Jacken är sekreteskopplade , lyft en lur och andra jack slutar att fungera. Knacka med ett mejselskaft på väggarna i hallen ca 20 cm upp, har dom tapeserat över hörs det. Som tidigare sägs, så är det nog i hatten som första jacket är.

• Gilla
mati2020
  • Laddar…
Har du multimeter så går det att summra/resistansmäta sig fram till vilket uttag som kommer efter vilket.
Har man tur så kan man mäta fram lite spänning i matande kabel fastän det inte är något aktivt abonnemang på linjen.

• Gilla
mati2020
  • Laddar…
A alfista skrev:
Precis som man kan förvänta sig på ett förstajack, men det säger alltså inte att det verkligen är det.
Tack. Jag tror att jag ska våga mig på att lossa de två översta i jacket i köket (det med blå kakelvägg) och sedan lossa det i vardagsrummet helt. Det borde gå bra. Hoppas jag 😅

Demmpa Demmpa skrev:
Har du multimeter så går det att summra/resistansmäta sig fram till vilket uttag som kommer efter vilket.
Har man tur så kan man mäta fram lite spänning i matande kabel fastän det inte är något aktivt abonnemang på linjen.
Vill minnas att jag gjorde nåt sånt för länge sedan när jag hade adsl och att jag då kom fram till att jacket i köket var huvudjacket, men nu när jag skruvat ur det blir jag ju osäker på om det har funnits ett till nånstans. Men de har ju funkat som de är nu.

J jonaserik skrev:
Jacken är sekreteskopplade , lyft en lur och andra jack slutar att fungera. Knacka med ett mejselskaft på väggarna i hallen ca 20 cm upp, har dom tapeserat över hörs det. Som tidigare sägs, så är det nog i hatten som första jacket är.
Ska testa det. Men i så fall, torde jag ändå kunna lossa de översta sladdarna i köket (men behålla i övrigt) och sedan helt plocka bort det i vardagsrummet?

J
Det går ju naturligtvis, men ingen kommer någonsin få användning för det jacket. Ta bort rubbet och sätt ett doslock istället. Tejpa trådarna så sover du gott med sen. Alla mina uttag har jag gjort likadant med. Är dessutom i branschen om det låter tryggt 😎
Om du går in på Framtidens nät på webben så ser du om och när telestationen stängts eller stängs.

• Gilla
mati2020
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det går ju naturligtvis, men ingen kommer någonsin få användning för det jacket. Ta bort rubbet och sätt ett doslock istället. Tejpa trådarna så sover du gott med sen. Alla mina uttag har jag gjort likadant med. Är dessutom i branschen om det låter tryggt 😎
Om du går in på Framtidens nät på webben så ser du om och när telestationen stängts eller stängs.
Ok, har ju inget abonnemang men kanske hinner någon annan flytta in efter och skaffa ett (vet ju inte om jag säljer och vem det i så fall blir). Tänker att den då kanske får för sig att skaffa nåt, eller har ett gammalt med sig, ett tag innan det stänger ner. Eller kommer det stängas ner de närmsta 2-3 åren?

M mati2020 skrev:
Eller kommer det stängas ner de närmsta 2-3 åren?
Du får kolla när det stängs på just din ort, men kopparnätet kommer inte finnas efter 2026 så om det stod 3½ år skulle vi definitivt kunnat svara att det är stängt

• Älska
mati2020
  • Laddar…
M mati2020 skrev:
Ok, har ju inget abonnemang men kanske hinner någon annan flytta in efter och skaffa ett (vet ju inte om jag säljer och vem det i så fall blir). Tänker att den då kanske får för sig att skaffa nåt, eller har ett gammalt med sig, ett tag innan det stänger ner. Eller kommer det stängas ner de närmsta 2-3 åren?
Ja senast 2026 ska allt vara släckt.

• Älska
mati2020
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Varför vill du ha kvar dom? Telia avvecklar ändå kopparnätet så om några år kan du ändå inte använda dom?
Jag använder mina till IP-telefoni som ingår i mitt bredband. Telia och deras kopparnät är inte inblandade.

• Gilla
mati2020 och 1 till
  • Laddar…
Nedre är inkommande och övre är utgående.

Finns det ton idag?
Isåfall är det bara lägga bort det övre paret och de uttag som inte funkar efter detta ligger efter. Lägger man ut alla övre så kommer bara ett jack funka och det är första

Alfredo Alfredo skrev:
Jag använder mina till IP-telefoni som ingår i mitt bredband. Telia och deras kopparnät är inte inblandade.
Intressant, jag visste inte man kunde använda dom lokalt så att säga. 👍

Man brukar ju anse att vi i norr är lite efter i samhällets utveckling. Men när det gäller avveckling är vi definitivt före, det är länge sedan fast telefon försvann från byn. Dock fick vi ingen ersättning i form av förbättrad mobil täckning. Fiber kom för ca 3år sedan.

Bara en reflektion från mej.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men det har ju jag också! Använder inte men har så jag kan ha ip-telefoni i bredbandet. Sparar nog det i köket ändå då. Det sitter ju infällt och är i stort helt platt mot väggen så tar inte upp nån plats om ej använts. Kan ju vara en kuriös inredningsdetalj i framtiden, om inte annat. 😁

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.