917 läst ·
3 svar
917 läst
3 svar
Huvudsäkring går för jämnan
Jag har ett litet, enkelt soldattorp utan rinnande vatten men med el indraget. Inga tunga elapparater förutom en frystoalett och ett halvt kylskåp med frysfack. Säkringen till det uttag där kylskåpet sitter går hela tiden, en 16A huvudsäkring i proppskåpet som sitter en bit bort från huset. Jag tror knappast att det handlar om överbelastning. Vill någon hjälpa mig förstå vad det kan bero på?
Produkter som diskuteras: "frystoalett"
Frystoalett Icelett 20 liter vit Biolan
Luktfri och enkel
16 999 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om säkringen är varm/het direkt efter att den löst ut så har du något som belastar den i alla fall. Det är inte sannolikt med ett fel i anläggningen, men inte omöjligt. Ingen avfuktare i krypgrunden?
Om säkringen är kall när den löser så har en en intermittent kortslutning. Den kan finnas i anläggningen eller i kylen. Detta fel bör lokaliseras. Först o främst få bort kylen ut ekvationen. Därefter granska alla ledningar och kopplingar i elcentralen och kopplingsdosor.
Jag antar att det är en mätarsäkring som löser ute på stolpen, inte en gruppsäkring i elcentralen inomhus?
Om säkringen är kall när den löser så har en en intermittent kortslutning. Den kan finnas i anläggningen eller i kylen. Detta fel bör lokaliseras. Först o främst få bort kylen ut ekvationen. Därefter granska alla ledningar och kopplingar i elcentralen och kopplingsdosor.
Jag antar att det är en mätarsäkring som löser ute på stolpen, inte en gruppsäkring i elcentralen inomhus?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
