finns många olika svampar med snarlik utseende - äkta vit hussvamp behöver kalk för att avsätta oxalsyra som bildas i sin metabolism och har du murstock med cement, med kalkbruk eller kalksten i omedelbar närheten till svampen så kan det vara en sådan.
har svampen inte någon kalksten så är dess utbredning väldigt långsam, på detta finns det flera varianten av vit hussvamp
annars är att göra provtagning och skicka till firma som kan identifiera.
har svampen inte någon kalksten så är dess utbredning väldigt långsam, på detta finns det flera varianten av vit hussvamp
annars är att göra provtagning och skicka till firma som kan identifiera.
Tack för ett informativt svar.
Svampen sitter i ett mellanbjälklag där jag sett att det varit enngammal vattenläcka. Utifrån en ”Lennart” så gjordes det något runt 2006 i rummet. Däremot oklart om det var att åtgärda denna vattenläcka med tillhörande ytskikt.
Mot svampen låg det gullfiberisolering (tror jag) och väggarna under bjälklaget har bestått av lera armerat med vass. Antar att det finns kalk i leran?
Min spontana tanke är att det är en väldigt liten utbredning för att ändå vara såpass gammal? Eller tänker jag fel?
Svampen sitter i ett mellanbjälklag där jag sett att det varit enngammal vattenläcka. Utifrån en ”Lennart” så gjordes det något runt 2006 i rummet. Däremot oklart om det var att åtgärda denna vattenläcka med tillhörande ytskikt.
Mot svampen låg det gullfiberisolering (tror jag) och väggarna under bjälklaget har bestått av lera armerat med vass. Antar att det finns kalk i leran?
Min spontana tanke är att det är en väldigt liten utbredning för att ändå vara såpass gammal? Eller tänker jag fel?
När jag kollade på bilden så tycker jag inte att det ser ut som äkta hussvamp, men jag kan inte utesluta det heller. Jag dubbelkollade med en AI-bedömning som kommer fram till samma sak - troligen inte men kan inte uteslutas. Det går helt enkelt inte att svara på utifrån bilderna.
Jag hade beställt en provtagning för sinnesfridens skull.
Jag hade beställt en provtagning för sinnesfridens skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Ja det blir att provta det hela helt klart.
Konsistensen på den känns lite gummiaktig. Nästan som ett tuggummi. Är det säkert att det är en svamp blir min nästa fråga?
Konsistensen på den känns lite gummiaktig. Nästan som ett tuggummi. Är det säkert att det är en svamp blir min nästa fråga?
Klicka här för att svara