71 955 läst ·
277 svar
72k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Haha ja det är det här många tror.Nötegårdsgubben skrev:
Tom frun min började dra upp negativa saker med elbil "men vad gör vi när det blir strömavbrott" mitt svar var att vi är ju mer säkra. T ex Kia har ju v2 du får ut 230v 16A ur bilen.
Lösningen är ju att hålla batteriet på 80% och bensin/dieselbilen fulltankad.
Lyckatill att tanka bensin/diesel vid strömavbrott 🤔
Det enda jag kan köpa är att man kanske har en fossilbil från -80 talet (alltså minus)...som inte har nån databox som klarar en elektromagnetisk impuls.
Det gör inte den 20år gamla Volvon....
Jag hade samma problem för ett tag sedan. Då gick säkringen när jag laddade bilen, och lagade mat och pannan startade. Allt på en gång……Byggis1976 skrev:
Det var laddaren som ställt om sej efter uppdatering till 25A
Ställ laddaren på 16A så laddar du med 11kwh vilket ändå är Max laddning.
Sedan borde du kunna ställa in i appen att laddningen startar när sladden sätts i, och behöver du inte bekymra dej om appen mer.
Själv har jag inställt att bilen laddas på natten mellan 24-06.
Så för att sammanfatta:
För att få balansering, dvs för att inte blåsa huvudsäkringarna om man laddar bilen när man slår på ugnen, så måste laddboxen kunna prata med din elmätare på något vis (Wifi, radiolänk, nedgrävd kabel). Om man har en modern elmätare med RJ12-uttag kan man t.ex sätta en Elmätare för P1/HAN-port med WiFi, men det förutsätter ju att wifi finns tillgängligt både vid laddboxen och elmätaren.
För att dessutom tajma laddningen när det är lägst pris på dygnet behövs naturligtvis en intenetanslutning och en smart laddbox, alternativt en app som hanterar laddningen.
För att få balansering, dvs för att inte blåsa huvudsäkringarna om man laddar bilen när man slår på ugnen, så måste laddboxen kunna prata med din elmätare på något vis (Wifi, radiolänk, nedgrävd kabel). Om man har en modern elmätare med RJ12-uttag kan man t.ex sätta en Elmätare för P1/HAN-port med WiFi, men det förutsätter ju att wifi finns tillgängligt både vid laddboxen och elmätaren.
För att dessutom tajma laddningen när det är lägst pris på dygnet behövs naturligtvis en intenetanslutning och en smart laddbox, alternativt en app som hanterar laddningen.
Den här tråden fick mig att kolla upp hur min Easee box och effektvakt (Easee Equalizer) pratar med varandra, och som någon redan skrivit så används ett eget radioprotokoll, iaf om wifi inte finns tillgängligt. Dessutom kan man sedan en liten tid tillbaka direktstyra boxen med bluetooth via appen. Detta antagligen som en konsekvens av debaclet som varit kring dessa boxar, och en eventuell oro kring att molntjänsterna ska försvinna.
Och som en bonus så upptäckte jag att effektvakten dessutom kan styras så den helt eller delvis (beroende på inställning) gör så laddboxen laddar med egenproducerad el. Perfekt inför sommaren. Så ytterligare ett förslag till namnförvirringen: effektstyrning. I detta fall handlar det inte bara om att skydda mot för stort effektuttag, utan även om att styra "vilken" effekt som används. Jag håller med om att "lastbalansering" är ett vilseledande ord i det här sammanhanget. Jag föredrar nog "effektvakt" eller "effektstyrning".
Och som en bonus så upptäckte jag att effektvakten dessutom kan styras så den helt eller delvis (beroende på inställning) gör så laddboxen laddar med egenproducerad el. Perfekt inför sommaren. Så ytterligare ett förslag till namnförvirringen: effektstyrning. I detta fall handlar det inte bara om att skydda mot för stort effektuttag, utan även om att styra "vilken" effekt som används. Jag håller med om att "lastbalansering" är ett vilseledande ord i det här sammanhanget. Jag föredrar nog "effektvakt" eller "effektstyrning".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
@Byggis1976
Hur har det gått, kontaktat firman?
Hur har det gått, kontaktat firman?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Hade varit intressant att veta hur på snöret säkringarna är innan Bilen kopplas på. TS skriver att det är eluppvärmt (Hög belastning) , och de hade problem för ett antal år sen och då fick lastbalansera för att inte säkringar skulle gå. Känns som att någon fas kanske redan är på snöret innan bilen kommer in.
De flesta elmätare kan man ju stega fram momentan förbrukning fas för fas. Hade avrit intressant att se om någon fast redan är nära sin maxbelastning. TS bör också kontrollera att det verkligen är 25A huvudsäkringar. I vårt gamla hus så sitter det 25A på Inkommande vind innan mätarskåpet, men 20A i skåpet. Vanligt med detta upplägg på äldre hus där elen kom in luftvägen på vind.
Jag har 0 kunskap hur lastbalanseringar i dessa system funkar.
Men TS skriver att de gjorde om elen för 10 år sen och då gjorde lastbalansering, då det ofta gick säkringar. Tänker här, gjorde de verkligen en lastbalansering (lastvakt i min värld) , eller var det en omläggning av grupper för att jämna ut lasterna, men utan någon aktiv vakt.
Oavsett tyder det på att TS har en förbrukning väldigt nära huvudsäkringarnas max kapacitet. Om det skulle visa sig sitta 20A men 25A inkommande, så kanske det går att uppgradera abonemanget och byta huvudsäkringar till 25A??
De flesta elmätare kan man ju stega fram momentan förbrukning fas för fas. Hade avrit intressant att se om någon fast redan är nära sin maxbelastning. TS bör också kontrollera att det verkligen är 25A huvudsäkringar. I vårt gamla hus så sitter det 25A på Inkommande vind innan mätarskåpet, men 20A i skåpet. Vanligt med detta upplägg på äldre hus där elen kom in luftvägen på vind.
Jag har 0 kunskap hur lastbalanseringar i dessa system funkar.
Men TS skriver att de gjorde om elen för 10 år sen och då gjorde lastbalansering, då det ofta gick säkringar. Tänker här, gjorde de verkligen en lastbalansering (lastvakt i min värld) , eller var det en omläggning av grupper för att jämna ut lasterna, men utan någon aktiv vakt.
Oavsett tyder det på att TS har en förbrukning väldigt nära huvudsäkringarnas max kapacitet. Om det skulle visa sig sitta 20A men 25A inkommande, så kanske det går att uppgradera abonemanget och byta huvudsäkringar till 25A??
Mycket möjligt.E elmont skrev:
Men pumpen jag en gång tänkte tanka diesel hann jag nästan sätta i mitt kreditkort när strömmen gick. Ja den blev helt död hela deras "dator". Undra vad som hade hänt om jag varit nån sekund snabbare fått i kortet och slagit pinkoden hade dom då reserverat beloppet eller kansle nåt ännu värre att när strömmen kom tillbaka fick nån tanka med mitt kort.
Åkte till en bemannad Okq8 mack och där var bara beskedet "tyvärr vi har strömavbrott våran kassa och pumparna fungerar inte".
Nu löste det sig dock för min del, bor nära finska gränsen och Finland hade EL.
Samma scenario tänker jag lite som backup gällande el-bil. Då vill man även ha en elbil som har ett uttag 😉
Redigerat:
Det är ingen dum fråga. Jag skyr verkligen onödiga uppkopplade inbyggda lösningar av just den anledningen. Trots detta köpte jag en molnstyrd termostatreglerad fläkt till min Kamadogrill. I praktiken fanns två märken att välja på och ikamand hade trots sitt ganska rejäla pris ändå halverats mot konkurrenten. Förra sommaren avbröts samarbetet med monleverantören. Det blev inte som man kan tro att bara fjärrstyrning försvann utan hela prylen blev värdelös .. Nu har jag köpt konkurrenten och driver reklamation mot återförsäljaren.M -MH- skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Sen finns ytterligare en scenario med serverbaserade tjänster.elpaco skrev:
Det är ingen dum fråga. Jag skyr verkligen onödiga uppkopplade inbyggda lösningar av just den anledningen. Trots detta köpte jag en molnstyrd termostatreglerad fläkt till min Kamadogrill. I praktiken fanns två märken att välja på och ikamand hade trots sitt ganska rejäla pris ändå halverats mot konkurrenten. Förra sommaren avbröts samarbetet med monleverantören. Det blev inte som man kan tro att bara fjärrstyrning försvann utan hela prylen blev värdelös .. Nu har jag köpt konkurrenten och driver reklamation mot återförsäljaren.
Man "brickar" enheten från tillverkarens håll. Släpper ut en signal som dödar enheten. Nu är det inte så vanligt kanske och det som är mer vanligt att man helt enkelt slutar släppa uppdateringar och den 4-5 år gamla enheten slutar t ex fungera i nyare mobiler.
Sedan vet inte ens tillverkaren ibland vad som kommer hända. T ex min bil Kia står det inne i bilens dator hur länge tjänsten gäller, men inget vet vad som händer efter det datumet när jag frågade servicen. Kommer den dö, kosta multum i abbonemang eller blir det nåt sådant att man förlänger tiden om man fortsätter originalserva bilen?