Även om jag läser specifikationerna så kan jag ändå inte avgöra om de är bra eller inte. Kan inte ni hjälpa mig att rabbla upp de hustillverkare som har bra konstruktioner och varför? Ni får gärna tala om vilka som INTE har bra också, och varför.
Tack tack och åter supermycket tack för de som vill hjälpa oss med denna röra :-)

Tja vad smka man säga. Rejäl isolering är aldrig fel eftersom man alltid kommer att ha nytta av det i framtiden. Riktiga kvalitets tre glasfönster som går att "svänga runt" och gärna öppningsbara överallt. Då ser dom likadana ut från utsidan och är lätta att putsa.

Aluminiumklädda fönster och Falu rödfärg utvändigt är mycket enkelt, smidig och billigt vid framtida ommålningar. falu rödfärg finns numera i 5 kulörer. Ja det finns andra slamafärger också men jag har hört lite blandade erfarenheter av dessa.... Kom bara ihåg att du i så fall måste ange att du tänkt måla med Falu rödfärg INNAN huset byggs eftersom dom då inte kan grunda med oljefärg som är det vanliga

Riktig parket eller trägolv är aldrig fel, varmt och skönt att gå på. Snygga lister, foder och fönsterbrädor är också vettigt. Platta eller torpargrund är två olika tekniker med olika fördelar. Men de flesta föredrar nog platta.

Golvvärme är både behagligt och estetiskt snyggare än element på väggarna men på ovanvåningen är det omotiverat dyrt!

Kolla vägghöjden på långsidan på övervåningen med 1,5 plans hus osv. Den är ofta 90cm och då är det nästan omöjligt att möblera mot eller använda den praktiskt. >:(Ta i så fall "förhöjt väggliv" vilket gör att höjden blir 1,3-1,6m i stället.

Funder på stängd takfot som en låda eller öppen som på gamla hus. Gör ganska stor skillnad för utseendet.

Takkupor är dyrt och krångliga att hålla på med för ALLA hantverkare men det blir garanterat ännu dyrare att göra det i efterhand! takfönster kan vara en ok kompromiss men det är inte heller gratis...

Tänk på framtida ombyggnadsmöjligheter för ändrade behov/livsstil/barn osv.

Stort kök är aldrig fel! Bättre att välja en öppen planlösning förberett för att sätta upp väggar i stället för tvärs om. Då finns alla förstärkningar, balkar, rör, ventilation, avlopp på rätt ställen bara att förlänga en vägg lite eller sätta upp en. Gör du tvärt om kan du ge dig sjutton på att du måste förstärka och flytta en massa saker inuti väggen vilket är krångligt och dyrt. ;)

Att förlänga/bredda huset är garanterat billigare än du tror vilket ofta kan göra en hyfsad planlösning perfekt!

Rejäl tvättstuga som är 240cm bred så att du kan möblera på båda väggrana. 180cm breda tvättstugor är förkastligt alla maskiner och garderober mot en sida och sen en stor vägg där man möjliggtvis kan hänga kläder...

Att modultillverkare som Älvsbyhus använder torpargrund är för att det är det absolut enklaste och billigaste sättet för att deras hus ska kunna transporteras och lyftas på plats i stora moduler inte för att dom nödvändigtvis tycker att det är bättre.

Många bland annat vi ser fördelar med att trappen börjar en bit in i hallen och går utåt i stället för tvärs om. Då behöver man inte gå i gruset just innanför dörren när man ska upp. Dock kräver det i vissa lösningar att det finns en takkupa framåt på övervåningen.

Bra avdrag om du väljer bort något från standard är ju alltid trevligt.

Mycket garderober är ju aldrig fel i leveransen eller om man har ritat in klädkammare från början.

Trevlig och engagerad säljare med god kännedom om den lokala hantverksmarknaden är otroligt positivt. Motsatsen är en mardröm!

Bra hantverkare som färdigställer ditt hus är det absolut viktigaste för ett snyggt och bra resultat som du sen ska bo i.

Så när vi byggde så jämförde vi lite olika hustillverkare. De som vi slutligen granskade i detalj var

Villa Varm- Håkan på fabriken är mycket trevlig och kunnig dock kräver deras hus att man själv fixar det mesta med hantverkare och liknande. Hade inte tänkt behöva göra så så dom föll bort. Hade jag nu efteråt vetat hur mycket "projektledarjobb2 jag ändå fick lägga ner kanske det hade varit lika enkelt att bygga med dom? Jag gillar i alla fall deras koncept med rejält med isolering.

Älvsbyhus-föll på att alla lösningar var gjorda så ekonomiskt som möjligt och när man valde bort saker så blev slutresultatet ändå ganska dyrt! Och väldigt långa leveranstider samt deras i mitt tycke fula ovana att låta säljarna i vissa fall ha egna grund/markläggarfirmor som tar hutlöst betalt för att fixa till tomten inför grundläggningen.

Fiskarheden- föll främst på den låga vägghöjden uppe och att det är ett lösvirkeshus vilket inte direkt är det bästa när byggstarten är dec-jan som för oss

Västkustvillan- föll på sin katastrofalt dåliga säljare i Stockholmstrakten, Vi kollade då med ett annat kontor och fick även där dåliga vibbar av säljaren

BraHus- ja det blev det! Ett förlängt Österå med lite förändrad planslösning så fick vi till vårt drömhus med en massa finurliga lösningar som vi hittat på innan och under resans gång. Rejäl isolering och sunda konstruktioner. Tex stålvinklar i vissa innerhörn.

Kvalitetsmässigt bra i alla detaljer, inga lågprislösningar/genvägar vad vi kunnat upptäcka och vi var MYCKET noggranna ;D. Jag var förbi bygget varenda dag under hela byggtiden och allt som jag inte var nöjd med eller som inte stämde med ritningen fick hantverkarna göra om. Prismässigt stod dom sig också väl när vi jämförde ner på "antal garderober"-nivån tycker jag. En säljare som bor på orten var ju också ett stort plus.

Måste sluta nu (550o t!) men det finns tyvärr inget enkelt sätt. Utan det är bara att kasta sig in i leveransspecifikationerna och lusläsa och fråga, fråga, fråga och räkna, räkna, räkna och sen be många böner och komplettera med devisen "förtroende är bra men kontroll är bättre" ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.