14 193 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
Hydrofor "läcker" luft ur påfyllnadsventil
Jag kanske missförstod dig. Om det är läckage så får byta de delar där det läcker.V Volatyle skrev:
Har du identifierat läckan till, i röret du som fyller på i eller runt gängan?
När du fyller på luft i vita röret hur mäter du att trycket blir lagom?
Stickan
Efter att ha läst på lite ser jag nu att den luftpip (den vita vinklade plastventilen jag har) är alltså en avluftare. Tanken här är att det skall sippra ut luft från den - om än långsamt. Med andra ord är det ett förväntat beteende verkar det som, och igen läcka. Lägger jag såpavatten i mynningen på denna ventil så bubblar det sakta sakta en bubbla från pipen. Har dragit upp hela flottören och kollat så den fungerar som den ska, och det verkar lira - flottören åker "upp" om jag doppar kolven i vatten, och givetvis trillar den "ner" igen om jag håller kolven i luften - jag antar det är så detta fungerar i hydroforen också, dvs, skulle luftkudden nå så långt ner som där flottören ligger så kommer ju hydroforen att släppa ut överskottet av luft.Stickan56 skrev:
Så, nu funderar jag helt enkelt på om det kan vara så att luftinjektorn (micronizern) inte trycker in tillräckligt med luft när pumpen slår till och fyller hydroforen med vatten (och luft) - detta skulle då förklara varför förhållandet vatten/luft i hydroforen sakta övergår till att i princip bara bli vatten och ingen luft.
Jag antar att systemet fungerar som så att luft och vatten kommer in i hydroforen mha micronizern och det således blir "balans" i den mening att lufttrycket bibehålls med hjälp av dessa mikrobubblor som finns inne i vattnet.
Så, nu har jag felsökt micronizern, den står på 70 grader (dvs max insläpp av luft) och jag hör hur ventilen i micronizern "suger" in massor med luft så fort pumpen slår till och det strömmar in vatten genom den. Första anblick verkar alltså allt fungera. Har nu även monterat ner micronizern, rengjort den och kan inte hitta några konstigheter.
Blir inte riktigt klok, fattar inte vad det är som gör att systemet inte kan bibehålla luftkudden i hydroforen. Det finns inga läckor i hydroforen överhuvudtaget (förutom den avluftningsventil som då läcker lite luft, men det är som sagt expected så vitt jag förstår och enligt manualen har det ju alltid gjort detta - systemet har ju trots allt fungerat i 2 år).
Tröttsamt
Wellmate verkar ha ett par olika varianter på funktion. Instruktionerna online är inte direkt solklara och det är inte heller riktigt klart vilken variant man har. Min ser ut som TS på toppen. På de instruktioner jag lyckats finna på nätet så är tuben som hänger ner i tanken en sorts "flottör" som reglerar luftmängden i tanken. Enligt de instruktioner, som jag tror är för min tank, så ska jag ansluta en slang från liftnippeln i nylon. Låta slangen gå ner i ett glas med vatten och vrida på nippeln så den öppnas. Sedan ska jag fylla hydroforen med vatten. Luften i hydroforen bubblar nu ut glaset med vatten. När vattennivån i hydroforen når upp till "flottören" så slutar det att bubbla luft och vattenglaset. Man ska nu stänga nippeln och låta pumpen fortsätta fylla hydroforen. Klart.
Men jag förstår inte riktigt varför denna komplicerade lösning. Dels så är en stor del av hydroforen fylld med vatten innan lufttrycket börjar öka. Denna mängd vatten kommer ju inte att användas då trycket är noll när vattennivån når dit. Lugtkuddevolymen blir mindre. Jämför med en traditionell hydrofor som har hela hydroforen som lyftkuddevolym, där man bygger lufttryck direkt.
Dessutom så har jag läst om många som haft problem med att nylonnipplarna på toppen läcker. Även mina läckte. De är ju inte det bästa att använda nylongängor och tro att de ska hålla och vara täta efter några användningar. Jag fick byta ut mina mot metall för att få det tätt. Dessutom så har jag fuskat och ökat luftmängden i hydroforen genom att pumpa in luft genom bilventilen jag monterade istället för den ena nylonproppen. Det gör att pumpen går mer sällan.
Jag förstår inte riktigt hur Wellmate tänkt och varför de har en så onödigt komplicerad lösning på något relativt enkelt.
Men jag förstår inte riktigt varför denna komplicerade lösning. Dels så är en stor del av hydroforen fylld med vatten innan lufttrycket börjar öka. Denna mängd vatten kommer ju inte att användas då trycket är noll när vattennivån når dit. Lugtkuddevolymen blir mindre. Jämför med en traditionell hydrofor som har hela hydroforen som lyftkuddevolym, där man bygger lufttryck direkt.
Dessutom så har jag läst om många som haft problem med att nylonnipplarna på toppen läcker. Även mina läckte. De är ju inte det bästa att använda nylongängor och tro att de ska hålla och vara täta efter några användningar. Jag fick byta ut mina mot metall för att få det tätt. Dessutom så har jag fuskat och ökat luftmängden i hydroforen genom att pumpa in luft genom bilventilen jag monterade istället för den ena nylonproppen. Det gör att pumpen går mer sällan.
Jag förstår inte riktigt hur Wellmate tänkt och varför de har en så onödigt komplicerad lösning på något relativt enkelt.
Det kan ju inte vara tänkta att det ska sippra luft hela tiden ur luftnippeln. Snarare som du skriver i andra stycket. Dvs om det blir för mycket luft kan det komma ut när vattennivån är i botten på flottören. Men när vattennivån är högre ska det rimligtvis inte komma ut någon luft. Tror jagV Volatyle skrev:Efter att ha läst på lite ser jag nu att den luftpip (den vita vinklade plastventilen jag har) är alltså en avluftare. Tanken här är att det skall sippra ut luft från den - om än långsamt. Med andra ord är det ett förväntat beteende verkar det som, och igen läcka.
dvs, skulle luftkudden nå så långt ner som där flottören ligger så kommer ju hydroforen att släppa ut överskottet av luft.
Jag tänker så här. Eftersom systemet inte kan hålla balansen så läcker för mycket luft ut och vattennivån stiger. Så problemet ligger i avluftningen.V Volatyle skrev:
Se inläggen från Tompa01.
Stickan
Så tänkte jag först också! Så i den meningen instämmer jag med ditt resonemang, men samtidigt efter att ha läst en del så verkar det ju vara en typ av "avluftare" som konstant ska släppa ut luft för att syresätta vattnet så man får utfällning på järnet (?).T Tompa01 skrev:
Känns som man läser motstidiga uppgifter om vartannat, att lite vatten ska vara så klurigt!
Vol
Men du syresätter inte genom att släppa ut luften. Tvärt om går det åt syre att oxidera järn. Jag tror tanken är att micronizern syresätter genom att tillföra luft. Om det skulle bli för mycket luft släpper flottören ut överskottet. Det är teorin, om det funkar är en annan sak.V Volatyle skrev:Så tänkte jag först också! Så i den meningen instämmer jag med ditt resonemang, men samtidigt efter att ha läst en del så verkar det ju vara en typ av "avluftare" som konstant ska släppa ut luft för att syresätta vattnet så man får utfällning på järnet (?).
Känns som man läser motstidiga uppgifter om vartannat, att lite vatten ska vara så klurigt!
Vol
Har man för låg vattennivå i behållaren så kommer luft ur vita röret i toppen (i min iaf.)!
jag brukar lägga mitt lufttryck en bit under vad tryckvakten är satt på till pumpen i hålet när jag fyller på luft i min genom att fylla på luft tills det väser ur toppröret (jag har samtidigt några kranar öppna för att komma ner till denna nivån).
-Jag startar då vattenpumpen i hålet (efter att ha stängt vattenkranarna) som fyller upp behållaren samtidigt som jag fyller i mer luft och ca 15-30 sekunder senare så kommer trycket upp "i rätt värde" vattenpumpen slutar pumpa och allt fungerar som tänkt och ingen luft kommer ur toppröret
jag brukar lägga mitt lufttryck en bit under vad tryckvakten är satt på till pumpen i hålet när jag fyller på luft i min genom att fylla på luft tills det väser ur toppröret (jag har samtidigt några kranar öppna för att komma ner till denna nivån).
-Jag startar då vattenpumpen i hålet (efter att ha stängt vattenkranarna) som fyller upp behållaren samtidigt som jag fyller i mer luft och ca 15-30 sekunder senare så kommer trycket upp "i rätt värde" vattenpumpen slutar pumpa och allt fungerar som tänkt och ingen luft kommer ur toppröret
jo, men TS skrev väl att det läckte lite hela tiden från dennes!!?Stickan56 skrev:
När jag hade otät behållare som ofta, men nu med fungerade så minns jag ej när det var sist. Minst ett år.
TS problembeskrivning var ständiga till- och frånslag vilket tyder på för lite luft och för HÖG vattennivå i kärlet.Tokslut skrev:
Du skriver att du hade för låg vattennivå.
Stickan