428 läst ·
3 svar
428 läst
3 svar
Husqvarna tvättmaskin hoppar plötsligt till oförklarligt
Jag har en Husqvarna QB5130W från cirka 2003 som har ett märkligt fel.
Mitt i programmet, under sköljning tex, kommer först ett kort vinande/väsande ljud, och sedan hoppar den till kraftigt med en kraftfull rotation av trumman. Sedan fortsätter den som vanligt.
Det påminner om hur centrifugeringen ibland kan göra att maskinen hoppar precis i början för att tvätten är obalanserad, men det här sker inte i början av centrifugeringen. Och dessutom kommer det här konstiga väsande ljudet först.
Jag har tidigare gjort en rad åtgärder eftersom maskinen ibland stannade precis i början av programmet – rengjort kretskortet från koldamm, bytt alla kondensatorer, bytt kol i motorn, bytt utloppspump, elektriskt lucklås och inloppsventilen för vattnet.
ChatGPT tipsar om att titta på tachosensor/tachogivare/tachogenerator.
Några tips?
Mitt i programmet, under sköljning tex, kommer först ett kort vinande/väsande ljud, och sedan hoppar den till kraftigt med en kraftfull rotation av trumman. Sedan fortsätter den som vanligt.
Det påminner om hur centrifugeringen ibland kan göra att maskinen hoppar precis i början för att tvätten är obalanserad, men det här sker inte i början av centrifugeringen. Och dessutom kommer det här konstiga väsande ljudet först.
Jag har tidigare gjort en rad åtgärder eftersom maskinen ibland stannade precis i början av programmet – rengjort kretskortet från koldamm, bytt alla kondensatorer, bytt kol i motorn, bytt utloppspump, elektriskt lucklås och inloppsventilen för vattnet.
ChatGPT tipsar om att titta på tachosensor/tachogivare/tachogenerator.
Några tips?
Uppdaterat: Kollade tachosensorn – den såg helt normal ut, satt ordentligt fast, hade en resistans på 145 ohm och gav en spänning på cirka 1 volt AC vid rotation – det ska tydligen vara normalt. Troligen inte den som är problemet med andra ord.
du kan ha ett tillfäligt avbrott (inte ovanligt) i tachonM matslew skrev:
men denna modell är en diskmaskin så den bör inte centrifugera
nya uppgifter tack
Klicka här för att svara