Hej,
Jag har en Husqvarna Rider som inte vill starta efter vintern.
Jag har bra batteri, jag har ström till och från relät (solenoiden) från startnyckeln.
Jag har prövat att byglat (plus till plus på relät) för att få igång den men inget händer.
Jag har kollat de tre säkerhetsbrytarna under sits, vid klippaggregat samt brom. Alla kontakter ser fina ut.
Jag gjorde en miss vid första startförsöket. Det finns en liten jordkabel som går från batteriet och troligen sen till tändspolen. Den kopplade jag på plus. Kabeln blev lite bränd och jag satt dit en ny.
Inget klickar då jag vrider på nyckeln. Jag har prövat att ge extra kräm med ett bilbatteri.
Gräsklipparen är helt tyst då jag försöker starta den. Vad skulle ni göra steg för steg

• Gilla
nwelinder
  • Laddar…
E Elvis1970 skrev:
Hej,
Jag har en Husqvarna Rider som inte vill starta efter vintern.
Jag har bra batteri, jag har ström till och från relät (solenoiden) från startnyckeln.
Jag har prövat att byglat (plus till plus på relät) för att få igång den men inget händer.
Jag har kollat de tre säkerhetsbrytarna under sits, vid klippaggregat samt brom. Alla kontakter ser fina ut.
Jag gjorde en miss vid första startförsöket. Det finns en liten jordkabel som går från batteriet och troligen sen till tändspolen. Den kopplade jag på plus. Kabeln blev lite bränd och jag satt dit en ny.
Inget klickar då jag vrider på nyckeln. Jag har prövat att ge extra kräm med ett bilbatteri.
Gräsklipparen är helt tyst då jag försöker starta den. Vad skulle ni göra steg för steg
Om det inte ens klickar til leller startmotorn går runt så känns solenoiden som en frösta ev felkälla

• Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om det inte ens klickar til leller startmotorn går runt så känns solenoiden som en frösta ev felkälla
Tackar. Jag har beställt en ny solenoid. Jag testar och sen får vi se. Andra ideéer?

C
Kolla säkringarna.
Ta en testlampa eller ett voltmeter och mät på t.ex. solenoiden att det kommer fram spänning när du vrider om nyckeln.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Förutom solenoiden: det gamla vanliga — byt tändstift och bränslefilter, de brukar becka ihop efter en vinter i förrådet. Bensinen i tanken kan becka ihop den med; jag försökte häromdagen använda lite soppa som stått i en reservdunk över vintern, och den hade förvandlats till en beige sörja.

• Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.