Hej!

Jag har en relativt ny (2 år gammal) hydrofor av typen:
https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...-av-glasfiberarmerad-expoxy-plast-569555.html

Till denna har jag en tillhörande luftinjektor, djupborrad brunn - borrad 2013.

Har under ett par månaders tid felsökt varför jag har tillslag på pumpen så ofta och utgick från att injektorn sprutade in för lite luft. Efter att ha rengjort injektorn och provat olika gradantal på injektorn började jag igår "om" från början, tömde alla system, fyllde på med luft genom den där luftnippeln som sitter på toppen och första dagen trodde jag det var löst, för allt fungerade som det ska och jag kunde få ut mååånga liter innan pumpen slog till.

Nu 2 dagar senare noterar jag att pumpen slår till ofta igen och jag lägger då örat intill den där luftventilen och kan faktiskt höra hur luft sipprar ur genom samma ventil jag ska fylla på i. Det jag i min amatörhjärna inte får ihop dock är att, om det läcker luft så borde väl trycket sjunka och pumpen slå till utan att jag ens använder något vatten? Kollar jag tryckmätaren så tycker jag den står på samma hela tiden och pumpen tycks bara slå till när jag förbrukar vatten - den biten får jag inte riktigt ihop :)

Men att det kommer luft ur påfyllnadsventilen antar jag är fel?

Vad bör nästa steg vara här, och vad är troligen trasigt i systemet? Behöver jag byta hydroforen helt eller kan man byta någon reservdel? På toppen (där luftventilen sitter) så kan man ju dra ut nåt långt rör, det där har jag inte gett mig på ännu dock.

Tacksam för input, hälsar en vilsen amatörvattenfelsökare...

Vol

R
Byt ventilen först , är detsamma som en bilventil , finns på däckfirmorna , glöm inte att fråga om huven som man kan skruva med

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
För att förtydliga, det jag menar med det här "röret" inne i hydroforen verkar kallas AVC assembly;
Schema över hydro-pneumatisk tank som visar komponenter som AVC assembly och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte den blekaste hur det där fungerar om jag ska vara ärlig, fattar inte ens hur det kan komma genom luft där då den borde ligga djupt ner i vattnet (jag känner ju att hela hydroforen är fylld med vatten upp till toppen)

Gängad maskindel med en vinkel, placerad på en träskena nära en Makita-behållare.
Skapa konto
R rävlyan skrev:
Byt ventilen först , är detsamma som en bilventil , finns på däckfirmorna , glöm inte att fråga om huven som man kan skruva med
Men den behöver ju vara gängad, det är ju som en liten vinkel på den också. Så här ser den ut;
1

R
Ledsen lite missförstånd , du har en avluftning på vattnet , som jag tror är för ev lukt i det
och det är inte riktigt mitt bord , men kommer säkert in någon som vet allt om den

Så vitt jag vet har jag ingen avluftning (vi hade aldrig problem med lukt) däremot lite järn i vattnet, och därav ett järnfilter och en injektor (för att järnet ska rosta/fällas ut och fastna i sandfiltret tror jag?)

Jag har en liknande som "luftar" vattnet och luften i den försvann så man fick fylla på ofta.

Det var behållaren som inte höll tätt och sakta släppte ut luft, med ny behållare så har det hela fungerat perfekt i dryga 5år

Tokslut Tokslut skrev:
Jag har en liknande som "luftar" vattnet och luften i den försvann så man fick fylla på ofta.

Det var behållaren som inte höll tätt och sakta släppte ut luft, med ny behållare så har det hela fungerat perfekt i dryga 5år
Vad för "behållare" är det vi pratar om här? Vilken del bytte du ut?

V Volatyle skrev:
Vad för "behållare" är det vi pratar om här? Vilken del bytte du ut?
Vattenbehållaren!!? Tanken, den gråa delen på din bild! Hela kanske byttes ut iofs.

Uppbyggnaden i min behållare
Schematisk bild av en hydrofortank med beskrivningar av dess delar och funktioner.
Skapa konto

Aha, så egentligen det du säger är att jag behöver byta hela hydroforen i stort sett.
Känns inte det lite onödigt? Jag menar, själva ytterhöljet är väl rimligen den "del" som det troligen inte är fel på?

Exakt så som din bild illustrerar är så som min anläggning ser ut. Jag har exakt det där plaströret i mitten med en avlång kolvliknande klump nertill. Det borde väl vara någonstans i den anordningen felet ligger tänker jag?

Vol

Stickan56
Ett luftläckage borde man kunna hitta m.h.a. såpvatten och en pensel.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Ett luftläckage borde man kunna hitta m.h.a. såpvatten och en pensel.

Stickan
Mitt läckage va svårhittat iaf. Först felsökning nummer 2 hittades luftläckaget ur det gråa höljet (letades läckage på höljet båda ggr.)

Men jag kan fortfarande inte riktigt släppa faktumet att påfyllnadsventilen läcker luft. Om flottören är LÅNGT under ytan (vilket jag vet att den är) och det kommer ut luft genom påfyllnadsventilen, hur är det ens möjligt? Flottören är ju under vatten. Bör det inte då vara den ventilen som är "läckaget"?

Jag kan ju sätta örat emot och höra hur luft sipprar ur där så fort pumpen slår till, trots att i stort sett hela hydroforen är vattenfylld.

Vol

Nu har jag provat att ha hela behållaren vattenfylld, dvs långt över flottörens nivå. Sen fyllt på med tryckluft, stängt allt och lagt såpavatten på påfyllnadsventilen. Då bubblar det - om än sakta - från påfyllnadsventilen. Konstant släpper den alltså ut lite lite luft.

Så i min värld är det antingen flottören, ventilen, eller nånstans på den där långa "pinnen" som flottören sitter på.

Såhär ser min topp ut och jag fyller på min luft via nålventilen (svarta hatten)

Översikt av en luftventil topp med en vit vred och en svart nålventilhätta i fokus.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.