Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag bor i Stockholm, har en bostad på 180 kvm, uppvärmning med elpanna. Ligger högt så d t är blåsigt och det är gamla fönster etc. Dessutom en hyfsat stor pool utomhus som ligger på 35 grader höst-vpr, ansluten till 3x16A. Mina huvudsäkringar ligger på 20A, så med dina förutsättningar borde 16A räcka kan jag tycka.
Tycker man det är för dyrt så finns ju alternativet att fixa sin elström själv och vara helt fristående från elleverantörerna. Ingen blir tvingad till att köpa sin el.
Det är bara att anpassa sitt liv och leverne.
Det är bara att anpassa sitt liv och leverne.
Säkrar man ner och sen behöver säkra upp igen, tex för att kunna ladda sin elbil, är det inte säkert att det går. Det kan finnas kapacitetsbrist, så om besparingen är mindre är det nog klokt att tänka i längre perspektiv.
mexitegel skrev:
Skulle säga att så länge man håller sig till 25 A eller lägre så kommer det inte orsaka någon kapacitetsbrist.
Jag tolkar det som Vattenfall skriver som att man bara får byta en gång per år, men visst är det rimligare om det bara är en ändring av säkringstariffen som avses.D Daniel 109 skrev:
Från Vattenfalls sida:
Tänk på att vi registrerar ändringen från samma datum som beställningen kommer in till oss, inte datumet som ändringen utförs hos dig. Därefter ser du förändringen på din faktura. Du kan ändra säkringsstorlek max en gång per år. Välj rätt huvudsäkring.
Vi har tre intervall för huvudsäkring upp till 63 ampere.
- 16-25 A
- 35 A
- 50-63 A
Nu vill jag naturligtvis inte uppmuntra till fusk men hur skulle ett elbolag reagera, rent hypotetiskt alltså, om man ringer dom och säger att de felaktigt debiterar för 25 A när det i mätarskåpet sitter 16 A säkringar i 16 A passdelar och har gjort det "så länge jag minns". Rent hypotetiskt alltså. 
Kon
Toppeffekterna bestämmer vad för storlek du behöver för huvudsäkring!
På julafton när alla effekter i ditt hem är påslagna och proppen går så hjälper inga böner...
Så ligger du i mätdata på under 20 vid alla knepiga topplastfall så kan du testa med lägre propp och gå ner i säkring.... besparingen är inte så stor att du vill missa julafton o varm mat !
Kontakta din leverantör och be att få mätdata på din elförbrukning....P Pettttter skrev:Tack för svaren och bra förslag att testa!
16A måste väl vara peak ström men när man fyller i Eons kalkylator så anger man årsförbrukning, det är ju inte alls korrelerat? Man kan köra någon maskin en gång per år som överbelastar säkringarna just den dagen så behövs högre säkring. Vad är det jag missar?
Läser på Eons hemsida att man själv sköter bytet genom att anlita elektriker som sedan anmäler till Eon. Man måste alltså betala ett par tusingar innan man börjar spara? Det var fan snålt. Men blir kanske ett jävla bytande hos folk om det hade varit "gratis".
Toppeffekterna bestämmer vad för storlek du behöver för huvudsäkring!
På julafton när alla effekter i ditt hem är påslagna och proppen går så hjälper inga böner...
Så ligger du i mätdata på under 20 vid alla knepiga topplastfall så kan du testa med lägre propp och gå ner i säkring.... besparingen är inte så stor att du vill missa julafton o varm mat !
Ja då har du betalat för mycket och med lite tur får du tillbaka en slant.Alfredo skrev:
Nu vill jag naturligtvis inte uppmuntra till fusk men hur skulle ett elbolag reagera, rent hypotetiskt alltså, om man ringer dom och säger att de felaktigt debiterar för 25 A när det i mätarskåpet sitter 16 A säkringar i 16 A passdelar och har gjort det "så länge jag minns". Rent hypotetiskt alltså.![]()
Då är det inte debiterat för mycket för det saknas en anmälan kring att det har säkrats ner till 16 A. Du kommer få svaret att du måste anlita en elinstallatör som byter ut passdelarna och anmäler detta till nätbolaget. Inte förrän denna anmälan kommer in kommer något att justeras.Alfredo skrev:
Nu vill jag naturligtvis inte uppmuntra till fusk men hur skulle ett elbolag reagera, rent hypotetiskt alltså, om man ringer dom och säger att de felaktigt debiterar för 25 A när det i mätarskåpet sitter 16 A säkringar i 16 A passdelar och har gjort det "så länge jag minns". Rent hypotetiskt alltså.![]()