Kopplingarna på bilden sitter på en bobcat och läcker olja.
Vet inte hur kopplingen funkar, packning/klämring/annat. Någon som kan tipsa hur man tätar lämpligast? Vill helst inte skriva isär innan jag vet vad för mtrl som behövs.
//Lars
Vet inte hur kopplingen funkar, packning/klämring/annat. Någon som kan tipsa hur man tätar lämpligast? Vill helst inte skriva isär innan jag vet vad för mtrl som behövs.
//Lars
Det där är en JIC koppling, finns att köpa på de flesta hydraulik verkstäder. För att göra ett nytt rör behövs dock en speciell maskin som kragar röret, vilket långt ifrån alla verkstäder/butiker som sysslar med hydraulik har. JIC är känt för att läcka då det egentligen inte finns nån tätning utan det är en kona på kopplingen som bara tätar mot kragen som är på röret. Ser röret och konan fint ut kanske det räcker med en rengöring och bara dra åt.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ser ut som det högra läcker över kopplingen dvs från röret. Så det kanske går att få dit en klämringskoppling
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Ser ut som på min traktor, dags att göra något mer radikalt än att "laga"
Kapa de vita rören och dra nytt därifrån med vanliga klämringar.
Protte
Kapa de vita rören och dra nytt därifrån med vanliga klämringar.
Protte
Det där "läckaget" ser ut att vara minimalt. Dra åt dem alternativt åk till Hydroscand och låt dem ordna nytt. En annan lösning som brukar vara rätt vanlig är att sätta fast en saneringsduk med buntband över läckaget 
Klämringarna ni snackar om håller de för trycket? Skärrringskopplingar kanske? Jag asosierar klämring med vatten osv, dvs lägre tryck. Men det är 8 år sedan jag jobbade dagligen med att böja hydraulikrör. risken är att det blir en lång adapter från JIC till vad man nu ska byta mot. Plus att man får ett system med blandade kopplingar och ev fler läckagepunkter vilket kan vara förvirrande i framtiden, en slang kanske bara? Går att få tag på "överallt" och kostar nån hundring.
En arbetsskada men jag kan inte förstå varför de vita rören ej går hela vägen ned till 90° skottgenomföringen. Normalt minimerar man antalet skarvar, (ekonomiskt och färre läckagepunkter) men det kanske har vart en tidigare skada där och man har bara bytt en bit.
En arbetsskada men jag kan inte förstå varför de vita rören ej går hela vägen ned till 90° skottgenomföringen. Normalt minimerar man antalet skarvar, (ekonomiskt och färre läckagepunkter) men det kanske har vart en tidigare skada där och man har bara bytt en bit.
Har för mig att 1 droppe per min blir ca 1-2,5dl per timme (självklart olika från fall till fall men ca) så ett 8 timmars skift är det 2 liter isåfall (räknat på 2,5dl/timma), låter inte så mycket men på ett mobilt system med liten tank blir det snabbt låg nivå och skitigt på både maskin och i natur/omgivning. Och läckagen/svettningarna är oftast fler än ett på ett gammalt system.F Fluxor skrev:
Självklart är ju en buntad droppduk bra provisoriskt men inte permanent.
8 droppar är är 1ml. Så 1 droppe per minut är 60 droppar per timme, eller 60/8 = 7,5 ml, eller 0,75 cl, eller 0,075 dl. Så drygt 1/30-del av 2,5 dl.M MarcusGust skrev:Har för mig att 1 droppe per min blir ca 1-2,5dl per timme (självklart olika från fall till fall men ca) så ett 8 timmars skift är det 2 liter isåfall (räknat på 2,5dl/timma), låter inte så mycket men på ett mobilt system med liten tank blir det snabbt låg nivå och skitigt på både maskin och i natur/omgivning. Och läckagen/svettningarna är oftast fler än ett på ett gammalt system.
Självklart är ju en buntad droppduk bra provisoriskt men inte permanent.
Oftast är det bara läckage när det blir tryck i röret. Om maskinen är avstängd eller man just inte använder den funktionen för tillfället så läcker det inte..
Tycker det ser ganska rent ut för att vara en arbetsmaskin.
Tycker det ser ganska rent ut för att vara en arbetsmaskin.
Nja, droppar i ganska snabb takt. 10 liter olja räckte två dagar. Men har en cylinder i stödbenet som läcker lite också.F Fluxor skrev:
Får försöka dra åt nu, är i obygden och har inte tid att åka och fixa grejor. En saneringsduk var smart, slipper man känna sig som en miljöbov
Det är rören till ett stödben. Droppar konstant då det är nedfällt.M Micro skrev:
Tror oljan spolat bort skiten