002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På min vedklyv sitter följande komponent, den ser brunnen ut.
Symtomen upptäcktes när jag skulle starta klyven, knappen på motorskyddet ville inte stanna inne.
Då kollade jag proppskåpet, där 2 automatsäkringar (1 till varje fas) hade löst ut.
Så ström finns fram till klyven, och provar jag och starta med denna lilla komponent borttagen så startar klyven som den ska.

Men nu behöver man ju ett korrekt motorskydd, så hur reparerar jag denna komponent?
Var köper man en sån?
Vad är det för något?

Det ser ut som någon form av strömtrafo som ger en multipel av förbrukad ström. Frågan är vad det står på den vita komponenten som är själva motorskyddet och vad står det på märkplåten på vedklyven.

Nu är jag urkass på motorsdkydd, men det faktum att den har en spänningsangivelse tyder på att den kopplas in över drivspänningen, inte i serie, som den skulle vara om den mäter ström.

Det ser ut som den är kopplad över två faser, men det kan jag se fel.

Är det inte helt enkelt en solenoid (elektromagnet) som skall lösa ut vid spänningsbortfall, nollspänningsbrytare? Verkar den ha någon mekanisk funktion? Någon rörlig del?

Det är en nollspänningsutlösare
som gör att maskinen slår av vid strömavbrott och inte startar automatiskt
när strömmen kommer tillbaks,
enklast är att bara koppla bort den, annars får du nog köpa ett nytt
motorskydd med 0-spänningsutlösare

nisse123 skrev:
Det är en nollspänningsutlösare
som gör att maskinen slår av vid strömavbrott och inte startar automatiskt
när strömmen kommer tillbaks,
enklast är att bara koppla bort den, annars får du nog köpa ett nytt
motorskydd med 0-spänningsutlösare
Aha, det är nollspänningsutlösaren, faen det borde jag listat ut själv.
Ja det är ju inte skadligt att köra utan den.

Men borde man inte kunna hitta själva komponenten nånstans?
Vad heter komponenten?

Komponenten heter "Nollspänningsutlösare"
Vad är det för fabrikat på motorskyddet?
Frågan är om det går att köpa löst, när den sitter inbyggd i motorskyddet,
Vissa motorskydd har en lös nollspänningsutlösare som man kan
klämma dit på sidan av motorskyddet.
Kolla där du har köpt vedklyven om de har reservdelar.

Jag menar den lilla elektriska komponenten som jag gissar är en standardkomponent som går att köpa någonstans i världen.
Den som ingår i själva nollspänningsutlösaren, kan ELFA ha tro?
Men jag vet inte vad det är, om det är en spole eller vad?

Jag "tror" inte det går att ta en annan nollspänningsutlösare då den har mekanik som påverkar motorskyddet, bäst vore att bara byta spolen eller vad det nu är den heter.

Ska inte ett motorskydd skydda även mot fasbortfall?
Nollspänningsutlösaren på bilden är bara ansluten till två faser, så vad händer om den tredje fasen försvinner?
Det kanske inte är alla motorer som mår dåligt av att en fas försvinner?

Vad som är konstigt, att det står 60 Hz på spolen. Det kan mycket väl förklara att spolen brunnit. Kolla att det är en 50 Hz om du får tag på en ny.
OM det.gick att starta utan spole så är det troligt att spolen finns lös.

Protte

b_hasse skrev:
Ska inte ett motorskydd skydda även mot fasbortfall?
Nollspänningsutlösaren på bilden är bara ansluten till två faser, så vad händer om den tredje fasen försvinner?
Det kanske inte är alla motorer som mår dåligt av att en fas försvinner?
En motor på bara två faser löser ut motorskyddet.

Protte

Går sådant där sönder så byter man hela! Dvs allt som sitter på den svarta "sockeln", inklusive sockel. Kapslingen med kontakten kan du behålla. Det är någorlunda standard på måtten på dessa prylar, så det bör inte vara något problem att hitta något som passar i kapslingen. Behöver inte nödvändigtvis vara samma märke bara det blir tätt och du kommer åt den svarta och röda knappen på rätt vis.

Kolla efter en liten inställningsskruv där motorskyddets utlösningsström ställs in så du får ett skydd för rätt ström. Kolla även yttermåtten och utseende i övrigt så det passar i kapslingen. Motorskydd finns exempelvis här:
http://www.elgrossisten.se/motorskydd-0-16-25a.html

Bytet är enkelt - men håll reda på ordningen på kablarna, annars blir det sopor av hydraulpumpen när motorn startar åt fel håll. För säkerhets skull, var snabb på stoppknappen ändå om klyven låter konstigt första gången du startar den igen. Kom också ihåg att ställa in utlösningsströmmen på det nya motorskyddet.

Kör du utan underspänningsutlösaren, motorskyddet funkar ändå som det ska. Och klyven är inte farlig utan återstartsskyddet eftersom den väl ändå har hålldon så att man aktivt manövrerar den i farlig riktning. Annars passar som sagt de flesta motorskydd med två knappar att montera i din kapsling, tycker det är likt en typ som säljs av Malmbergs eller Nima.

Det står ju 380-415 V 50Hz på spolen
och är det 60 Hz så klarar den 440 V

:thumbup:

Jag menar den lilla elektriska komponenten som jag gissar är en standardkomponent som går att köpa någonstans i världen.
Den som ingår i själva nollspänningsutlösaren, kan ELFA ha tro?

Vad är det för fabrikat på motorskyddet ?????
så blir det lättare att söka reservdelar !!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.