68 154 läst ·
405 svar
68k läst
405 svar
Hutlösa priser i VVS-branchen!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Varför fortsätter det att funka med vansinnespriser inom bygg i allmänhet och VVS i synnerhet? Jämförelsen med fordonsbranchen är egentligen helt rätt (sänka kostnaderna ca 10% per år). Vi tvingas betala byggjobben både direkt, med alla skumma prissättningar vi talat om, och indirekt via skattsedeln. Bort med alla bidrag till korrupta byggföretag (via ROT) och låt byggbranchen äntligen komma in i marknadsekonomin där allt annat vi köper utsätts för konkurrens. Jag ser fram emot när något företag sätter igång och importerar rördelar tillverkade enl EU-standard från asiatiska länderna. Ska vi köra en ny blockad då, som mot Laval? Kör öppen prissättning med redovisning av timmar, timtaxa, kör- och materialpriserna separerade. Låt kunde bestämma om han vill köpa material själv, för du vill väl själv välja när du handlar? Sedan påpekas det ofta att kvalitén är låg på billiga delar. Låt kunden ta ansvar för det också! Låt kunden skriva på att han godkänt provtryckningen och delarna, så går VVS-aren fri vid eventuell tvist.
Jag måste säga att min VVS-are som jag anlitar är toppen, ställer upp snabbt när jag har akuta problem. Trots överenskommet "fastpris" har han fakturerat mindre då han hade "flyt" och jobbet gick snabbare än beräknat.
Det är en hantverkare som jag litar till 100% på.
För övrigt var han med denna vecka i "halvåtta hos mig"
Det är en hantverkare som jag litar till 100% på.
För övrigt var han med denna vecka i "halvåtta hos mig"
Som ny på detta forumet, så kan jag bara inte låta bli att skriva ngr rader angående VVS-branchen!
Gjorde ett nytt badrum, som stod klart i våras, fixade allt utom just vvs´n! Precis som många andra, planerade jag mina köp, så allt fanns på plats när "röris"kom!
Den lokala Comfortbutiken fick uppdraget att göra installationen, dom skulle koppla bort toastol och handfat på den gamla toan samt flytta och koppla in den gamla toastolen i det nya badrummet, samt nytt handfat, blandare, lite rör, kopplingar ...osv !!
Totalt gick det hela på 9700:-, varav 2800:- var arbete ! Priset på arbetet var väl helt ok.......men som många tidigare påpekat, så var priset på delar säkert 3 ggr dyrare än på Sigro och Rinkaby....rent ocker !! Tillråga på detta, så hade röris "råkat" komma åt ngn koppling ovanför fjärrvärmeväxlarn.....det stod och droppade vatten på golvet i källaren! Påpekade detta för Comfort, dom lovade komma och åtgärda det efter helgen!
Mycket riktigt så kom "röris" på måndagen och åtgärdade felet......!! Veckan efter så dimper det ned en räkning från Comfort .....dom vill ha betalt för att dom hade åtgärdat felet som dom själva hade förorsakat
Jag ringde dom och ville ha en förklaring till varför det överhuvudtaget hade skickats ut en faktura........dom kom med en bortförklaring.....att dom glömde att det var dom som hade orsakat felet!
Då är frågan om detta är ett system som dom brukar använda sig av...går det så går det............detta funkar säkert i 50% av fallen! Jag menar att dom utnyttjar nog äldre personer och mindre insatta konsumenter på detta sätt !
Använder mig bara av auktoriserade vvs:are pga att man har ngt att falla tillbaka på om det händer ngt och försäkringsbolaget vill veta vem som gjort installationen.......om detta nu skulle vara till ngn hjälp!!
Gjorde ett nytt badrum, som stod klart i våras, fixade allt utom just vvs´n! Precis som många andra, planerade jag mina köp, så allt fanns på plats när "röris"kom!
Den lokala Comfortbutiken fick uppdraget att göra installationen, dom skulle koppla bort toastol och handfat på den gamla toan samt flytta och koppla in den gamla toastolen i det nya badrummet, samt nytt handfat, blandare, lite rör, kopplingar ...osv !!
Totalt gick det hela på 9700:-, varav 2800:- var arbete ! Priset på arbetet var väl helt ok.......men som många tidigare påpekat, så var priset på delar säkert 3 ggr dyrare än på Sigro och Rinkaby....rent ocker !! Tillråga på detta, så hade röris "råkat" komma åt ngn koppling ovanför fjärrvärmeväxlarn.....det stod och droppade vatten på golvet i källaren! Påpekade detta för Comfort, dom lovade komma och åtgärda det efter helgen!
Mycket riktigt så kom "röris" på måndagen och åtgärdade felet......!! Veckan efter så dimper det ned en räkning från Comfort .....dom vill ha betalt för att dom hade åtgärdat felet som dom själva hade förorsakat
Jag ringde dom och ville ha en förklaring till varför det överhuvudtaget hade skickats ut en faktura........dom kom med en bortförklaring.....att dom glömde att det var dom som hade orsakat felet!
Då är frågan om detta är ett system som dom brukar använda sig av...går det så går det............detta funkar säkert i 50% av fallen! Jag menar att dom utnyttjar nog äldre personer och mindre insatta konsumenter på detta sätt !
Använder mig bara av auktoriserade vvs:are pga att man har ngt att falla tillbaka på om det händer ngt och försäkringsbolaget vill veta vem som gjort installationen.......om detta nu skulle vara till ngn hjälp!!
Redigerat:
Det verkar som att den del som läser den här tråden antingen misstolkar gnället, som jag tycker är berättigat, eller kommer med argument som "bli rörmokare själv om man nu tjänar så bra och sluta gnäll" eller "rörmokare MÅSTE ju ha påslaget - annars skulle de kosta 1000kr/timmen". Alltså - vad lever ni i för verklighet?
Alltså, tråden handlar inte om vad man vill jobba med själv - utan att man helst vill slippa bli uppskörtad av en VVS-are - eller någon annan heller för den delen.
Klart man blir förbannad om man blir uppskörtad - skulle ni själva bara dra ner brallorna och ta emot en faktura saltat med 20-30000kr med ett bistert leende på läpparna? Skulle inte tro det.
Sören med Rören: så du vill inte sätta in EXAKT SAMMA blandare som kunden köpt själv för att du måste lämna garanti på EXAKT SAMMA blandare som DU köper själv?
Varför? För att du inte får klämma ut mellanskillnaden på priset UTÖVER det du tar per timme - som jag förmodar är beräknat för att ge gott täckningsbidrag för din verksamhet? Det är ju det tråden handlar om - eller? Om jag handlar blandare själv efter VVS-ares rekommendation är jobbet plötsligt "inte intressant" utan du måste ta en framkörningsavgift och sedan åka och handla den själv och debitera de två timmarna du är borta och fikar och handlar utöver din avans på blandaren? Och sedan tar du ut en summa per timma i bilen som grädde på moset kanske?
Klart man blir förbannad. Är du förvånad?
Speciellt om man nu vill "livnära sig" på att handla in material och säga att man ger en "generös" rabatt på 10-20% när de själva får 40-80% och DESSUTOM tar en hög timpenning OCH tar extra för allt; åka och handla tillägg (dålig planering någon?) UTÖVER timpenningen.
Själv är jag ju en stackars snickare som inte förstått att jag ska ta en framkörningsavgift utan jag förutsätter att jag måsta ta mig till jobbet oavsett och tar betalt för min tid på jobbet. Måste jag handla något så tar jag givetvis betalt för den tiden - det är ju inte fritid - men inte ser jag till att åka som en tätting för småsaker utan jag ser till att ha med mig så mycket som möjligt för att slippa åka ifrån. Handlar kunden grejer efter samplanering och innebär att materialet ligger hemma hos dem när jag kommer så blir jag ju bara glad att slippa släpa. Saknas det något väsentligt får man ju komplettera men i en god dialog mellan mig och kund så stämmer vi av innan och då handlar jag på vägen ut om det saknas något. Dialog. Kommunikation.
Påstå att man har en bil för en halv till en hel miljon som tickar pengar som man ändå inte har ett skit i tydligen utan måste åka och hämta en liten liten koppling som man borde ha i en låda i bilen fattar jag inte.
Som snickare förväntas jag ha skruv i bilen, lim, en jäkla massa verktyg för att klara mitt jobb och kunskap för att kunna lösa allehanda situationer såväl ute i alla väder och inomhus det är ingen liten eller billig maskinpark man har som egen företagare. Inte om man vill jobba med kvalitet. Och verktygen slits - men det har jag ju redan räknat in i min timdebitering och sköter jag inte mina grejer är det självklart inte kundens fel. Har jag glömt ett verktyg jag skulle haft med mig så åker jag och hämtar det - men tar inte betalt om det är mitt fel, jag står för min del av avtalet och det innebär att jag ska stå på plats på avtalad tid med rätt verktyg.
Är det ett småplocksjobb så får man ju komma överens med kunden om en minimidebitering. De flesta förstår att man tar en minsta debitering för ett småjobb eftersom det annars sabbar en halv dag. Förstår de inte det så tar jag ju inte jobbet.
Samtidigt är det ju så att vem som helst kan se vad en gipsskiva och reglar kostar och det leder till en bättre transparens i upphandlingen.
Nu råkar jag ha goda VVS-kontakter och har minst 40% på VVS-detaljer. Minst.
Men jag blir inte förvånad att folk blir upprörda över debiteringen som VVS-are gör UTÖVER timarvodet, som är klart högre än vad jag tar ut som regel. MEN, jag missunnar inte VVS-arna timdebiteringen utan tycker tvärtom att den är skälig i förhållande till hur spridda skurarna kan vara.
Men jag känner VVS-are som åker på småskutt och tar 500kr plus moms i framkörningsavgift, jobbet tar en kvart-tjugo och en minsta debitering på en och en halv till två timmar plus material och sedan skuttar han iväg till nästa och samma procedur upprepas. Med lite planering hinner han med sju-åtta besök per dag. En "sämre dag" har han bara ett eller två besök och "tvingas" att stå på samma ställe och missar att fakturera en massa "framkörningar". Är det skäligt? Är det ocker?
Tråkigt att man väljer ett yrke med en hög timpenning där man inte kan acceptera att en kund kan vilja köpa in SAMMA material själv för att spara pengar utan då väljer att avböja ett arbete för att man inte får rippa upp dem med sin egen avans.
Jag har förståelse för att folk blir förbannade eftersom många jag jobbar för inte tjänar mer än 120kr/tim innan skatt och för dem är jag riktigt dyr och en VVS-are astronomiskt dyr.
Den person jag jobbar för nu debiterar själv 3000 (tre tusen) kronor i timmen som konsult men tycker ändå att vi finsnickare är dyra i drift... ...men inte fan skolar jag om mig till hans yrke och går ner nio tiondelar i arbetstid för att fylla min kakburk.
Jag väntar fortfarande på ett bra försvar på påslagen från en rörmokare i den här tråden - men jag lär få vänta förgäves. Ni har ju påslag på allt redan så ingen gråtvals om hur dyrt det är att driva en firma - det vet jag och min maskinpark kostar den med. Och jag konkurrerar med Polacker och Baltfirmor och lyckas klara mig fint trots det, ibland tack vare det.
Jag ser fram emot ökad konkurrens från billigare aktörer på VVS-fronten som "bara" debiterar per timme plus faktiska kostnader med efterföljande svall av gnäll från VVS-branschen om "oseriösa" firmor. Kan det bli mer oseriöst än det är nu med svartjobb och slarv inom VVS-branschen?
600kr/tim plus 200% påslag på material är tyvärr INGEN garanti för väl utfört arbete i tid.
Vad VVS-branschen behöver är en självsanering. Spola kröken!
Alltså, tråden handlar inte om vad man vill jobba med själv - utan att man helst vill slippa bli uppskörtad av en VVS-are - eller någon annan heller för den delen.
Klart man blir förbannad om man blir uppskörtad - skulle ni själva bara dra ner brallorna och ta emot en faktura saltat med 20-30000kr med ett bistert leende på läpparna? Skulle inte tro det.
Sören med Rören: så du vill inte sätta in EXAKT SAMMA blandare som kunden köpt själv för att du måste lämna garanti på EXAKT SAMMA blandare som DU köper själv?
Varför? För att du inte får klämma ut mellanskillnaden på priset UTÖVER det du tar per timme - som jag förmodar är beräknat för att ge gott täckningsbidrag för din verksamhet? Det är ju det tråden handlar om - eller? Om jag handlar blandare själv efter VVS-ares rekommendation är jobbet plötsligt "inte intressant" utan du måste ta en framkörningsavgift och sedan åka och handla den själv och debitera de två timmarna du är borta och fikar och handlar utöver din avans på blandaren? Och sedan tar du ut en summa per timma i bilen som grädde på moset kanske?
Klart man blir förbannad. Är du förvånad?
Speciellt om man nu vill "livnära sig" på att handla in material och säga att man ger en "generös" rabatt på 10-20% när de själva får 40-80% och DESSUTOM tar en hög timpenning OCH tar extra för allt; åka och handla tillägg (dålig planering någon?) UTÖVER timpenningen.
Själv är jag ju en stackars snickare som inte förstått att jag ska ta en framkörningsavgift utan jag förutsätter att jag måsta ta mig till jobbet oavsett och tar betalt för min tid på jobbet. Måste jag handla något så tar jag givetvis betalt för den tiden - det är ju inte fritid - men inte ser jag till att åka som en tätting för småsaker utan jag ser till att ha med mig så mycket som möjligt för att slippa åka ifrån. Handlar kunden grejer efter samplanering och innebär att materialet ligger hemma hos dem när jag kommer så blir jag ju bara glad att slippa släpa. Saknas det något väsentligt får man ju komplettera men i en god dialog mellan mig och kund så stämmer vi av innan och då handlar jag på vägen ut om det saknas något. Dialog. Kommunikation.
Påstå att man har en bil för en halv till en hel miljon som tickar pengar som man ändå inte har ett skit i tydligen utan måste åka och hämta en liten liten koppling som man borde ha i en låda i bilen fattar jag inte.
Som snickare förväntas jag ha skruv i bilen, lim, en jäkla massa verktyg för att klara mitt jobb och kunskap för att kunna lösa allehanda situationer såväl ute i alla väder och inomhus det är ingen liten eller billig maskinpark man har som egen företagare. Inte om man vill jobba med kvalitet. Och verktygen slits - men det har jag ju redan räknat in i min timdebitering och sköter jag inte mina grejer är det självklart inte kundens fel. Har jag glömt ett verktyg jag skulle haft med mig så åker jag och hämtar det - men tar inte betalt om det är mitt fel, jag står för min del av avtalet och det innebär att jag ska stå på plats på avtalad tid med rätt verktyg.
Är det ett småplocksjobb så får man ju komma överens med kunden om en minimidebitering. De flesta förstår att man tar en minsta debitering för ett småjobb eftersom det annars sabbar en halv dag. Förstår de inte det så tar jag ju inte jobbet.
Samtidigt är det ju så att vem som helst kan se vad en gipsskiva och reglar kostar och det leder till en bättre transparens i upphandlingen.
Nu råkar jag ha goda VVS-kontakter och har minst 40% på VVS-detaljer. Minst.
Men jag blir inte förvånad att folk blir upprörda över debiteringen som VVS-are gör UTÖVER timarvodet, som är klart högre än vad jag tar ut som regel. MEN, jag missunnar inte VVS-arna timdebiteringen utan tycker tvärtom att den är skälig i förhållande till hur spridda skurarna kan vara.
Men jag känner VVS-are som åker på småskutt och tar 500kr plus moms i framkörningsavgift, jobbet tar en kvart-tjugo och en minsta debitering på en och en halv till två timmar plus material och sedan skuttar han iväg till nästa och samma procedur upprepas. Med lite planering hinner han med sju-åtta besök per dag. En "sämre dag" har han bara ett eller två besök och "tvingas" att stå på samma ställe och missar att fakturera en massa "framkörningar". Är det skäligt? Är det ocker?
Tråkigt att man väljer ett yrke med en hög timpenning där man inte kan acceptera att en kund kan vilja köpa in SAMMA material själv för att spara pengar utan då väljer att avböja ett arbete för att man inte får rippa upp dem med sin egen avans.
Jag har förståelse för att folk blir förbannade eftersom många jag jobbar för inte tjänar mer än 120kr/tim innan skatt och för dem är jag riktigt dyr och en VVS-are astronomiskt dyr.
Den person jag jobbar för nu debiterar själv 3000 (tre tusen) kronor i timmen som konsult men tycker ändå att vi finsnickare är dyra i drift... ...men inte fan skolar jag om mig till hans yrke och går ner nio tiondelar i arbetstid för att fylla min kakburk.
Jag väntar fortfarande på ett bra försvar på påslagen från en rörmokare i den här tråden - men jag lär få vänta förgäves. Ni har ju påslag på allt redan så ingen gråtvals om hur dyrt det är att driva en firma - det vet jag och min maskinpark kostar den med. Och jag konkurrerar med Polacker och Baltfirmor och lyckas klara mig fint trots det, ibland tack vare det.
Jag ser fram emot ökad konkurrens från billigare aktörer på VVS-fronten som "bara" debiterar per timme plus faktiska kostnader med efterföljande svall av gnäll från VVS-branschen om "oseriösa" firmor. Kan det bli mer oseriöst än det är nu med svartjobb och slarv inom VVS-branschen?
600kr/tim plus 200% påslag på material är tyvärr INGEN garanti för väl utfört arbete i tid.
Vad VVS-branschen behöver är en självsanering. Spola kröken!
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra götaland
· 21 inlägg
Har ett vattenfilter i källaren. Firman som servar det ringde och frågade om jag ville ha den årliga servicen. (hade precis flyttat in så det var den första servicen för min del). Jag frågade vad det skulle kosta. 1500:- och uppåt, beroende på material åtgången sa han. Nja jag vet inte sa jag. Men firman sa att vi har ändå killen uppe på ett jobb en mil ifrån dig (firman ligger ca 7-8 mil ifrån mitt hus) så det skulle vara kanon om jag kunde komma hem runt 3 tiden. Jaja, kör på sa jag och tog ledigt ifrån jobbet några timmar. Killen kom, konstaterade att filtermassan behövdes bytas och att servicen inte gíck att göra. Så efter 45 minuter så åkte han igen. Utan att ha bytt en ända pinal. Tog några dagar och så kom fakturan. Strax över 4000:- Då var det framkörning+3 timmars arbete+startavgift för service. Kan lova att jag blev förbannad. Ringde och skällde ut chefen, som svarade med att så fungerar deras fakturerings sätt. Men efter många samtal och slutligen ett mail till vd:n så ringde den här chefen upp och sa att givetvis så skall du bara betala för dom 45 minuterna han var där plus startavgift. Killen som gjorde jobbaet hade skrivit fel. Men som sagt, tänk vad många som bara betalar detta.
Ett annat hemskt exempel är när jag hade rörmockaren här för att flytta ett element. Det skulle flyttas 4 meter från en vägg till en annan. Rören var dragna i källarens tak. Vi skickar en kille sa firman. Killen kom utan material, kikade lite. Åkte och hämtade 8 m koppar rör och några kopplingar och började montera. 4000:- senare var han klar. Då hade jag betalt 600:- i timman för att han skulle hämta material. Firman ligger 5 minuter bort med bil. Ändå så tog det en timma. Och sen vansinnespriser på alla kopplingar utöver detta.
Efter en sån kostnad svär man rätt bra.
Anledningen till att vi flyttade elementet var för att montera en altandörr som vi fick som present. I slutändan kostade elementflytten nästan lika mycket som dörren kostade.
Ett annat hemskt exempel är när jag hade rörmockaren här för att flytta ett element. Det skulle flyttas 4 meter från en vägg till en annan. Rören var dragna i källarens tak. Vi skickar en kille sa firman. Killen kom utan material, kikade lite. Åkte och hämtade 8 m koppar rör och några kopplingar och började montera. 4000:- senare var han klar. Då hade jag betalt 600:- i timman för att han skulle hämta material. Firman ligger 5 minuter bort med bil. Ändå så tog det en timma. Och sen vansinnespriser på alla kopplingar utöver detta.
Efter en sån kostnad svär man rätt bra.
Anledningen till att vi flyttade elementet var för att montera en altandörr som vi fick som present. I slutändan kostade elementflytten nästan lika mycket som dörren kostade.
absolut, det hat du rätt i och det kan jag ju säga att jag hoppas att det inte kommer att ske. men sen så valde jag ju självklart inte utbildningen efter lönen. det var ju så att jag kände att det här yrket var nåt för mig, vilket jag inte ångrar, dock så klagar man ju inte direkt över att det här yrket har ganska bra betalt. skulle aldrig kunna tänka mig att hålla på med nåt jag inte gillar om jag så skulle tjäna 60 000 i månaden.JLAINE skrev:
Ska inköpa avloppsrör, avloppskrökar och golvbrunnar för att själv utföra arbetet. Har sett rinkabyrörs priser och blivit förvånad över att de ligger så mycket under det jag sett i butikerna, nu undrar jag.
- Är det skillnad på kvaliten på rinkabys avloppsrör och golbrunnar jämfört med vvs-butikernas?
-Vilket märke har rinkabys golvbrunnar?
- Är det skillnad på kvaliten på rinkabys avloppsrör och golbrunnar jämfört med vvs-butikernas?
-Vilket märke har rinkabys golvbrunnar?
Jag har inte läst hela tråden men håller med om att det blir svindyrt med VVS. I mitt fall har jag totalt betalat 34.000 kr för omdragning av avlopp samt dragning av ny matning till övervåningen, till fördelarskåp och sedan till sju stycken tappställen i badrummet (uponor hela klabbet). Allt är gjort av hantverkare, mycket bra utfört men när jag ser att jag betalt nästan 10.000 i materialpåslag av de totalt 34.000 kr så känner man sig sjukt blåst, blir ju nästan förnärmad av att bli lurad på det sättet :blushing:. Nu räddar ju ROT upp en del så man kanske hamnar på 26000, annars hade man ju blivit illamående.
Om jag jämför med målare och elektriker så har det alltid i mitt fall varit billigare att ta materialet via dem, ibland halva priset för kvalitetsgrejjor jämfört med hos byggvaruhusen, det kallar jag bra service och kunden känner sig inte blåst.
Om jag jämför med målare och elektriker så har det alltid i mitt fall varit billigare att ta materialet via dem, ibland halva priset för kvalitetsgrejjor jämfört med hos byggvaruhusen, det kallar jag bra service och kunden känner sig inte blåst.
Rent krasst,
Hur lång tid tar ett rörjobb, kontra ett snickarjobb?
Snickarn jobbar hela dagar, då kan han fakturera 8x400 = 3200kr/dag.
Säg att rörisen har fyra jobb per dag, det innebär att han måste debitera 1000kr/jobb för att komma upp i snickarns timpenning. sedan kan vi fundera på om jobben tar 1 timme blir det 1000kr/timme.
Sedan varför ska rörisen jaga lägsta pris hos sin grossist? Vad får han för det? Han jobbar ju oftast på löpande räkning och skickar fakturan vidare till kunden!
Att sedan "Sören med Rören" inte sett ett bra hempularjobb är väl ganska självklart. Vad ska en VVS-montör göra hemma hos kompetenta hempulare!?
Snikmetoden för att få garantier, är väl att köpa allt som går att ta loss själv och sedan låta rörfirman stå för det fasta
Hur lång tid tar ett rörjobb, kontra ett snickarjobb?
Snickarn jobbar hela dagar, då kan han fakturera 8x400 = 3200kr/dag.
Säg att rörisen har fyra jobb per dag, det innebär att han måste debitera 1000kr/jobb för att komma upp i snickarns timpenning. sedan kan vi fundera på om jobben tar 1 timme blir det 1000kr/timme.
Sedan varför ska rörisen jaga lägsta pris hos sin grossist? Vad får han för det? Han jobbar ju oftast på löpande räkning och skickar fakturan vidare till kunden!
Att sedan "Sören med Rören" inte sett ett bra hempularjobb är väl ganska självklart. Vad ska en VVS-montör göra hemma hos kompetenta hempulare!?
Snikmetoden för att få garantier, är väl att köpa allt som går att ta loss själv och sedan låta rörfirman stå för det fasta
Jag kan hålla med om att en rörkrökare troligen har kortare jobb än en snickare och det kan säkert innebära mer odebiterad tid men då ska väl det tas ut på timdebiteringen.
Det de flesta diskuterara är väl inte att en röris ska jaga lägsta pris hos en grossist utan i det flesta fall så kan de köpa materialet till samma pris eller kanske till och med lägre än konsumenter redan idag hos sina grossister. Det som diskussionen rör är väl det extremt stora påslaget på materialet.
För konsumenten innebär det att det ofta kommer som en överaskning att rörisen lägger på så mycket på materialet, vilket gör att fakturan många gånger blir en chock. Systemet är helt obegripligt för det flesta privatpersoner särskilt som nu ROT-bidraget finns där man kan dra av för arbetskostnaden men inte för material. Ett mer transparent prissättningssystem skulle utan tvekan ge fler nöjda kunder och en högre timmpenning istället för att ta ut vinsten på materialet skulle gynna privatkunder som kan dra av den "verkliga" arbetskostnaden istället för att den till en stor del läggs på materialet.
Som flera påpekat så skulle det vara intressant att få ett begripligt skäl varför inte man kan ta ut en timmpenning som täcker kostnaderna och sen sälja materialet med ett "acceptabelt" påslag på exempelvis ca 10%. Det är väl ändå för kunnandet och arbetsinsatsen från en utbildad fackman som man anlitar en riktig rörkrökare och inte för att köpa material till fantasipriser.
Ett transparent och begripligt sätt att fakturera privatkunder kan väl knappast vara en nackdel utan snarare ett sätt att slippa gnäll och problem i efterhand. Om det nu är så att Svensson i allmänhet inte gillar modellen med en stor vinst på materialet utan istället föredrar en högre timdebitering så varför hålla kvar vid detta för många helt otidsenliga system.
De flesta ifrågasätter inte att en hantverkare eller röris får eller ska kunna tjäna bra med pengar men man ska också som privatkund kunna förstå vad arbetet man beställer kommer att kosta. Men systemet som finns idag kan väl knappast någon tycka, varken man är röris eller konsument, fungerar särskilt bra.
Så som flera försökt fråga i tråden utan att få ett vettigt svar, vad är egentligen poängen med den prissättningsmodell som till stora delar används idag?
Det de flesta diskuterara är väl inte att en röris ska jaga lägsta pris hos en grossist utan i det flesta fall så kan de köpa materialet till samma pris eller kanske till och med lägre än konsumenter redan idag hos sina grossister. Det som diskussionen rör är väl det extremt stora påslaget på materialet.
För konsumenten innebär det att det ofta kommer som en överaskning att rörisen lägger på så mycket på materialet, vilket gör att fakturan många gånger blir en chock. Systemet är helt obegripligt för det flesta privatpersoner särskilt som nu ROT-bidraget finns där man kan dra av för arbetskostnaden men inte för material. Ett mer transparent prissättningssystem skulle utan tvekan ge fler nöjda kunder och en högre timmpenning istället för att ta ut vinsten på materialet skulle gynna privatkunder som kan dra av den "verkliga" arbetskostnaden istället för att den till en stor del läggs på materialet.
Som flera påpekat så skulle det vara intressant att få ett begripligt skäl varför inte man kan ta ut en timmpenning som täcker kostnaderna och sen sälja materialet med ett "acceptabelt" påslag på exempelvis ca 10%. Det är väl ändå för kunnandet och arbetsinsatsen från en utbildad fackman som man anlitar en riktig rörkrökare och inte för att köpa material till fantasipriser.
Ett transparent och begripligt sätt att fakturera privatkunder kan väl knappast vara en nackdel utan snarare ett sätt att slippa gnäll och problem i efterhand. Om det nu är så att Svensson i allmänhet inte gillar modellen med en stor vinst på materialet utan istället föredrar en högre timdebitering så varför hålla kvar vid detta för många helt otidsenliga system.
De flesta ifrågasätter inte att en hantverkare eller röris får eller ska kunna tjäna bra med pengar men man ska också som privatkund kunna förstå vad arbetet man beställer kommer att kosta. Men systemet som finns idag kan väl knappast någon tycka, varken man är röris eller konsument, fungerar särskilt bra.
Så som flera försökt fråga i tråden utan att få ett vettigt svar, vad är egentligen poängen med den prissättningsmodell som till stora delar används idag?
Ja den gången jag hade hjälp av röris var han hos mig 30-45 minuter nåt, fakturerade 2 timmar.magnu skrev:
Jag iddes inte bråka, inga bilersättningar eller andra märkliga tillägg, så jag tyckte iofs att han har rätt att fakturera lite extra, då han trots allt antagligen avbryter ett annat jobb för min lilla grej. Och där går han miste om mer än en halvtimme.
Nu sitter den lilla djävulen på axeln och viskar "Han sa säkert åt den kunden: "Jag saknar en koppling, jag åker och köper en sådan", och därför fick han dubbelt betalt under den tiden".
Men alltså .... så oärlig kan väl inte nån vara ???, så jag släpper nog den tanken.
Nå, det otrevligaste med den här rörisen var; att då han upptäckte att jag redan köpt material från annat håll, lät han mig tydligt förstå att jag begått den åttonde dödssynden. :blushing:
Sen blev han lite allmänt otrevligare och så skulle jag vidare förstå att kunna bygga ett hus, det skulle jag aldrig lyckas med.
För vet du vad, man kan ju olika saker, han kan VVS, och jag kan säkert nåt annat bra, och om han behövde mina tjänster skulle han kunna anlita mig, för jag är ju säkert bra på det jag gör ...
osv osv.
Allt detta utan att ha en aning om vad jag gör ... Jag kanske var snickare ....
Jaja, inget kul avslut på den affärsrelationen, han lyckades faktiskt sänka mig litegrann, jag var modfälld några dagar efteråt, och funderade på vad jag gett mig in på.
Sen har jag hela tiden ångrat att jag inte kom på det bästa svaret förrän han åkt.
"Ja du har helt rätt, man ska ju syssla med det man kan och inget annat. Kan inte du bestämma dig snart, om du tänker vara rörmokare eller byggvaruhandlare!"
Nåja, jag har väl ändå kommit rätt lindrigt undan, än så länge.
Redigerat:
Ojdå här var det många erfarenheter runt rörmokeri! Så jag måste bara få komplettera med min senaste erfarenhet.
Med en läckade koppling vid vattenmätarn ringde jag lokale rörmokaren, som är en känd firma, för att de skulle komma ut dagen därpå för att montera en ny mätare som kommunen lämnat av tidigare på dagen.
Killen som kom ut började med att fråga om jag hade en kniv för att han skulle kunna skära av isoleringen runt röret, -ok tänkte jag och lånade ut en kniv.
Strax därefter försöker han mäta rördiametern genom att blunda på ett öga och hålla en tumstock i luften vframför röret varpå jag frågar om han vill låna ett skjutmått -Gärna, säger han! Efter att ha mätt lite så drar han till firman för att hämta rördelar, vilket i sig är lite konstigt eftersom jag fått betala extra för "servicebil" i 3h. Hur svårt ska det vara att ta med sig lite olika standardrördelar när man vet att man ska byta en vattenmätare från början??
Efter att monterat allt och dragit iväg på lunch konstaterar jag att det läcker på nytt så han får komma på återbesök på eftermiddagen eftersom han glömt en packning i en rörböj.
I samma veva när han ändå är där så ber jag honom montera en ballofix på rören till handfatet i gästmuggen så att jag själv ska kunna (få) montera en blandare. Då tar han fram en bågfil och börjar jaga i 5mm rörelser eftersom bågilen inte får plats under handfatet, då frågar jag om han vill låna en röravskärare som jag hade hemma... -Gärna blir svaret... själv står och flinar åt att jag, som deras kund, har fått stå för 3st standardverktyg (för en rörmokare) och ändå får betala övet 700kr för en servicebil.... humor eller?
Rörisen satte även en förminskninsmuff i klämringen för ballofixen för att kunna greppa ett 10mm rör, vilket i sig resulterade i att gängan inte fick tillräckligt grepp om klämringen så att gängan gick av så fort jag försökte dra den)
Jag generaliserar inte och är givetvis 100% övertygad att alla rörmokare inte har så här dåligt koll och ändå tar betalt!
Med en läckade koppling vid vattenmätarn ringde jag lokale rörmokaren, som är en känd firma, för att de skulle komma ut dagen därpå för att montera en ny mätare som kommunen lämnat av tidigare på dagen.
Killen som kom ut började med att fråga om jag hade en kniv för att han skulle kunna skära av isoleringen runt röret, -ok tänkte jag och lånade ut en kniv.
Strax därefter försöker han mäta rördiametern genom att blunda på ett öga och hålla en tumstock i luften vframför röret varpå jag frågar om han vill låna ett skjutmått -Gärna, säger han! Efter att ha mätt lite så drar han till firman för att hämta rördelar, vilket i sig är lite konstigt eftersom jag fått betala extra för "servicebil" i 3h. Hur svårt ska det vara att ta med sig lite olika standardrördelar när man vet att man ska byta en vattenmätare från början??
Efter att monterat allt och dragit iväg på lunch konstaterar jag att det läcker på nytt så han får komma på återbesök på eftermiddagen eftersom han glömt en packning i en rörböj.
I samma veva när han ändå är där så ber jag honom montera en ballofix på rören till handfatet i gästmuggen så att jag själv ska kunna (få) montera en blandare. Då tar han fram en bågfil och börjar jaga i 5mm rörelser eftersom bågilen inte får plats under handfatet, då frågar jag om han vill låna en röravskärare som jag hade hemma... -Gärna blir svaret... själv står och flinar åt att jag, som deras kund, har fått stå för 3st standardverktyg (för en rörmokare) och ändå får betala övet 700kr för en servicebil.... humor eller?
Rörisen satte även en förminskninsmuff i klämringen för ballofixen för att kunna greppa ett 10mm rör, vilket i sig resulterade i att gängan inte fick tillräckligt grepp om klämringen så att gängan gick av så fort jag försökte dra den)
Jag generaliserar inte och är givetvis 100% övertygad att alla rörmokare inte har så här dåligt koll och ändå tar betalt!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Medlem
· Nyland, Västmanland
· 7 inlägg
Det är väl bara att köpa alla delar över nätet där de är billigast (inklusive frakt) och skruva ihop dem själv - om man har tid. VVS är ju ingen rymdvetenskap. Jag har byggt alla mina VVS-system själv de senaste 30 åren. utan problem. I allmänhet rör sej vatten i rören om man tätar ordentligt (Unipak och blånor).
Undrar man över nånting så är det bara att kolla på nätet - där finns det mesta.
Priserna fortsätter att vara hutlösa tills tillräckligt många köper från de billiga nätbutikerna.
Men gnäll lagom - i Finland är VVS-priserna ännu dubbelt högre (jag har hus i bägge länderna) ...
Undrar man över nånting så är det bara att kolla på nätet - där finns det mesta.
Priserna fortsätter att vara hutlösa tills tillräckligt många köper från de billiga nätbutikerna.
Men gnäll lagom - i Finland är VVS-priserna ännu dubbelt högre (jag har hus i bägge länderna) ...