8 517 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Huvudsäkring till lägenhet
Mjaaa.... 3 fas mätare är ingen garanti för att det verkligen är 3 faser dragna till lägenheten tyvärr. Fullt möjligt att det är trefas till mätaren men ingen 100% garanti för att du har det hela vägen fram till ditt säkringsskåp. Stor sannolikhet men inte garanterat.G goosen skrev:
Du måste tyvärr rota lite till för att vara helt bombsäker....
slacker skrev:
Mjaaa.... 3 fas mätare är ingen garanti för att det verkligen är 3 faser dragna till lägenheten tyvärr. Fullt möjligt att det är trefas till mätaren men ingen 100% garanti för att du har det hela vägen fram till ditt säkringsskåp. Stor sannolikhet men inte garanterat.
Du måste tyvärr rota lite till för att vara helt bombsäker....
slacker skrev:
Mjaaa.... 3 fas mätare är ingen garanti för att det verkligen är 3 faser dragna till lägenheten tyvärr. Fullt möjligt att det är trefas till mätaren men ingen 100% garanti för att du har det hela vägen fram till ditt säkringsskåp. Stor sannolikhet men inte garanterat.
Du måste tyvärr rota lite till för att vara helt bombsäker....
Jaha den lyckan blev kortvarig...
Är det stambytt 1986 så tror jag att det är 3-fas hela vägen - Men som sagt... Undrar om elbolaget kan säga om det finns förbrukning på samtliga tre faser på mätaren?! Kanske läge att ringa dem igen!
hmm. Kanske ska göra det. Får tillträde om en månad så abonnemanget är på nuvarande ägare. Måste jag veta hans bolag för att se förbrukning tro. Testar ringa igenslacker skrev:
Det är å andra sidan inget fel med det. Det finns i princip inget negativt med att ha en lite större huvudsäkring. Särskilt inte om den inte är tillgänglig för den boende.
Men misströsta inte @goosen Säger elbolaget att det finns en 3 fas mätare så är det där du måste börja din resa. Om det inte är klart och förberett - Helt sonika ta in offerter på att dra ny stigar till din lägenhet, byta huvudbrytare, byta JFB, Ny matning till häll/kök samt tråda om en del i centralen. Ingen billig resa så det skadar inte att ta reda på så mycket du kan i förväg samt om det verkligen behövs eller inte.
Har du skrivit avtalet redan så skulle du kunna kontakta mäklaren för frågor och även i värsta hand säljaren - Frågor skall gå genom mäklaren men ibland får man ta direkt kontakt för att få rätt svar snabbt.
Har du skrivit avtalet redan så skulle du kunna kontakta mäklaren för frågor och även i värsta hand säljaren - Frågor skall gå genom mäklaren men ibland får man ta direkt kontakt för att få rätt svar snabbt.
slacker skrev:
Men misströsta inte @goosen Säger elbolaget att det finns en 3 fas mätare så är det där du måste börja din resa. Om det inte är klart och förberett - Helt sonika ta in offerter på att dra ny stigar till din lägenhet, byta huvudbrytare, byta JFB, Ny matning till häll/kök samt tråda om en del i centralen. Ingen billig resa så det skadar inte att ta reda på så mycket du kan i förväg samt om det verkligen behövs eller inte.
Har du skrivit avtalet redan så skulle du kunna kontakta mäklaren för frågor och även i värsta hand säljaren - Frågor skall gå genom mäklaren men ibland får man ta direkt kontakt för att få rätt svar snabbt.
Snackade med elbolaget igen och de kunde inte se exakt om de fanns något uttag på 3fas el men enligt deras info skulle det finnas 3fas fram till lägenheten. Styrelsen och mäklaren vet nog inte ens vad 3fas är om jag ska vara ärlig(liten förening). Har en polare som är elektriker och kommer göra allt jobb. Han vill ha så mkt info som möjligt innan vi drar igång.
Bara för att klargöra, att sätta in en 7000w häll på en 20A är alltså inte möjligt utan 3fas?
Stort tack för all hjälp!
Har polaren egen elfirma? Eller ska elfirman han jobbar åt göra jobbet?G goosen skrev:Snackade med elbolaget igen och de kunde inte se exakt om de fanns något uttag på 3fas el men enligt deras info skulle det finnas 3fas fram till lägenheten. Styrelsen och mäklaren vet nog inte ens vad 3fas är om jag ska vara ärlig(liten förening). Har en polare som är elektriker och kommer göra allt jobb. Han vill ha så mkt info som möjligt innan vi drar igång.
Bara för att klargöra, att sätta in en 7000w häll på en 20A är alltså inte möjligt utan 3fas?
Stort tack för all hjälp!
Det är väl bara för "polarn" att åka dit och kika, det tar max 5 min att kontrollera om det är en eller trefas i huset. Och du kan ha en 7000W häll och 20 A enfas men då kan du inte till fullo utnyttja hällen. MEN normalt utnyttjar man inte full kapacitet på en häll.
Ja det kommer vi ju göra. Startade denna tråden för att få lite mer info kring hur det fungerar mm. Tack för svarE elmont skrev:
Dom säljare jag köpte av har inte varit helt främmande för att få komma och ta lite mått och kika en gång efter avtalet är skrivet. Gjort så i de flesta lägenheter för att måtta tex soffa och planera lite fix. Man ser det hela med helt nya ögon när man är där igen.
Herregud här i huset fick jag till och med komma och såga upp en reglad vägg i källaren då AntiCimex hade noterat fukt - Visade sig vara lite falskt alarm, betongrör regnvatten som bara gick ned 1m i mark fulla med grus. Så inte direkt källarens fel och inget puts-släpp noterat. Lite OT men för att visa att det finns fortfarande personer där ute som kan vara lite flexibla och snälla. Säg att du gärna tar lite mått för tapeter och eventuellt nytt golv.
Ännu mer OT - Man kanske skall bita sig i läppen ibland - En lägenhet där innehavaren hade platsbyggd sitt eget kök och var väldans stolt frågade vad jag hade för planer med just köket - Mitt svar var "Handgranat"... lite väl osmidigt från min sida.
Herregud här i huset fick jag till och med komma och såga upp en reglad vägg i källaren då AntiCimex hade noterat fukt - Visade sig vara lite falskt alarm, betongrör regnvatten som bara gick ned 1m i mark fulla med grus. Så inte direkt källarens fel och inget puts-släpp noterat. Lite OT men för att visa att det finns fortfarande personer där ute som kan vara lite flexibla och snälla. Säg att du gärna tar lite mått för tapeter och eventuellt nytt golv.
Ännu mer OT - Man kanske skall bita sig i läppen ibland - En lägenhet där innehavaren hade platsbyggd sitt eget kök och var väldans stolt frågade vad jag hade för planer med just köket - Mitt svar var "Handgranat"... lite väl osmidigt från min sida.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg