Min huvudcentralen ska bytas från Diazed TN-C till en Normcentral TN-S. Huvudcentralen matar 3 undercentraler, Värmepump och 3 vanliga enfasgrupper. 2 av undercentralerna matas med 5-ledare och en med 4-ledare.
Jag vill ha jordfelsbrytare till värmepumpen och de tre enfasgrupperna men har jordfelsbrytare i respektive undercentral (även separat till kyl och frys)

Problemet är att 4 ledaren är 20 meter lång och jag vill helst slippa byta den.

Ska jag dela upp Huvudcentralen så att värmepumpen och 1-fasgrupperna blir en egen fjärde undercentral och låta Huvudcentralen bli TN-C som bara matar fyra undercentraler?

Mitt råd är att du kopplar 4-ledaren före JFB. Inga konstigheter med det.

Sedan tycker jag det är väl harigt att sätta JFB på matningen till undercentralen. Det räcker med JFB i undercentralerna.

Protte

Du har alltså 4-ledare (TN-C) till huvudcentralen? Då går det bra att fortsätta med TN-C till en av undercentralerna, även om kabeln till undercentralen är avsäkrad i huvudcentralen (pga mindre area). Koppla helt enkelt PEN till PEN.
Det måste du i praktiken göra med dom andra undercentralerna också eftersom dom inte går via JFBn i huvudcentralen, men för ordningens skull antar jag att man monterar en nollplint i alla fall som förbinds med jordplinten.

Alltså, inkommande PEN till jordplint i HC. Montera en sep nollplint som förbinds med jordplinten i HC.
Alla utgående huvudledningar till UC: Jord/PEN från jordplint i HC och noll från nollplinten ovan.
Obs att JFBn i HC skall ha sin egen nollplint på utsidan som matar värmen och enfasgrupperna som inte är förbunden med jord.

Jag var kanske inte så tydlig, JFB endast i undercentraler och till Värmepump och enfasgrupper i huvudcentralen. Måste jag lägga över dem i en separat undercentral eller kan jag separera den i huvudcentralen med egen JFB och separata Jord och nollskenor?
Jag kan ju ha den övre skenan för TN-C till undercentralerna och en ytterligare skena TN-S via JFB. som matar resten.

Det vore väl inte fel att "göra" en undercentral i huvudcentralen, du hehöver inte göra det fysiskt men en egen huvudbrytare för det grupper som avsäkras där så kan man bryta utan att hela huset slocknar.

Protte

Tack för era synpunkter!
Jag har en Hager 2x18:
Övre din-skenan HB1, 3 st 3 3-fasgrupper TN-C med egen sammanbunden jord och nollskena.

Nedre din-skenan HB2 som matas från utgången på HB1 sedan JFB och därefter VP och enfasgrupper. allt TN-S, underst i centralen sitter en separata Noll- och Jordskenor.

TN-C din-skenan och TN-S din-skenan ska bli tydligt märkta.

Den undre jordskenan ska vara mycket gediget förbunden till den övre, i princip behövs inte den undre men kan behövas om det blir platsbrist (och även för viss överskådlighet).

Protte

Precis så! d^_^b

Om du byglar några nollplintar så dra en RK6 mellan plintarna. Jag har varit med om att den medföljande bygeln glappar.

Jag gör en egen bygling eftersom centralen är en Hager Gamma med QuickConnect som inte har någon fast bygling.

Det har den visst, sitter en liten riddare mellan blå och gröngul plint som man kan ta bort. Om den inte är borttagen nu på sistone vill säga...

Den fasta "ryttaren" fanns inte i min färdigbyggda TN-S central som jag utgår ifrån!

Hade den färdigbyggda JFB?

Protte

Jag uttryckte mig slarvigt, jag menade förmonterad. Jag behöver komplettera med extra Noll - och jordskena, extra hb samt ett antal dvärgbrytare. jag upptäckte när jag fått hem den att den ena fördelningsskenan var för kort.

Ja, den är komplett med JFB

GD213SF_210x270.png

Men det är självklart att den centralen saknar den lilla bygeln mellan skenorna, annars skulle inte JFB fungera utan bara slå av stup i ett.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.