Maskintok skrev:
japp
Dock är jag ganska övertygad om att polisen idag överskrider sina befogenheter om man inte i stort sätt läser lagen för dem..
Denna utveckling är inte bra i ett samhälle..
Och tyvärr drabbar det vanliga oskyldiga... Inte buset i stort...

se tillbaka på eran upplevelse..
Hade det nu inte varit trevliga poliser utan något små sura miner så hade detta inte varit lika trevligt..
Och egentligen så hade de inte något på sin sida i detta...

Jag är inte imponerad av vår poliskår... Inte alls... Och de som vill ha en mer amerikansk fattar inte vad det innebär....
Den stenen är ju kul att lyfta på och prata om den strukturella rasismen som en del utövar i den amerikanska poliskåren. Men det får bli en annan tråd ;)

Jag personligen har ingen otrevlig upplevelse av den svenska polisen. De har ju sina utmaningar som Dan Eliasson inte gjorde till någon förbättring av..

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju precis tvärt om. Om man uppträder som folk så blir man trevligt bemött. Men om man börjar veva med lagböcker och paragrafer (och läser jag mellan raderna så låter det troligt att du hamnar i den kategorin) så ska du se att de tar ut svängarna så gott det går. Poliser är människor de med.
polis är utövare de ska veta och agera efter lagar inte efter på vilket humör eller bemötande de får.

De går in på privategendom då gäller det att de har rätt från början.

Jag har läst och sett tillräckligt med hur polis agerar i detta landet för att veta rakt ut att många poliser chansar och hoppas på att uniformen skrämmer folk till lydnad.

De poliser som gör sitt jobb bra och med värdighet hoppas jag blir fler.

Det finns många distrikt i detta land där en viss kåranda sitter i väggarna..
norrmalmspolisen hade i många år dåligt rykte, fick de detta pga hur allmänheten betedde sig eller hur de agerade?
naturligtvis det sistnämnda..
våldtäkter, misshandel i cellen mm.

polisen är ett bra medel men det finns mycket kvar att göra inom dess effektivitet..

Jag blir nästan överraskande glad när de gör en trafikkontroll, om körkort eller nykterhet... Det händer så sällan..

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
B BäverBerra skrev:
Den stenen är ju kul att lyfta på och prata om den strukturella rasismen som en del utövar i den amerikanska poliskåren. Men det får bli en annan tråd ;)

Jag personligen har ingen otrevlig upplevelse av den svenska polisen. De har ju sina utmaningar som Dan Eliasson inte gjorde till någon förbättring av..
Ja den sortens agerande som amerikanska polisen håller på med är farlig för alla.

Jag har bara träffat på en dålig polis.
jag hade gjort fel och röjt på hans mark då rågång ej fanns.

Jag ville göra upp ekonomiskt eller genom att ge honom 30 m3 ved..
Men när han började ringa samtal till mig från sin tjänstetelefon och hota om att han hade kollegor.. Då fick hans chef höra talas om detta.. ursäkta OT..

F
Maskintok skrev:
Man kan ju ifrågasätta om ens en ungdom som springer runt med något som kostar lika mycket som en pensionär får ut i ersättning per månad har agerat korrekt och ansvarstagande när en sådan sak kommer bort...

Jag skulle bli ytterst förbannad.. Men inte agera som kvinnan i denna historia.. Utan dottern skulle få ärva en mobil från biltema..
värde 500 kr.. tills ansvaret och mognaden kommer åter...
Jag hör att min herre har yngre barn och ännu inte vet vad som väntar.

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju precis tvärt om. Om man uppträder som folk så blir man trevligt bemött. Men om man börjar veva med lagböcker och paragrafer (och läser jag mellan raderna så låter det troligt att du hamnar i den kategorin) så ska du se att de tar ut svängarna så gott det går. Poliser är människor de med.
Nu tolkar du helt fel.. Och nästan åt ett påhopp..
Att vara medveten om sina rättigheter är inte att bemöta med viftande armar det är att hålla på sin rätt..
Men man gör som man vill.

Jag har aldrig viftat med något emot en polis eller varit otrevlig men jag har ifrågasatt när de inte haft rätt.. det gör du med emot folk eller hur?

P
F fsn skrev:
Jag hör att min herre har yngre barn och ännu inte vet vad som väntar.
Kan hända..
eller så får det bli som jag blev uppfostrad.
duger inte den telefonen jag köpt, så får man jobba sig till en annan att köpa för egna pengar... Då säger jag inget om den kommer bort...

Sittställning
Maskintok skrev:
Nu tolkar du helt fel.. Och nästan åt ett påhopp..
Att vara medveten om sina rättigheter är inte att bemöta med viftande armar det är att hålla på sin rätt..
Men man gör som man vill.

Jag har aldrig viftat med något emot en polis eller varit otrevlig men jag har ifrågasatt när de inte haft rätt.. det gör du med emot folk eller hur?

Här ifrågasätter du* även om du har fel :rofl::crysmile:

Redigerat:
P
Sittställning Forlowt skrev:
Här ifrågasätter även om du har fel :rofl::crysmile:
fattades det ett du där?
Här ifrågasätter även du om du har fel?
Ska jag tolka det så?

Ja det gör jag ofta, så inget nytt under solen.

Sittställning
Maskintok skrev:
fattades det ett du där?
Här ifrågasätter även du om du har fel?
Ska jag tolka det så?

Ja det gör jag ofta, så inget nytt under solen.

Det ska man göra men det finns en gräns där man blir dryg och läser du ovan verkar mer än en tycka det, ibland kan det vara värt att ta ett steg tillbaka.

Det kommer jag göra nu! Lycka till !

• Haha
1
  • Laddar…
P
Det ska man göra men det finns en gräns där man blir dryg och läser du ovan verkar mer än en tycka det, ibland kan det vara värt att ta ett steg tillbaka.

Det kommer jag göra nu! Lycka till !
tänk också på att den som upplevs "dryg" kan vara just den som en dag hjälpte dig eller andra i en situation där du behövde stöd..
ibland genom just den text som denna skrivit eller för att värna och skydda dina rättigheter i samhället...

Sittställning
Maskintok skrev:
tänk också på att den som upplevs "dryg" kan vara just den som en dag hjälpte dig eller andra i en situation där du behövde stöd..
ibland genom just den text som denna skrivit eller för att värna och skydda dina rättigheter i samhället...

Så klart, din text läses av högt uppsatta som sedan rättar sig in i ledet bakom dig.

Tack för ditt stöd, du gör stor skillnad i världen på forum bygga hus :crysmile:

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
ringde och frågade om vi hade hennes dotters telefon då hon tappat den på bussen
Ingen stöld utan hittegods.

Eftersom det är lovligt att tillägna sig borttappade saker enligt Lag (1938:121) om hittegods så innebär det att den som hittar och tar hand om telefonen inte gör sig skyldig till något stöldbrott.
Om någon hittar och tillägnar sig den borttappade telefonen så har han skyldighet att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Känner upphittaren till att det är du som är telefonens ägare så kan han istället underrätta dig för att fullgöra sin anmälningsskyldighet (Lag om hittegods 1 § första stycket). Skäligt dröjsmål brukar rättspraxis anse vara åtminstone en vecka.

Lämnar du in den hos polisen har du rätt till hittelön, lämnar du in den hos bussbolaget utgår ingen hittelön.

3 § Ägaren har rätt att återta hittegodset om han eller hon betalar Polismyndighetens och upphittarens skäliga kostnader i anledning av fyndet och skälig hittelön.

Om upphittaren inte inom skälig tid fullgör sin skyldighet att anmäla det fynd som han har tillägnat sig så kan han dömas till ansvar för fyndförseelse (bötesbrott), vilket framgår av Lag (1938:121) om hittegods 5 § och Brottsbalk (1962:700) 10:8. Skulle han däremot, eller därtill, sälja telefonen vidare så anses han ha frånhänt dig din egendom, varvid han istället kan dömas för olovligt förfogande (Brottsbalk 10:4).

Grundtext stulen här:
https://lawline.se/answers/fyndforseelse-och-olovligt-forfogande

Polisstyrka förbereder sig för insats, en pekar, text överlagrad "Nu går vi in, telefonen finns där!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
P
Så klart, din text läses av högt uppsatta som sedan rättar sig in i ledet bakom dig.

Tack för ditt stöd, du gör stor skillnad i världen på forum bygga hus :crysmile:
driv med mig du.
Du vet mycket väl vad jag menar och avser.
;)

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Snailman
B BäverBerra skrev:
Jag kan sammanfatta lite för nytillkomna läsare som inte läst igenom allt.
-Telefonen spårades till utkanten på tomten där vi har våra soptunnor, inte i vårt hus.
-Ingen av oss har en aning om vad kvinnan har sagt i sin anmälan men poliserna visste inte om att hon varit hos oss och letat i trädgården.
-Två poliser kom in till oss som var trevliga och professionella.
-Ingen husrannsakan genomfördes då poliserna såg det som osannolikt att vi var inblandade.
-Telefonen är tillbaka till ägaren då grannen hade den.
Det är inte säkert att poliserna visste exakt vad som stod i anmälan. Ibland är internkommunikationen bristande, bara en del förs vidare.
Så kvinnan kan ha sagt att hon var på platsen men att poliserna som besökte er inte visste det.

Vet att jag läst om sådana fall, men minns inte exakt vad de handlade om.

Minns ett av dem nu, det var flickan som mördades av pojkvännen i USA när de var ute i sin campingbuss. Ett vittne såg att de bråkade han typ knuffade omkull henne på trottoaren, så han ringde polisen och anmälde det och vilken bil de åkte i.

Poliserna stoppade bilen, då hade hon rivit pojkvännen på armarna som hade sår, då poliserna inte fått veta att han knuffat henne så hade de troligen även sett på honom som vållande, men det gjorde de inte, utan typ skämtade med honom om hur fruntimmer är typ. Medan hon satt gråtande i bilen och tog på sig all skuld. Hade polisen på plats fått reda på hela anmälan kanske hon hade levat idag.

Tog detta ur minnet så kan vara vissa smärre fel.

Redigerat:
  • Gilla
BäverBerra och 1 till
  • Laddar…
N
S Staffan-N skrev:
Det här är inte USA, polisen behöver inte vifta med ett papper för att få komma in. Käftar du emot istället för att bjuda in och vara trevlig (som TS), så är sannolikheten betydligt större att de fattar ett beslut om husrannsakan på plats. Det finns berättelser från svenska poliser som snubblat över stora knark- och vapengömmor när de bara skulle knacka på och kolla läget pga någon liten skitsak, för att den som öppnade dörren började kräva att polisen skulle visa upp en husrannsakansorder.

Så släpp alltid in och bjussa på en kaffe även om du odlar gräs i garderoben ;)
Om vi ska utgå från verkligheten så krävs det enligt RB beslut av förundersökningsledare, åklagare eller domstol. Så jo, om Polisen knackar på och säger att de har beslut om husrannsakan så är det bara att vägra, och då får de vackert visa beslutet. Svårare än så är det inte.

Alla är vi olika men så hade jag gjort av rent principskäl i detta fall.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.