock ful som stryk men ska inte stå framme. Hade dock gärna sett antingen vertikalt stående eller med möjlighet att väggmonera.

Asus-TUF-AX5400
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-Gaming-Router-Mesh-WiFi-6

Har ju en till ASUS så skönt med en enda app och den gamla har varit superstabil. Vi har flera mobiler, jobbar hemma, Nintendo Switch, Apple TV, flera paddor osv. Dock inte barn som skriker om att "det laggar!" - än i alla fall så en gamingrouter för 2-4000 behöver vi inte.

Finns det andra routrar som är nya och kring samma prislapp?

Asus TUF-AX5400 gaming router med sju antennutstickande och geometriskt mönstrad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
nikasp nikasp skrev:
Tydligen är min ASUS RTAC-66U router i fara för någon exploit som inte går att blocka via firmware pga för gammal. Har samma fast med tillägg B1 i torpet och den kan uppgraderas.

Ska nu köpa en ny router hem. Gillar ASUS och de verkar vara bra på att komma med uppdateringar. Min befintliga är 6 år gammal så kan köpa att den inte underhålls mer.

Vill köpa en som inte är 2 år gammal modell vid köp och har fastnat på den här pga spec och lagom pris, dock ful som stryk men ska inte stå framme. Hade dock gärna sett antingen vertikalt stående eller med möjlighet att väggmonera.

Asus-TUF-AX5400
[länk]

Har ju en till ASUS så skönt med en enda app och den gamla har varit superstabil. Vi har flera mobiler, jobbar hemma, Nintendo Switch, Apple TV, flera paddor osv. Dock inte barn som skriker om att "det laggar!" - än i alla fall så en gamingrouter för 2-4000 behöver vi inte.

Finns det andra routrar som är nya och kring samma prislapp?

[bild]
Jag kollar alltid hos Kjell & Co när det gäller grejor som routrar. De har ett bra sortiment till bra priser.

j.f.s
Köpte precis en Asus RT-AX86U och kör Merlin firmware på den. Hittills har den levererat över förväntan. Köptes på Elgiganten för 2199kr för en dryg vecka sedan.

Finns med något lägre spec med namnet RT-AC86U också.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
j.f.s j.f.s skrev:
Köpte precis en Asus RT-AX86U och kör Merlin firmware på den. Hittills har den levererat över förväntan. Köptes på Elgiganten för 2199kr för en dryg vecka sedan.

Finns med något lägre spec med namnet RT-AC86U också.
Varför vill man byta till Merilin? För att man kan eller för att det är coolt eller prestanda/annat? Ska kanske googla lite ikväll och se om det är en möjlighet med befintlig router. Har hittills aldrig upplevt några prestandaproblem men själv jobbar jag och sambon bara, spelar inget. Och barnen spelar lättviktiga spel och inget online-gaming med krav på låg ping.

Såg ut att vara ganska gamla för mina RT-AC66U och RT-AC66U_B1 (till den finns officiell FW)

Skärmdump av en lista över routermodeller och firmware-uppdateringsdatum från Sourceforge.
Skapa konto

nikasp
Ser att den som inte är B1-modell inte supportas längre. Haft internetuppkoppling sedan 1997 och det är faktiskt första gången jag behövt skrota en router pga exploit. En enda router har jag fått byta pga att den började funka dåligt, var en Netgear.

Lista över routermodeller som stöds och som inte längre stöds, där B1-modeller stöds.

j.f.s
Jag har alltid upplevt Merlins firmware som stabilare. Detta trots att den bygger på Asus egen. :) Med det sagt så är det nog också så att om inte Asus uppdaterar sin så kommer ingen ny från Merlin.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Kör en Asus RT-AX58U, (valde den pga bra pris och icke kinesisk).
Hade lite strul med WIFI till vissa enheter, Shelly och en NodeMCU (ESP8266) men tror det ordnat sig efter firmware uppgradering och att slå av IGMP Snooping. Kör annars med WIFI 6 aktiverat.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
rotbackarn rotbackarn skrev:
Kör en Asus RT-AX58U, (valde den pga bra pris och icke kinesisk).
Hade lite strul med WIFI till vissa enheter, Shelly och en NodeMCU (ESP8266) men tror det ordnat sig efter firmware uppgradering och att slå av IGMP Snooping. Kör annars med WIFI 6 aktiverat.
Jag gillar Asus och att ha en app till både hemma och torpet. Snart är väl B1 också end of life så få se vad det blir där. Synlig och väggmonterad så blir inte det här monstret där i alla fall. Tänkte köpa en lanseringsmässigt hyfsat ny så man kan räkna med uppdateringar i flera år till.

nikasp nikasp skrev:
Jag gillar Asus och att ha en app till både hemma och torpet. Snart är väl B1 också end of life så få se vad det blir där. Synlig och väggmonterad så blir inte det här monstret där i alla fall. Tänkte köpa en lanseringsmässigt hyfsat ny så man kan räkna med uppdateringar i flera år till.
RT-AC66U_B1 är närbesläktad med RT-AC68U beroende på vilka chipset som de byggs på så de lever nog lika länge.
Modellerna RT-AX68U och RT-AX86U har nummer som hintar om långt liv.

(Andra udda nummer kommer och går. RT-ACnnnn där nnnn är hastighetsklass är ofta omdöpta varianter av basmodellen eller någon udda modell. Ibland går de att uppdatera med basmodellens mjukvara.)

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag bytte min gamla RT-AC66U till RT-AX56U.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Det blev en ASUS TUF-AX5400 som står och tokblinkar i vårt IT-skåp, utrymme högst upp i en garderob mitt i huset så bra täckning. Bra pris på Kjell & Co, 1290 just nu men 1690 hos alla andra. Hade inte velat ha den framme i ett rum pga ljusspelet, kanske fräsigt om man är 16 år och gamer.

https://www.mbreviews.com/asus-tuf-ax5400-router-review/

"I looked a bit further and saw that it has 512MB of RAM and 256MB of flash storage. That prompted me to look even deeper, so I opened the router and yeah, as I already anticipated, this seems to be an Asus RT-AX82U. The six antennas do make me wonder whether there will be a difference in performance, but other than that, Asus has seemingly released two almost identical (WiFi 6) gaming routers."

ASUS TUF-AX5400 router med flera antenn och blinkande lampor i ett IT-skåp bredvid annan nätverksutrustning.
Skapa konto

• Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.