verkar vara lågt intresse, menvisade sig att både pump och motor var defekta, letar beg f.n vill ha en som passar rakt av. ingen som har en till salu?

Antar att du redan tittat på Rinkabyrörshemsida? Hyggligt prisvärda anser jag, om det handlar om pump till dricksvatten i hushållet.

Alternativet är ju djupvattenpump, billiga dom med, men kan medföra extra kostnader iform av kabel/el, och ny slang i brunnen samt kopplingar inomhus.

Annars är det väl och leta på blocket, brukar dyka upp någon där ibland, men skicket vet man ju inget om.
Och de vill ändå oftast ha 3-4kkr för pumpen.

//Erik

Redigerat:
jag fick tag på en beg Grundfos pump. den har 2 ringar mindre än vad min gamla pump har, och 1hk svagare motor men annars var den nästan identisk. Modifierade lite kopplingar, och det som återstår är anslutningen till hydrofortanken som kräver en 90 gradersböj. Jag provkörde pumpen utan att den var kopplad till tanken, och pumpen lyfte vatten stötvis. Luftade om vartannat på luftningsskruven. Måste pumpen ha det motstånden som blir när den är kopplad med tanken för att det ska fungera? Jag testade ca 20min nu sent ikväll

jag har nu kopplat pumpen till tanken. kommer stötvis ibland med vatten sen upphör det. Framledröret från brunnen är kallt, och returröret blir lite ljummet, själva pumpen blir lite ljummen med. Jag har fyllt framledröret med vatten och suttit och luftat efterhand på luftskruven. Vilket djup klarar en pump med 6 ringar och 2hk? Använder jag rätt metod för att få igång det hela?

Du måste nog fylla hydroforen med en hel del vatten för ejektorn behöver vatten för att kunna blåsa upp nytt vatten och just i starten behövs nog mer än det som finns i pumpen.

Protte

ok ska jag fylla på hydrofortanken innan med vatten?

Ja, inte full men kanske 10-15 liter.

Protte

Gör som Protte säger och fyll på lite vatten i hydrofortanken. Har du möjlighet att trycka i luft i hydrofortanken med en kompressor så underlättar det också.
Har du fyllt på vatten i pumphuset och bägge slangarna? För sugslangen (den nedersta) finns det en påfyllning där man ska fylla på vatten tills gurglandet upphör när pumpen går om jag minns rätt. Jag har inte installationsanvisningen tillgänglig just nu.

jag har fyllt på i bägge slangarna. snackade med en rörkrökare och han sa att om man skulle fylla med kompressor krävs en ventil som en bilventil men att man inte behöver göra det i hydrofortankar utan främst i hydropresser tror jag han sa. det har gurglat fram och tillbaka, röret är kallt och pumpen har tagit upp ytterst lite i tanken. Skulle gärna vilja ta del av installationsanvisning om du kunde ordna det vid nåt tillfälle :) på grundfos sa dom att man kunde ta en vattenslang och fylla på vatten vid locket där den suger upp vattnet ur brunnen, för att få ut ev luft, men det kräver vattenslang med tryck i som jag inte har tyvärr

om jag fyller upp tanken med 10-15l vatten, ska jag låta vattnet från tanken gå ner i pumpen och slangarna eller ska jag slå på pumpen och låta den jobba mot vattnet som rinner tillbaka ur tanken?

Kolla stycke 5 sid 29 i bif instruktion. Du kan fylla på vatten ur en dunk eller vattenkanna.

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAP...itlanguage=SVE&typecode=&appcode=&pdfid=6844#

5. Igångkörning

1. Stäng avstängningsventilen mellan pump och trycktank.
2. Avlägsna pumpens avluftningsskruv.
3. Avlägsna evakueringsbehållarens plugg och häll rent vatten i
behållaren, tills stigarröret och behållaren är fulla.
4. Starta pumpen. Evakueringsbehållaren töms. Fortsätt hälla
vatten i behållaren tills all luft lämnat systemet och vatten utan
luft strömmar ut ur evakueringsbehållaren.
5. Montera avluftningsskruven.
6. Öppna långsamt avstängningsventilen mellan pump och trycktank,
tills en liten ström vatten rinner ut ur evakueringsbehållaren.
7. Sätt i pluggen i evakueringsbehållaren och dra åt den, medan
pumpen är igång.
8. Öppna långsamt avstängningsventilen mellan pump och trycktank

Redigerat:
tackar ska kolla. länken funkade inte, den krävde lösenord men jag ska följa dina steg :)

jag har luftat fram och tillbaka. när jag tar bort påfyllningslocket och har luftskruven öppen så tar pumpen upp vatten sen när jag öppnar kulventilen till tanken. Den fyller på snabbt från 2bar till 3 bar men sen tar det stopp. har luftat många ggr, och ett tag blir det bra tryck, men sen lyfter den inte alls upp med samma tryck. vad kan det bero på? den bara står och kör motorn sedan

jag köpte bilventil som jag tryckte i luft i tanken med. pumpen har 1hk och 2 ringar mindre än den gamla pumpen som gick sönder men jag har kortat slangen nere i brunnen med ca 10 meter. Anläggningen behåller trycket, men pumpen tar grymt lång tid på sig att pumpa upp vattnet. nåt tips?

Redigerat:
Tips: Släng ejektorpumparna. Effektivitet lika med noll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.