Vilken känsla! Plötsligt börjar konturerna ta form.

PS: hjälp vad högt det blir invändigt...
Byggplats med pågående arbete på en framtida entré med högt i tak och genomsikt, omgivet av byggmaterial och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnadsstomme i trä med höga pelare och en framtida genomskinlig entré under uppbyggnad, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Blivande entrén med genomsikt.

• Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi valde att sätta fönstren med bröstningshöjd 1100, så det finns plats för uttag ovan bänk, hur gör ni med uttag? Ska ni ha uttag i skivan, typ pop-up? :)

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Asså det där med ömtåliga bänkskivor, jag vet inte jag. Det är mycket snack om slitage hit och fuktskador dit. Är man pedant så kanske det är oskönt att behöva bry sig men är det t.ex sten vi pratar om så är det nog ingen fara. Välj något snyggt är mitt tips och sen lev med fläckarna, det spar mycket huvudbry :love:

• Gilla
Singenjören89 och 2 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Usch vad tråkigt att behöva tänka på ömtåliga stenskivor... Den kalkstensskivan vi har kollat på är billigare än de olika kompositlösningarna och är inte sugen på att öka ännu mer, får se om jag kan hitta några fina tåliga alternativ. Granit är man ju inte så sugen på kanske nej.
Titta någon gång till på granit, det finns många olika sorter och någon av dem kanske kan passa er.

Annars tror jag att man får ställa in sig på att kalksten lätt får fläckar eller patina om man vill kalla det för det.

Det stod även i några inlägg om att den kan vara skör, men väljer man en tillräckligt tjock borde det inte vara några problem.

Ett tips oavsett är att följa skötselråden på sten.se Bland annat handlar det om att mätta stenen med såpa innan man börjar använda den.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Badkaret! Mycket kul att kunna se utsikten från badrummet nu, här kommer vi ha en stor ruta med sidofönster/dörr. Tror nog det blir en trevlig plats.
Nybyggt badkar i betong med utsikt genom en stor öppning i en byggarbetsplats.
Skapa konto

Badkaret med utsikt!
3 321Martin skrev:
Badkaret ser ju kanon ut, får man fråga hur det utformas? dvs är det någon speciell betong eller hur fungerar tätskiktet?
Glömde fråga på detta, apropå ovan. Vi gjöt först en mindre platta 25 cm ner och då tog vi en torrare betong (vct 0,4) för att säkra uttorkning. Efter det formades kanterna man ser här i samband men nästa gjutning. Nu är nästa steg att mura upp 25 cm kanter med lecablock så att totalt djup blir 50 cm. Därefter spacklas den och muras upp med en epoxybaerad tvåkomponentfog, någon man kan ha till pooler som jag förstod det.

• Gilla
Viktorssons och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi valde att sätta fönstren med bröstningshöjd 1100, så det finns plats för uttag ovan bänk, hur gör ni med uttag? Ska ni ha uttag i skivan, typ pop-up? :)
Vi kör 950 mm, så bara en kant ovanför :) 1100 låter bra men detta blev en kompromiss mellan min mer praktiska läggning och fruns vision om bänk hela vägen ut. Uttag blir ungefär som pop-up, vi kör Twistuttag, tyckte det blev bättre hos oss.

Torbjärn Torbjärn skrev:
Asså det där med ömtåliga bänkskivor, jag vet inte jag. Det är mycket snack om slitage hit och fuktskador dit. Är man pedant så kanske det är oskönt att behöva bry sig men är det t.ex sten vi pratar om så är det nog ingen fara. Välj något snyggt är mitt tips och sen lev med fläckarna, det spar mycket huvudbry :love:
Gillar tankesättet. Ett mål jag har som går i linje med detta är att huset trots att det är nytt ska kunna inrymma skavanker utan att det känns fel. För "vitt och fräscht" kan motverka det, tänker jag.

PellePeps PellePeps skrev:
Titta någon gång till på granit, det finns många olika sorter och någon av dem kanske kan passa er.

Annars tror jag att man får ställa in sig på att kalksten lätt får fläckar eller patina om man vill kalla det för det.

Det stod även i några inlägg om att den kan vara skör, men väljer man en tillräckligt tjock borde det inte vara några problem.

Ett tips oavsett är att följa skötselråden på sten.se Bland annat handlar det om att mätta stenen med såpa innan man börjar använda den.
Jag tror på patina. :ok: Bra tips, ska in där och kika!

• Gilla
Viktorssons och 2 till
  • Laddar…
Mäktigt badkar! Vad blir måtten på den? :love:

Gäller att ha stor VV-beredare så att det inte blir som hos ett par vars hus vi var och tittade på innan vi byggde. De hade ett murat badkar som rymde så mycket vatten att deras VV-beredare var tom på varmvatten när karet var halvfyllt. Något som de påpekade lite surt...

• Gilla
  • Wow
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Köpte också twist uttagen, känns ”rejälare” än popup. Om ni inte redan köpt dem så var de solklart bäst pris på amazon, i allafall för dem i borstat stål, om ni vill spara en slant

R roli skrev:
Gäller att ha stor VV-beredare så att det inte blir som hos ett par vars hus vi var och tittade på innan vi byggde. De hade ett murat badkar som rymde så mycket vatten att deras VV-beredare var tom på varmvatten när karet var halvfyllt. Något som de påpekade lite surt...
Ja, sånt måste man tänka på! Jag räknade på det där när vi byggde nytt badrum och bytte/flyttade VVB samtidigt. Han som planerade åt oss tyckte att en något mindre beredare skulle räcka, men jag påpekade hur många liter vatten karet rymmer och att vi är tre tjejer i familjen som gillar att bada, så det måste vara den större modellen. Två bad direkt efter varandra går inte nu heller, men ett bad och en dusch funkar.

Anna_H Anna_H skrev:
Ja, sånt måste man tänka på! Jag räknade på det där när vi byggde nytt badrum och bytte/flyttade VVB samtidigt. Han som planerade åt oss tyckte att en något mindre beredare skulle räcka, men jag påpekade hur många liter vatten karet rymmer och att vi är tre tjejer i familjen som gillar att bada, så det måste vara den större modellen. Två bad direkt efter varandra går inte nu heller, men ett bad och en dusch funkar.
Att lyxa till det med att byta badvatten mellan familjemedlemmar är inget jag som elräkningsansvarig nånsin skulle tillåta. Nej, då är det renast som först får bada. Om de är jämnlortiga får de duscha bort det värsta först.

Edit: beroende på smutsnivå kan ett par vändor förbi högtryckstvätten vara aktuellt innan bad. Men det belastar åtminstone inte varmvattenberedaren (y)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Mäktigt badkar! Vad blir måtten på den? :love:
Tack! Tror och hoppas det kan bli trevligt. Innermåtten är 160 x 70 cm :)

R roli skrev:
Vi insåg detta för ett tag sedan! Det är för mig ointuitivt mycket vatten i detta och nya pumpar har inte särskilt imponerande kapacitet. Kollar på lösningar för att öka kapaciteten.

3 321Martin skrev:
Köpte också twist uttagen, känns ”rejälare” än popup. Om ni inte redan köpt dem så var de solklart bäst pris på amazon, i allafall för dem i borstat stål, om ni vill spara en slant
Kanon, tack för tips!

Anna_H Anna_H skrev:
Låter vettigt. Vilken modell har ni? Om sisådär 13 år kommer våra grabbar nog göra av med en hel del vatten med...

Stomresningen går undan!
Byggarbetsplats med stomresning av träramar för ett hus på bergig terräng.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
henche och 6 till
  • Laddar…
Alright hur djupt blir det?

Torbjärn Torbjärn skrev:
Alright hur djupt blir det?
45-50 cm. Fördjupningen i plattan är 25 cm och de uppmurade kanterna 20-25 ca beroende på vad kakelsättaren tycker med fall från fönstret osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.