2 489 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Husqvarna Safir Plus håller inte tempen
Hej, jag har skrivit om min Husqvarna Safir Plus -06 som inte håller tempen. Den larmar vid -11 grader. Jag brukar trycka på actionknappen för snabbfrysning och då går den ner till -18 grader och fungerar utmärkt så länge man inte öppnar dörren och börja rota och leta efter maten. För direkt efter börjar temperaturen stiga för att Lena på nytt vid -11.
Jag har avfrostat såsom eletroluxaren föreslog och det höll länge i flera månader men nu är jag tillbaka i samma läge. Jag ser ingen frost i elementet och allting verkar vara normalt.
Fläkten fungerar som den ska.
Jag går i tankarna om att jag behöver fylla i lite köldmedel men vet inte hur jag ska bära mig åt om det är det som är problemet.
Är det någon som vet hur man gör eller är det bara att lämna det till någon reparatör?
Tack på förhand
Jag har avfrostat såsom eletroluxaren föreslog och det höll länge i flera månader men nu är jag tillbaka i samma läge. Jag ser ingen frost i elementet och allting verkar vara normalt.
Jag går i tankarna om att jag behöver fylla i lite köldmedel men vet inte hur jag ska bära mig åt om det är det som är problemet.
Är det någon som vet hur man gör eller är det bara att lämna det till någon reparatör?
Tack på förhand
Du kan inte själv fylla på köldmedium.B Blackkatten skrev:Hej, jag har skrivit om min Husqvarna Safir Plus -06 som inte håller tempen. Den larmar vid -11 grader. Jag brukar trycka på actionknappen för snabbfrysning och då går den ner till -18 grader och fungerar utmärkt så länge man inte öppnar dörren och börja rota och leta efter maten. För direkt efter börjar temperaturen stiga för att Lena på nytt vid -11.
Tack på förhand
Jg har avfrostat igen och det är samma visa. Frysen håller temperaturen så länge man inte öppnar och rotar en stund. Det kan handla om månader. Men så fort man börjar rota i säg 1 minut eller 2 och letar efter mat händer det på nytt och temperaturen går upp mot -11 och larmar varpå jag sätter på actionknappen och får ner tempen till -18 så småningom.
Nu har jag ställt in den på -16 för att se om det blir bättre. Tror inte det hjälper men värt ett försök ändå.
Jag vill tacka alla för alla tips och särskilt till electroluxaren som ställer upp hela tiden
Nu har jag ställt in den på -16 för att se om det blir bättre. Tror inte det hjälper men värt ett försök ändå.
Jag vill tacka alla för alla tips och särskilt till electroluxaren som ställer upp hela tiden
-06orna är bästa modellen och inte behäftade med en massa fel så i ditt fall kan det ju vara ett kompressorfel eller som du misstänker en läcka oavsett vilket så byts kompressor och förångare.B Blackkatten skrev:Jg har avfrostat igen och det är samma visa. Frysen håller temperaturen så länge man inte öppnar och rotar en stund. Det kan handla om månader. Men så fort man börjar rota i säg 1 minut eller 2 och letar efter mat händer det på nytt och temperaturen går upp mot -11 och larmar varpå jag sätter på actionknappen och får ner tempen till -18 så småningom.
Klicka här för att svara