4 401 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Huvudlös "elektriker" med strömtång
Sida 1 av 2
Ja, vad säger man. När vi återigen grävde fram vad som föreföll vara en servisledning som varken fanns på kartan eller blivit utmärkt, var det bara att ringa gbg energi, igen. Väl där plockar pojkspolingen fram en tångamperemeter och konstaterar ingen ström i kabeln. Jag försöker lite försiktigt förklara varför han inte kan mäta en hel servisledning så. Då ska han överbevisa mig genom att mäta på vår egen servisledning som var framgrävd jämte, där vi visste att det gick ström. Han hade inget mer att tillägga sen.
Vad är det för "elektriker" gbg energi håller sig med egentligen? Rätt som det är en dag stryker ju grabben med om han tror han kan konstatera spänningsfrihet på det viset.
Vad är det för "elektriker" gbg energi håller sig med egentligen? Rätt som det är en dag stryker ju grabben med om han tror han kan konstatera spänningsfrihet på det viset.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Oj. :x
//Patrik
//Patrik
Att man inte kan mäta med tångamperemeter på det viset vet även jag som är en enkel hempulare 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
T.o.m jag har koll på det.
//Patrik
//Patrik
haha, det är ju ändå semester och sommarjobbstider!
Hur skulle man gjort då?
Nyfiken för att jag själv skall ner i jorden och behöver ha hit folk som kan märka ut ledningar från 60-talet.
Nyfiken för att jag själv skall ner i jorden och behöver ha hit folk som kan märka ut ledningar från 60-talet.
Det hade ju inte funkat speciellt bra på en enkelledare heller..thomasx skrev:
Man mäter E eller B-fälten som kabeln sänder ut med lämplig apparat. Alla elbolag har ådana som fungerar på rätt bra djup. Som en bättre variant på den mottagare för 50Hz som finns i de flesta regelsökare.
Det är ju lite värre om man klipper matningen till någon liten industri än en 10A gruppledning hemma hos någon.
Om man inte är alldeles säker på att det är strömlöst finns det visst fjärrutlösta gillioutiner man tar till på behörigt avstånd. Det var någon tråd här för ett tag sedan om hur elbolagskillarna gjorde när det inte kunde vara helt säkra.
Det är ju lite värre om man klipper matningen till någon liten industri än en 10A gruppledning hemma hos någon.
Om man inte är alldeles säker på att det är strömlöst finns det visst fjärrutlösta gillioutiner man tar till på behörigt avstånd. Det var någon tråd här för ett tag sedan om hur elbolagskillarna gjorde när det inte kunde vara helt säkra.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
402 kr inkl moms
Läs mer
Illa ändå att han skickas på egna uppdrag redan med så lite kunskaper..
Är det en oskärmad kabel typ N1XV kan man detektera spänning genom att dra runt en vanlig Phasen men detta är som vanligt en osäker metod. Som PeterSV skriver kan man i vissa fall mäta fram fält men detta ger lite utslag på exempelvis en gammal blykabel typ FCJJ, speciellt om det bara är lite last på, dessutom blir urskiljningen svår då det finns flera kablar i gropen. Men kabelsökaren ger ju oftast utslag annars finns mer avancerade instrument men dessa kräver att man gör kabeln spänningslös.
Är det en oskärmad kabel typ N1XV kan man detektera spänning genom att dra runt en vanlig Phasen men detta är som vanligt en osäker metod. Som PeterSV skriver kan man i vissa fall mäta fram fält men detta ger lite utslag på exempelvis en gammal blykabel typ FCJJ, speciellt om det bara är lite last på, dessutom blir urskiljningen svår då det finns flera kablar i gropen. Men kabelsökaren ger ju oftast utslag annars finns mer avancerade instrument men dessa kräver att man gör kabeln spänningslös.
Ja, oavsett om det var en sommarjobbare så är det ju helt galet, det är grundläggande kunskaper och av stor vikt för säkerheten, ingen i ett sådant yrke ska förses med ett instrument man inte förstår eller behärskar. Han kom ifrån en annan "utryckning" där det var något galet så att hästar hade skadat sig, så där lär det ju ha varit live el nånstans, jag blir mörkrädd bara jag tänker på det.
Ja, tanken slog mig faktiskt idag under dagen. Frågan är bara vem jag ska be att få tala med. Ett samtal till kundtjänsten med den informationen gör antagligen samma nytta som att berätta det för vovven som värmer mina fötter.BiFuel skrev:
Finns ju en möjlighet att hunden ger ett bättre svar också...
Haha, ja fördelen med hunden är att han i alla fall både lyssnar och försöker förståFotografen skrev:
Nej då, dom har faktiskt varit bra att ha att göra med i övrigt, Gbg energi (so far, peppa peppa ta i trä som dom säger