Byggahus.se

Husqvarna, vilken modell?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Vi har en Husqvarna Norrahammar i köket, jag tror det kallas smalspis. Nu har spjället inuti gått sönder (se bild). Är det någon som vet:
    1. Vad vår modell på smalspis heter?
    2. Om det går att byta spjäll och hur man gör? Det vill säga kan spisen sitta kvar?
    3. Vart man köper spjäll och vad det kan kosta?

Tack på förhand!

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Självklart går det att byta. Jag lyfter bara upp pinnen som går ner (enkelt då spisen är kall).

Var man ska få tag i spjället vet jag inte men ring runt till de som säljer liknande saker de brukar ha bra humm.

Fin spis förresten bifogar en idolbild på min egen.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Tack! Ja men så bra att det går att byta. Det finns en firma som säljer begagnade vedspisar och även renoverar så de kanske kan ha. Jag börjar där! Men är det någon som vet vad modellen heter?

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Vet tyvärr inte vad den heter men då jag förklarat för vedspissäljare vad jag har så visste iaf den jag pratade med direkt vilken. Eftersom det är "gamla grejjor" så finns det inte en uppsjö av modeller så det mesta är samma.

Min är lik din på utsidan frånsett att där "dekalen" sitter på din sitter ett handtag och sen har jag ingen knopp som du.

Invändigt helt lika så vitt jag kan se. Tyvärr är inte spjället till salu ;)

Googlade lite och fann:
    http://bossespisdoktorn.se/

Denna spis har jag: