Hej.

Har en 11 kw elmotor med mjukstartare. Mjukstartaren är avsäkrad med en 25A säkring. Ibland "låser" sig motorn så att proppen av naturliga skäl går..

Men varför är det 35a proppen som går och inte 25 a brytaren
 
Finns säkert en del annat i huset som drar ström också. Då kan huvudsäkringarna lösa ut innan stora gruppsäkringar gör det. Hur är det med spänningsfall när motorn försöker starta?
 
Detr vid startögonblicket problemet uppstår.
Vi har även solceller så rent A borde vi ha så det räcker och blir över.
Den tuffar och går när den är igång så att säga

Just och så delar 2 11 kw motorer på mjukstartaren. Glömmer man dra strömmen för den ena så går också huvudsäkringen.
Det dom stör mig är huvudsäkringen går...
 
Redigerat:
Har du några bilder på motorernas märkskyltar?
 
Panor82
Som rikt märke brukar man säkra mjukstartare med 1-2ggr märkströmmen. Vi mjukstart så kan start strömmen vara ca 3-3,5 ggr motorns märkström. Som Josth svar tidigare vore det relevant att se märkplåtarna på motorerna. Det är också som Josth skriver högst troligt att huvudsäkringarna är belastade utöver motorn ibland kanske med så hög last innan att motorn får det att tippa över.
Mer information behövs.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bilden trillade bort
 
  • Elskåp med säkringar, etikett "Torkfläkt", ABB-märke, grått, installationsutrustning, strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det proppautomat som är på 35A? Hade iaf lindrat proppkostnaden
 
Har börjat följa förbrukningen

Se denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/stand-by-foerbrukning-hus.503525/

Har en standby förbrukning på 400-600w så den är rätt låg :)

Vi har en annan 11 kw motor som driver en hydrauloljepump även denna lyckades sabba huvudsäkringarna (för första gången någonsin!?). Kollade i huawei app och har man kört denna motor några minuter så att den hinner stabiliseras så landar den på 4 kw momenten förbrukning vid tomgång...
 
  • Gilla
S.Björkèn
  • Laddar…
Motorer i den storleken kan dra 1 - 2 ggr sin märkström i starten, blir något mindre med en mjukstart, men inte helt nedtagande av startströmmen. Det med att huvudsäkringen går, den för en smäll vid varje tung start om det är vanliga proppar och bränns lite, så till slut går dom. Sen har du automatsäkring och ett otyg med dom är att dom inte tål tunga starter, sen att huvudsäkringen 32 amp går, beror nog på att den kanske har en annan karaktär än den som är 25 amp. Vid tunga stater så ska en automatsäkring ha en D-karaktär och då blir det att öppna plånboken häftigt.
 
J jonaserik skrev:
Motorer i den storleken kan dra 1 - 2 ggr sin märkström i starten, blir något mindre med en mjukstart, men inte helt nedtagande av startströmmen. Det med att huvudsäkringen går, den för en smäll vid varje tung start om det är vanliga proppar och bränns lite, så till slut går dom. Sen har du automatsäkring och ett otyg med dom är att dom inte tål tunga starter, sen att huvudsäkringen 32 amp går, beror nog på att den kanske har en annan karaktär än den som är 25 amp. Vid tunga stater så ska en automatsäkring ha en D-karaktär och då blir det att öppna plånboken häftigt.
Startström vid direktstart är typiskt 6 ggr märkström.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Panor82
Startströmmen kan vara ända upp till 10ggr märkströmmen. När man dimensionerar säkringar till motorer vid direktstart använder man oftast 1,5-2ggr märkströmmen. Jag brukar alltid utgå ifrån 2ggr märkströmmen när jag väljer säkring till direkstartade motorer.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
Trådstartaren pratar om propp på 35A och säkring till motor på 25A och sedan en bild på en C32 dvärg. Vilket är det som gäller?

Om dvärgen på 32A är för motorn är det inte så stor marginal i selektivitet till 35A huvudsäkringarna.
 
Dvärgbrytare/proppautomat har en termisk del som löser när strömmen är en bit över säkringens strömstyrka och det finns diagram/tabeller för tillverkaren hur fort de löser ut beroende på hur mycket över märkströmmen det är.

Sedan finns det elektromagnetisk del som arbetar på strömmen och tar när strömmen är flera gånger märkströmmen och olika fort hur mycket överströmmen är - det är dessa som till stor del bestämmer om det är B, C eller D-karaktär.


Och som redan sagt, elmotorer som direktstartar kan dra 8-10 ggr märkströmmen under start - speciellt innan det hunnit börja snurra något alls. Sedan beror det också på rotorns utformning av kortslutningsstavarnas profil och dess skinneffekt i hur mycket startström dessa drar vid olika varvtal medans det varvar upp. Man kan alltså inte säga att en motor är lik den andra i avseende startström även om de har samma märkeffekt.

Är det större 3-fasmotorer så använde man förr YD-start och startade på Y-koppling först för lägre spänning över var härva i motorn och därmed lägre ström och när motorn börja närma sig full varv (vilket det inte alltid orkade nå ända upp) så slog man över till D-läge - man fick inte köra på 'Y' för länge då det kunde bränna rotorn på motorn fick man lära sig. På motorer med taxöron och tex. hammarkvarnar så hade de ofta ampere-mätare och en markering som nålen skulle under när det var dags att slå om.

De absolut snyggaste motorerna när det gäller start är dessa med släpringar i bakändan och pådragsmotstånd - ingen pip eller gnäll/visslande som det ofta är med moderna frekvensomformare utan bara startar lugnt och stilla men bestämt med en lätt litet transformatorbrum som enda biljud... dock måste man vara där och manövrera under starten och sedan kortsluta pådragsmotstånden när de varvat upp färdigt.

ingen för automatik om man inte pratade om de som fans under rulltrapporna på gröna linjen i stockhom - för där hade man också släpringade Asea-motorer med taxöron och med resistorpådrag och relästyrning på dessa länge ända till mitten av 2000-talet innan de försvann och ersattes av gnisslande jävlar (är känslig för högrekventa ljud...)

---

Oavsett vad jag tycker om frekvensomvandlare och deras missljud i from av gnisslande/pipande så kanske det är en lösning för att klara startströmmarna bättre då dessa kan styra statorströmmarna på helt annat sätt under uppstarten.
 
Bra spanat jag gick på gammal info trodde den låg på 25A men bevisligen 32. Då kan det och det känns rimligast att det är motorn som gör att det löser ut och inte andra förbrukningar.
A avh67f skrev:
Trådstartaren pratar om propp på 35A och säkring till motor på 25A och sedan en bild på en C32 dvärg. Vilket är det som gäller?

Om dvärgen på 32A är för motorn är det inte så stor marginal i selektivitet till 35A huvudsäkringarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.